کد خبر: 1014658
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
سفیر چین در آمریکا با هشدار به مواضع ضد چینی دولت آمریکا اعلام کرد، واشنگتن به پکن درباره کار‌هایی اتهام می‌زند که خودش در حال انجام آن است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «کای تیان کای» سفیر چین در آمریکا در نشست اندیشکده «آسپن» درباره تنش‌های جاری در روابط دو کشور و اتهام‌زنی‌های بی‌اساس مقام‌های واشنگتن علیه شرکت‌های چینی و همچنین شبکه اجتماعی «تیک تاک» هشدار داد.

به نوشته روزنامه چینی «مردم»، کای تیان کای در این نشست اعلام کرد که آمریکا باید به زدن اتهام‌های بی اساس به شرکت‌های چینی شامل تیک تاک پایان داده و به آن‌ها یک زمین برابر برای رقابت با شرکت‌های آمریکایی بدهد.

وی با رد درخواست‌های مقام‌های آمریکایی درباره شرکت‌های چینی و تیک تاک گفت: «من فکر نمی‌کنم که مدرکی وجود داشته باشد که هیچ شرکت (چینی) دارد اطلاعاتش را به دولت چین می‌دهد. افرادی این اتهامات را می‌زنند، اما هرگز هیچ مدرکی ارائه نمی‌کنند».

به گفته سفیر چین در آمریکا، «ما اغلب شکایت‌هایی را در این باره که ما به شرکت‌های آمریکایی یک زمین برابر برای رقابت (بات شرکت‌های چینی) نمی‌دهیم، می‌شنویم، اما بیش از پیش ما معتقدیم که این ما هستیم که باید درباره فقدان یک زمین برابر برای رقابت شرکت‌های چینی در اینجا (آمریکا) شکایت کنیم».

وی ادامه داد: «یک میزانی از مداخله سیاسی و مداخله دولت در بازار (آمریکا) وجود دارد، یک تبعیض علیه شرکت‌های چینی وجود دارد، اما این شرکت‌ها فقط شرکت‌های متعلق به بخش خصوصی هستند».

کای تیان کای خطاب به حاضران در نشست اندیشکده آسپن گفت: «منصفانه نیست که بدون ارائه هر گونه مدرکی اتهام زنی شود و به چین درباره ندادن زمینه برابر برای رقابت به شرکت‌های آمریکایی اتهام زده شود در حالی که آن‌ها خودشان دارند شرکت‌های چینی را از دسترسی به هرگونه زمینه برابر برای رقابت منع می‌کنند، این شدیدا غیرمنصفانه است».

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه هفته گذشته یک فرمان اجرایی صادر و تبادلات مالی آمریکا با شرکت فناوری «بایت دنس» (Bytedance) صاحب شبکه اجتماعی چینی «تیک تاک» را ممنوع کرد. وی همچنین فرمان اجرایی مشابهی علیه «وی چت» یک پیام رسان و شبکه اجتماعی دیگر چینی صادر کرد.

سفیر چین در آمریکا در نشست آسپن تنش‌های جاری در روابط پکن و واشنگتن را جدی خواند.

او با بیان اینکه روابط چین و آمریکا در «یک برهه بسیار حساس» قرار دارد، خواستار این شد که دو کشور به منظور حفظ منافع بلندمدت مردمشان و همچنین جهان، «انتخاب‌های درست» را در پیش بگیرند.

کای تیان کای گفت: «ما در روابطمان بین چین و ایالات متحده آمریکا در یک برهه بسیار حساس قرار داریم و ما به نوعی می‌توانیم بگوییم که (تنش‌ها در روابط دو کشور) از زمان سفر تقریبا نیم قرن پیش دکتر هنری کیسینجر (به چین) بی سابقه بوده است».

به گفته او، «انتخاب‌هاییی که ما امروزه انجام می‌دهیم نه تنها روابط بین این دو کشور بزرگ را ترسیم خواهد کرد بلکه آینده جهان را هم ترسیم خواهد کرد در نتیجه ما باید تصمیم‌های درستی اتخاذ کنیم و باید اساس (تصمیماتمان) را روی منافع بلندمدت مردمانمان و جهان قرار دهیم».

سفیر پکن در واشنگتن اتهام‌زنی‌ها علیه کنسولگری چین در هیوستون یا دیگر نهاد‌های دیپلماتیک این کشور در آمریکا درباره «جاسوسی» را «کاملا بی‌اساس» خواند و گفت: «افراد نمی‌توانند فرض بگیرند که دیگران همه این کار‌هایی که خودشان دقیقا در دیگر کشور‌ها می‌کنند را انجام می‌دهند. مشکل همین جا است و آن اینکه افرادی دقیقا دارند همین کار‌ها را در برخی کشور‌ها انجام می‌دهند و حالا دارند دیگر کشور‌ها را متهم می‌کنند. ما (چین) هرگز این کار را نمی‌کنیم».

وی افزود: «خیلی بد است که طرف آمریکایی تصمیم به بستن کنسولگری ما در هیوستون گرفت. ما بر اساس اصل متقابل در دیپلماسی، باید پاسخ می‌دادیم، اما قطعا از همان ابتدا خواهان چنینی چیزی نبودیم و قطعا خواهان تشدید تنش نیستیم».
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار