کد خبر: 1013398
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
سرپرست اداره شهر همگان شهرداری مشهد؛
سرپرست اداره شهر همگان شهرداری مشهد گفت: در سراسر دنیا، شهرها و جوامع گام ‌هایی کوچک و بزرگ به سمت دوستدارکودک شدن برمی‌دارند و ایران از این قاعده مستثنی نبوده است.

فاطمه باقری، اظهار کرد: در سال 2019 از سوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد، اجلاسی در شهر کلن آلمان برگزار شد. در این اجلاس شهرهای دوستدار کودک حضور داشتند.

وی افزود: در طی برگزاری این اجلاس، رقابتی تحت عنوان جایزه شهرهای الهام بخش دوستدار کودک اجرا شد که در این رقابت شهرهای دوستدار کودک و یا کاندید آن حضور داشتند تا پروژه های نوآورانه و الهام بخش در این حوزه را برای این اجلاس و صندوق کودکان سازمان ملل متحد ارسال کنند.

سرپرست اداره شهر همگان شهرداری مشهد با بیان اینکه در سال گذشته تا آن لحظه در ایران هیچ شهری به عنوان شهر دوستدار کودک وجود نداشت، تصریح کرد: از این رو وزارت کشور و یونیسف ایران میانجی گری کرد تا از ایران نیز شرکت کننده ای در این اجلاسیه شرکت کند تا بتوانند پروژه های نوآورانه خود را ارسال کند.

باقری بیان کرد: در این رقابت راهکارها و پروژه های الهام بخش و نوآورانه ای که با هدف ارتقا سطح رفاه و زیست پذیری هرچه بهتر کودکان و نوجوانان در سطح شهر و جامعه معرفی شدند.

وی تاکید کرد: بنابراین سازمان یونیسف در این رابطه فراخوانی را برای این رقابت منتشر کرد و شهرداری مشهد جز شهرهایی بود که از ایران در این رقابت شرکت کرد.

سرپرست اداره شهر همگان شهرداری مشهد اضافه کرد: تعداد شهرهایی که از ایران در این رقابت شرکت کردند قابل توجه بود؛ اما درخواست نامه هر شهر باید از فیلتر اولیه که همان وزارت کشور، یونیسف ایران، شهرداری ها و دهیاری های سطح کشور بود، عبور پیدا می کرد که شهر مشهد موفق به دستیابی به این مهم شد و به مرحله بعد یعنی اجلاس بین اللملی راه پیدا کرد.

باقری گفت: با فراخوان یونیسف شهرداری مشهد درخواست نامه ای را با همکاری معاونت برنامه ریزی ( گروه شهر خلاق) تدارک دید و آن را برای کمیته ملی شهر دوستدار کودک ارسال کرد و بعد از تایید این درخواست نامه برای شرکت در این مسابقه بین المللی ارسال شد.

وی ادامه داد: در این رقابت حدود 200 پروژه جهانی در 6 حوزه عدم تبعیض و برابری، مشارکت معنی دار کودکان، خدمات اجتماعی دوستدار کودک، محیط امن و پاک، زندگی خانوادگی، بازی و تفریح و ساختار حاکمیتی دوستدار کودک شرکت کردند.

سرپرست اداره شهر همگان شهرداری مشهد با بیان اینکه شهرداری مشهد حوزه مشارکت معنی دار کودکان را برای حضور و شرکت در این رقابت برگزید، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشارکت کودکان یکی از مهم ترین مولفه های مهم شهر دوستدار کودک است ما پروژه خود را در این حوزه تدوین و آن را ارسال کردیم.

باقری اضافه کرد: عنوان پروژه ارائه شده از شهر مشهد،چارچوب منطقی برای پیاده سازی مشارکت معنی دار کودکان بود که این مورد مجموعه کوهسنگی قرار گرفت. در مختصر درخواست نامه ارسالی گفته شد که یک کوه در میانه توسعه شهری یک کلانشهر ایران قرار دارد و مدیریت شهری مشهد به جای تخریب این کوه با توجه به اهتمام ویژه ای که به بحث محیط زیست و اوقات فراغت شهروندان داشته و آن را به فضایی آموزشی، تفریحی و فرهنگی شهری تبدیل کرده است.

وی افزود: گفتنی است که صرفا این پروژه به همین نقطه ختم نشده است و مدیریت شهری مشهد در کنار اینکه این مجموعه یکی از مهم ترین فضاهای آموزشی، تفریحی و فرهنگی شهر است، در داخل این فضا فرهنگسرایی را با عنوان فرهنگسرای کودک و آینده تاسیس کرد که مخاطبان این مجموعه اغلب کودکان و نوجوان هستند که برای تفریح به این مرکز مراجعه می کنند.

سرپرست اداره شهر همگان شهرداری مشهد تاکید کرد: در درخواست نامه ارسالی برنامه هایی که در این فرهنگسرا به صورت سالیانه در حال اجرا است، ذکر شد که آن را بعد از تایید کمیته ملی شهرهای دوستدار کودک، ارسال کردیم.

باقری گفت: در نهایت از پروژه مشهد استقبال خوبی صورت گرفت و سازمان یونیسف از شهرداری مشهد درخواست کرد تا مستندات تصویری از این نوآوری در مدیریت شهری ارسال شود که عکس هایی از کوهسنگی و فرهنگسرای کودک و آینده ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته کتابچه ای تحت عنوان « جوایز الهام بخش ابتکار شهرهای دوستدار کودک» در سطح جهان در 154 صفحه به زبان انگلیسی منتشر شد، اظهار کرد: این کتابچه علاوه بر اینکه بهترین عملکرد شهرهای دوستدار کودک را معرفی می کند به نوعی برای دولت ها و جوامع مختلف جهان الگوها، تجارب و درس های بسیار مهمی را در اختیار آن ها قرار می دهد.

سرپرست اداره شهر همگان شهرداری مشهد خاطرنشلن کرد: این کتاب صرفا برای معرفی این پروژه ها نیست، بلکه کتابی است که گرامی داشت جامعه جهانی را به حقوق کودکان به تحریر درآورده است که می تواند الهام بخش دولت های محلی باشد.

باقری عنوان کرد: با توجه به جهانی بودن این رقابت و اینکه ما نزدیک به سه هزار شهر دوستدار کودک در دنیا داریم، پروژه های زیادی برای شرکت در این رقابت ارسال شد که پس از داوری اولیه توسط سازمان یونیسف 57 پروژه مختلف از کشورهای دیگر مانند فرانسه، آلمان، کانادا، فنلاند و دانمارک در حوزه مشارکت معنی دار کودکان انتخاب شدند و امروز نام شهرداری و مدیریت شهری مشهد در کنار شهرهای موفقی دنیا قرار گرفت.

وی تصریح کرد: آنچه مایه افتخار است این بوده که پروژه معرفی شده از سوی مشهد به عنوان یکی از پروژه های برتر الهام بخش و مبتکرانه معرفی شده و با نشان برنز در این کتاب از پروژه مشهد تقدیر به عمل آمده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار