کد خبر: 1013323
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
ترامپ دستور داد ۱۲ هزار نیروی امریکایی از آلمان خارج شوند
در پی دستور خروج ۱۲ هزار نظامی امریکایی از خاک آلمان، مقامات برلین واکنش‌های انتقاد‌آمیزی به تصمیم دونالد ترامپ نشان داده و با بیان اینکه این اقدام از توانمندی ناتو خواهد کاست، گفته‌اند به دنبال پر کردن جای خالی این نظامیان هستند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای خروج نیرو‌های امریکایی از آلمان، سبب واگرایی بین دو کشور شده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا روز پنج شنبه با حضور در نشست خبری اعلام کرد که واشنگتن در راستای اجرای دستور دونالد ترامپ تعداد نیرو‌های خود را در آلمان به ۲۴ هزار نفر کاهش می‌دهد و ۱۲ هزار نظامی خود را خارج می‌کند. وزیر دفاع امریکا همچنین اعلام کرد که مرکز فرماندهی نیرو‌های امریکایی در اتحادیه اروپا، از آلمان به بلژیک منتقل می‌شود. اسپر در ادامه افزود: «پایگاه جنگنده‌های اف ۱۶ امریکا نیز از آلمان به ایتالیا منتقل خواهد شد». خروج نظامیان امریکایی، واکنش مقامات برلین را در پی داشته است. نوربرت روتگن، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان در اولین واکنش به این اقدام اعلام کرد که این تصمیم به تضعیف سازمان ناتو منجر می‌شود. به گزارش شبکه راشاتودی، نوربرت روتگِن گفت: «فعالیت ارتش امریکا در مقایسه با گذشته، به ویژه با توجه به مواضع امریکا در قبال روسیه و درگیری‌های نظامی در خاورمیانه، به شکل قابل‌توجهی در حال کاهش است». آنه گرت کرامپ کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان هم در واکنش به کاهش نظامیان امریکایی در این کشور، ابراز تأسف کرد. کارنباوئر روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای گفت که بعد از فصل تابستان، نشست‌هایی را با مقامات ایالت‌هایی که نظامیان امریکایی از آن‌ها خارج شده‌اند، برگزار خواهد کرد تا این موضوع را که نیرو‌های ارتش ملی آلمان چگونه می‌توانند به این ایالت‌ها کمک کنند، مورد بررسی قرار دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزیر دفاع آلمان آمده است: «در خصوص طرح‌های تأسف‌بار امریکا برای خارج کردن نیرو‌های خود، در آغاز نشست پارلمان پس از تابستان، من مقامات ایالت‌های تأثیر پذیرفته از این تصمیم را دعوت خواهم کرد درباره چگونگی حمایت از این مناطق بحث و گفتگو کنم». وزیر دفاع آلمان تأکید کرد: «ما منافع آلمان و اتحادیه اروپا را در نظر داریم. حقیقت این است که زندگی خوب در آلمان و اروپا به طور فزاینده‌ای به این موضوع بستگی دارد که ما چگونه امنیت خود را تضمین کنیم». شکاف بین آلمان و امریکا در ماه‌های اخیر افزایش یافته و علاوه بر بحث‌های نظامی به مسائل دیگر نیز تسری پیدا کرده است. نزدیکی اروپا به چین تحت رهبری آلمان و تأکید مقامات برلین به غیرقابل اعتماد بودن واشنگتن، از جمله مصادیقی است که ترامپ را به سمت دوری از برلین سوق داده است.

هرچند مقامات آلمان، تصمیم واشنگتن را ضربه‌ای به امنیت اروپا می‌دانند، اما مقامات روسیه بر این باورند که این اقدام به نفع آلمان تمام خواهد شد. به گزارش خبرگزاری تاس، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز پنج شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «خروج بخشی از نیرو‌های نظامی امریکایی، وضعیت امنیتی آلمان را تحت تأثیر قرار نخواهد داد و احتمالاً از لحاظ سیاسی، این مسئله حتی به منزله پیروزی برای برلین تلقی خواهد شد.»

دلایل ترامپ برای خروج

دونالد ترامپ از تصمیم خود برای خارج کردن ۱۱هزار و ۹۰۰ نظامی ایالات متحده از آلمان دفاع کرد و گفت: «چه معنایی دارد که واشنگتن از آلمان حفاظت کند». ترامپ در توئیتی نوشت: «آلمان هر سال برای خرید انرژی میلیارد‌ها دلار به روسیه پرداخت می‌کند و ما باید از آن‌ها حفاظت کنیم. این کار چه معنایی دارد؟ ما دیگر نمی‌خواهیم احمق فرض شویم. ما تعدادی از نیروهای‌مان را از آلمان خارج می‌کنیم، چرا که آلمان حتی در پرداخت ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود به سازمان ناتو کوتاهی می‌کند». تصمیم ترامپ برای خروج نیرو‌ها از آلمان پس از آن انجام شد که برلین قرارداد «نورد استریم ۲» را برای انتقال گاز روسیه به آلمان امضا کرد و همین مسئله خشم واشنگتن را در پی داشته است. دولت امریکا بر این باور است که این قرارداد، اروپا را از نظر انرژی به روسیه وابسته می‌کند، آن‌هم زمانی که غرب به دنبال تشدید تحریم‌های مسکو است. ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید، بار‌ها اروپایی‌ها را تهدید کرده در صورتی که هزینه‌های دفاعی خود در ناتو را افزایش ندهند، واشنگتن از این سازمان خارج خواهد شد. به همین منظور، کشور‌های اروپایی به دنبال تشکیل ناتوی اروپایی هستند تا از وابستگی امنیتی خود به امریکا بکاهند. امریکا به دلیل مشکلات اقتصادی که در سال‌های اخیر گریبانگیر این کشور شده است، تلاش می‌کند از میزان تعهدات خارجی خود بکاهد و خواهان تأمین هزینه نیرو‌های امریکایی مستقر در کشور‌های دوست و هم‌پیمانش از جمله آلمان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار