کد خبر: 1014038
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
دولت هند در اولین سالگرد لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر در «سرینگر» پایتخت کشمیر مقررات حکومت نظامی ۴۸ ساعته وضع و دسترسی به اینترنت را به شدت محدود کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت هند دیروز و امروز (چهارشنبه) در سرینگر، پایتخت کشمیر و سراسر منطقه ۷ میلیون نفری کشمیر مقررات حکومت نظامی و منع آمد و شد وضع کرد و هزاران سرباز هندی در منطقه ناآرام کشمیر مستقر شدند. هندی‌ها سیم‌های خاردار و ایست‌های بازرسی در جاده‌های اصلی قرار داده‌اند و «هندوستان تایمز» از قول مقام‌های هندی نوشته است که مقررات حکومت نظامی از بیم برگزاری اعتراضات و تظاهرات خشونت‌آمیز علیه لغو وضعیت خودمختاری کشمیر اعمال شده است.

مسئول ارشد پلیس هند به خبرگزاری فرانسه گفت: «ممنوعیت کامل تردد به این معناست که مردم حق ندارند بدون مجوز ویژه از خانه خارج شوند و تنها امکان تردد برای نیرو‌های پلیس و کادر درمانی وجود  دارد». شاهد اقبال چودری، از مقام‌های شهری کشمیر گفت: منع آمد و شد امنیتی در شهر سرینگر در پی اطلاع از برگزاری راهپیمایی‌های ضدگروه‌های هندی برای سالگرد لغو وضعیت ویژه کشمیر در پنجم اوت که به «روز سیاه» نامگذاری شده، در نظر گرفته شده است. چودی گفته که یکسری اطلاعات و گزارش‌ها دریافت شده که نشان می‌دهد گروه‌های جدایی‌طلب با حمایت پاکستان قصد دارند در روز پنجم اوت که سالگرد لغو وضعیت ویژه است، دست به راهپیمایی‌های خشونت‌آمیز بزنند. همزمان شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به همراه پرویز ختاک وزیر دفاع و موعید یوسف دستیار ویژه امنیت ملی و گروهی از رسانه‌های بین‌المللی از خط کنترل در کشمیر بازدید کردند تا همبستگی خود را با مردم این منطقه تحت کنترل هند اعلام کنند.

وزیر خارجه پاکستان پس از بازدیدی کوتاه از منطقه به خبرنگاران گفت: مردم کشمیر اقدام سال گذشته میلادی از سوی دولت هند در لغو وضعیت ویژه این منطقه را رد کرده‌اند. برای نخستین بار در ۵۰ سال گذشته شورای امنیت سازمان ملل درباره مسئله کشمیر نشستی تشکیل داد». در مقابل تی. اس. تیرومورتی، نماینده دائم هند در سازمان ملل ادعا کرد که تلاش پاکستان در سازمان ملل برای مطرح کردن موضوع کشمیر راه به جایی نبرده و دهلی نو هر بار این تلاش را قویاً ناکام گذاشته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز گزارش کرد که پس از گذشت یک سال، مسائل منطقه سریعاً در حال تغییر هستند. طبق یک قانون جدید مقامات شروع به صدور گواهی‌های اقامت برای هندی‌ها و افراد غیرساکن در کشمیر کرده و آن‌ها را واجد شرایط حق اقامت و شغل دولتی در این منطقه دانسته‌اند. بسیاری از کشمیری‌ها این اقدام را آغاز اسکان افراد کوچ کرده به آنجا با هدف مهندسی یک تغییر جمعیتی در این منطقه که تنها منطقه با اکثریت مسلمان در هند به حساب می‌آید، دانسته‌اند. ایالت کشمیر در بخش شمالی شبه‌قاره هند قرار دارد که از شمال به چین، از شرق به تبت، از جنوب به پنجاب هند و از غرب به پاکستان محدود می‌شود. دولت هند سال گذشته علاوه بر لغو خودمختاری هفت دهه‌ای کشمیر، قانون موسوم به «قانون شهروندی» را تصویب کرد که به موجب آن، مهاجران مسلمان را از کسب تابعیت این کشور محروم می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار