کد خبر: 1012999
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی؛
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تاکنون ۸۵۰ سرمایه‌گذار خارجی در استان جذب شده‌ و در طرح‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
 علی رسولیان در نشست شورای مشورتی روابط اقتصادی خارجی خراسان رضوی که در محل استانداری این استان برگزار شد افزود: این استان با ۹۵ کشور مراوده تجاری دارد و طی ۱۰ سال اخیر ارتباط خراسان رضوی با ۳۰ کشور از این تعداد به صورت همکاریهای مستقیم بوده است.

رسولیان افزود: حضور خراسان رضوی در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی مربوط به کشورهای روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان می‌شود.

وی اضافه کرد: پارسال ۱۰ عنوان میز همکاریهای مشترک تجاری و همایشهای مرتبط با آن با کشورهای روسیه، تاجیکستان و افغانستان و همچنین میز مشترکی در خصوص همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با محوریت این استان برگزار شد.

*تشکیل شورای مشورتی دیپلماسی اقتصادی خراسان رضوی 

رسولیان افزود: این شورا در کارگروه اقتصادی و اشتغال و سرمایه‌گذاری و همچنین در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان رضوی مراحل قانونی خود را گذرانده و مصوب خواهد شد و با تشکیل این شورا، خراسان رضوی به عنوان یک استان پیشتاز تشکیل کارگروهی برای پیگیری روابط خارجی در کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: شورای مشورتی دیپلماسی اقتصادی پیگیر موضوعات مرتبط با روابط خراسان رضوی با کشورهای دیگر خواهد بود که از جمله این موضوعات پیگیری راه آهن خواف - هرات است که وزارت راه و شهرسازی قول افتتاح آن را در آبان ماه امسال داده است و در صورت افتتاح این خط ریلی هزینه‌های ترانزیت و صادرات، تخلیه و بارگیری کالا در مرز به شدت کاهش می‌یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از توفیقات نشستهای غیر رسمی اعضای این شورا را بازگشایی تبادل تجاری از طریق ریل با ترکمنستان دانست و گفت: در این ارتباط معاون وزیر امور خارجه سفری به هرات و سپس دیداری با استاندار خراسان رضوی داشت که نتایج خوبی برای ارتباط با افغانستان که مهمترین مقصد صادراتی خراسان رضوی به شمار می‌رود به دست آمد.

رسولیان افزود: خراسان رضوی تاکنون در خصوص کمکهای بهداشتی مرتبط با کرونا به تاجیکستان، افغانستان و  قرقیزستان کمک کرده و با همراهی بخش خصوصی اقلامی را برای آنها ارسال کرده است که این اقدام گشایش دهنده توسعه روابط تجاری این استان خواهد بود.

*ظرفیت خراسان رضوی برای توسعه صادرات برق و گاز

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در خصوص توسعه صادرات برق از این استان به افغانستان گفت: پارسال توانیر با مدیران برق کابل مذاکره کرد و طرفین توافق کردند که خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت از این استان به سمت افغانستان کشیده و یک پست برق نیز ایجاد شود تا صادرات برق به آن کشور افزایش یابد.

رسولیان افزود: شورای اقتصاد با انتقال برق از میلک به ولایت فراه در افغانستان موافقت کرده بود که بلافاصله نامه‌ای با امضای استاندار خراسان رضوی به معاون اول رییس جمهوری ارسال شد تا انتقال برق از هرات به افغانستان نیز در شورای اقتصاد به تصویب برسد.

وی اضافه کرد: لازم است دفتر امور خارجه منطقه شمال شرق کشور درخواست استان مبنی بر انتقال برق از نقطه صفر مرزی خراسان رضوی به سمت هرات را به شورای اقتصاد ارسال و تاکید کند که شرکت برق منطقه‌ای خراسان هزینه احداث خط انتقال تا نقطه صفر مرزی را تقبل خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی همچنین از شرکت برق منطقه‌ای خراسان خواست با حمایت مالی بیشتر از بخش خصوصی زمینه توسعه صادرات برق خورشیدی به افغانستان را فراهم کند.

رسولیان افزود: تولید برق از طریق پنل‌های انرژی خورشیدی در مشهد و همچنین از طریق انرژی بادی در خواف خواهان زیادی دارد و اگر شرکت برق منطقه‌ای، برق تولیدی سرمایه‌گذار را با قیمت مناسب خریداری کند صادرات برق نیز از این منطقه به افغانستان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی برای طرحهای صادرات محور تسهیلات ارزی اختصاص می‌دهد و می‌توان منابع ارزی حاصل از صادرات برق خورشیدی یا بادی توسط بخش خصوصی به افغانستان را از محل این صندوق تامین کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: لازم است یک کمیته چهار یا پنج نفره از نمایندگان شرکت برق منطقه‌ای خراسان و تشکلهای بخش خصوصی تشکیل شود تا موضوع توسعه صادرات برق بررسی و زمینه اخذ مجوز برای تولید برق خورشیدی یا بادی توسط بخش خصوصی و صادرات آن به افغانستان از مراجع ذیربط فراهم شود.

رسولیان در مورد انتقال گاز به افغانستان نیز اظهار کرد: فرصت خوبی برای بخش خصوصی است که در حوزه صادرات گاز به افغانستان سرمایه‌گذاری کند و در این ارتباط این آمادگی در استان وجود دارد که خط انتقال گاز در مرز دوغارون و حتی در داخل بازارچه و گمرک ایجاد شود.

وی ادامه داد: زمانی که گاز مازاد در خراسان رضوی وجود داشته باشد می‌توان با بهره گیری از سرمایه بخش خصوصی این گاز را صادر کرد و این اقدام توجیه اقتصادی داشته و سودآور است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی خواست از طریق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیگیر دعوت رسمی مدیر نفت دولت افغانستان به مشهد باشد تا بتوان انتقال خط لوله گاز به آن کشور را نهایی کرد.

رسولیان همچنین پیگیری موضوع انجام واردات کالا از مرز سرخس را از طریق مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس خواستار شد و قول تصویب آن را در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی استان داد.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و انتخاب رایزنهای اقتصادی کشورهای همسایه خراسان رضوی از بین کارشناسان اقتصادی این استان از موضوعاتی بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی مورد تاکید قرار داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار