کد خبر: 1013233
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
معاون آب و آبفای وزارت نیرو:
قاسم تقی‌زاده خامسی از تشکیل کارگروه احیای زاینده‌رود به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: این کارگروه مانند دریاچه ارومیه برای حل مشکلات این حوضه آبریز برنامه‌ریزی می‌کند وهم‌اکنون ۱۸۹ سد در کشور ساخته شده است، افزود: از سال ۹۲ تاکنون ۴۰ سد در کشور احداث شده است که تعداد سدها تا پایان دولت به ۵۰ سد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی‌زاده خامسی روز گذشته مراسم آغاز بهره‌برداری از پروژه‌های صنعت آب و برق چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب لردگان تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در کشور به ۱۹۴ تصفیه‌خانه رسید، گفت: از سال ۹۲ در کشور حدود ۷۵ تصفیه‌خانه فاضلاب احداث شده است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲۷ تصفیه‌خانه در کشور وجود داشت، افزود: اکنون تعداد تصفیه‌خانه های کشور ۱۱۹ عدد است و تا پایان دولت حدود ۲۵ تصفیه‌خانه آب دیگر در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۸۹ سد در کشور ساخته شده است، افزود: از سال ۹۲ تاکنون ۴۰ سد در کشور احداث شده است که تعداد سدها تا پایان دولت به ۵۰ سد می‌رسد.

تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه حدود ۶ هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: تا قبل از سال ۹۲ تنها ۹۰۰ هزار نفر در روستاهای کشور از آب پایدار بهره‌مند بودند، اما در حال حاضر این عدد به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است و تا پایان دولت به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: کشور ایران در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و دسترسی به آب شرب محدود است، در این شرایط حدود ۴۶ درصد از جمعیت کشور در فلات مرکزی کشور ساکن هستند و تنها به ۲۰ درصد منابع آبی کشور دسترسی دارند، بنابراین تأمین آب شرب از مهم‌ترین وظایف حاکمیت است.

تقی‌زاده خامسی از تشکیل کارگروه احیای زاینده‌رود به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور در روز گذشته خبر داد و افزود: فعالیت این کارگروه تحت نظر دکتر جهانگیری، یک اتفاق خوب برای حل مشکلات این حوضه آبریز است و مانند دریاچه ارومیه برای احیای آن برنامه‌ریزی می‌شود، نقشه راه در این کارگروه به تصویب رسید و تاکید شده که اختلافات حوضه زاینده‌رود باید با حضور ذی‌نفعان حل شود.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه زاینده‌رود یکی از پرچالش‌ترین حوضه‌های آبریز در کشور است، یادآور شد: کاهش بارندگی، توسعه کشاورزی و صنعت این مشکلات کم‌آبی در این حوزه را تشدید کرده است.

وی در خصوص انتقال آب از دریا، بیان کرد: درصدد هستیم برای ۱۷ استان کشور طرح مطالعاتی آب شیرین‌کن و تصفیه‌خانه احداث کنیم، اولویت در انتقال آب از دریا با استان‌های ساحلی است و در مراحل بعدی استان‌هایی مانند خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، یزد و … نیز می‌توانند از آب دریا استفاده کنند.

تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه وضعیت بارش در سال‌گذشته مناسب بوده است، خاطرنشان کرد: اما پراکنش بارش در کشور نسبت به سنوات گذشته متفاوت بود، به طور مثال در استان‌های پر بارش با کاهش بارندگی و در استانی مانند سیستان و بلوچستان با افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی بارش مواجه بودیم، استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب می‌تواند کمک بزرگی به بخش تأمین آب در صنعت و کشاورزی کند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر