کد خبر: 1014570
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
یک کارشناس اقتصادی:
یک کارشناس اقتصادی در واکنش به ارقام مطرح شده در خصوص مقایسه بودجه نهاد‌های زیرمجموعه رهبری با بودجه کل کشورگفت: اعداد مطرح شده ۶۰برابر بزرگنمایی نسبت به واقعیت است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: چندی پیش مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری گفته بود که «نهاد‌های زیر نظر رهبری مثل «بنیاد مستضعفان»، «ستاد اجرایی فرمان امام» یا «آستان قدس رضوی» که بودجه این‌ها گاهی سه، چهار برابر بودجه کل کشور است، با وجود قدرت زیاد، به هیچ کجا پاسخگو نیستند.»

در همین ارتباط، عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی در گفتگو با مهر در مورد ادعا‌های مذکور اظهار داشت: در خصوص این ادعا که بودجه نهاد‌ها (مثل بنیاد مستضعفان، ستاد، اجرایی فرمان امام و آستان قدس رضوی) سه، چهار برابر بودجه کل کشور است (یعنی ۳۰۰ درصد بودجه کل کشور) باید گفت اولاً نهاد‌های اقتصادی تحت پوشش، سهمی از بودجه ندارند و از بودجه کل کشور استفاده نمی‌کنند. ثانیاً بودجه کل کشور در سال جاری بیش از ۲۰میلیون و ۲۶۶هزارمیلیارد ریال است، اما مجموع بودجه نهاد‌ها کمتر از ۴/ ۵ درصد بودجه کل کشور است. بنابراین ادعای اینکه بودجه نهاد‌ها سه، چهار برابر بودجه کشور است، غیرواقعی و حاصل یک بزرگنمایی ۶۰برابری است. وی افزود: در گذشته نیز بار‌ها مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه امریکا و وزارت خزانه‌داری امریکا ادعا کرده بودند هر یک از نهاد‌های مذکور بیش از ۹۵میلیارد دلار ارزش دارد که مسئولان نهاد‌ها نیز بار‌ها این مسئله را تکذیب کرده‌اند، اما متأسفانه همان ادبیات و محتوا از جانب برخی شخصیت‌های داخلی تکرار می‌شود.

شیخی با اشاره به سهم نهاد‌ها در خدمات عمومی گفت: نهاد‌ها با وجود سهم کمتر از ۳درصد از اقتصاد کشور توانسته‌اند با نوآوری و مردمی عمل کردن منشأ آثار زیادی در محرومیت‌زدایی و توانمندسازی باشند، ضمن اینکه با پیشتازی و حضور در بازار سرمایه یک سازوکار ماندگار و دقیق برای شفاف‌سازی در پیش گرفته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار