کد خبر: 1012908
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
مرحله نهایی رزمایش بزرگ و مشترک پیامبر اعظم ۱۴ با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز مقدس «یا علی بن ابی‌طالب (ع)» از صبح دیروز در منطقه عمومی استان هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج‌فارس تا عمق کشور، در عرصه‌های زمین، هوا، دریا و فضا آغاز شد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: بنابر اعلام روابط عمومی کل سپاه، در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ که از دیروز آغاز شد، یگان‌های موشکی، شناوری و پهپادی نیروی دریایی سپاه و یگان‌های موشکی، پهپاد و راداری نیروی هوافضای سپاه به اجرای عملیات و سناریو‌های رزمایش پرداختند. اجرای عملیات تهاجمی موشکی، شناوری و پهپادی علیه مواضع دشمن، عملیات مین ریزی آفندی و قطع خطوط مواصلاتی شناور‌های دشمن فرضی، اجرای عملیات رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک موشک‌های ساحل به دریا در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم سپاه به اجرا درآمد. در این رزمایش برای نخستین بار عملیات رصد منطقه رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی از ماهواره نور صورت گرفت.

توسعه تجهیزات و سلاح متناسب با تهدید دشمن

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش طی سخنانی سطح رزمایش‌های سپاه را وسیع و با سناریوپردازی بر اساس دشمنان واقعی توصیف کرد و گفت: توسعه تجهیزات و تسلیحات ما منطبق بر تهدید و شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن بوده و رزمایش‌های سپاه با هدف اطمینان از صیانت مقتدرانه از منافع ملت ایران برگزار می‌شود.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، اظهار کرد: سیاست‌های ما برای صیانت از منافع حیاتی ملت عزیز ایران دفاعی است، به این مفهوم که ما از ابتدا به هیچ کشوری تهاجم نخواهیم کرد، اما در تاکتیک و عملیات کاملاً تهاجمی هستیم. وی با تأکید بر اینکه فضای عمل ما در سطح راهبردی دفاعی است، اما در سطوح عملیات و تاکتیک سراسر تهاجم هستیم، اظهار کرد: آنچه امروز در این رزمایش در سطح نیرو‌های هوافضا و دریایی به نمایش درآمد سراسر تهاجمی بود. سلامی با بیان اینکه در سطح عملیات و تاکتیک هجومی هستیم و ابتکار عمل را به دست می‌گیریم، گفت: تهاجم به واحد‌های شناوری دشمن در صورتی که بخواهند تعرضی به منافع ما داشته باشند، با ترکیبی از عملیات تهاجم موشکی و رزم واحد شناوری در سطح دریا همراه با مین‌ریزی آفندی توسط شناور‌های هجومی در این رزمایش به نمایش درآمد.

سرلشکر سلامی با تأکید بر اینکه از تاکتیک‌های هجومی به استراتژی دفاع می‌رسیم، اظهار کرد: به منظور تمرین سطوح رزمی در عملیات‌های مشترک بین نیرو‌های چندگانه سپاه و اطمینان یافتن از صیانت مقتدرانه از منافع حیاتی ملت عزیز ایران، این رزمایش‌ها را برگزار می‌کنیم. ترکیبی از مهارت و فن درست و تکنیک صحیح به‌کارگیری تجهیزات، تاکتیک‌های ابتکاری مبتنی بر خلاقیت و نوآوری در میدان عمل، فضای رزمایش‌های ما را شکل می‌دهد تا در شرایط واقعی با ابهام مواجه نباشیم.

فرمانده کل سپاه در پایان سطح رزمایش‌های سپاه را وسیع، نزدیک به واقعیت و با سناریو‌پردازی بر اساس دشمنان واقعی عنوان و اظهار کرد: توسعه تجهیزات و تسلیحات ما منطبق بر تهدید و شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن است؛ دکترین دفاعی ما بر پایه تولید تجهیزات بومی بوده و در هر رزمایش نسبت به رزمایش قبل کیفیت تجهیزات به روز شده و تجهیزات تولید جدید را در معرض آزمایش قرار می‌دهیم و آن را در میدان واقعی به کار می‌گیریم.

دشمنان منتظر پرداختهزینه گستاخی‌های خود باشند

سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا در رزمایش گسترده و مشترک سپاه در خلیج فارس، تنگه هرمز و جزایر، در جمع فرماندهان نیرو‌های مسلح، اظهار داشت: دولت‌های غاصب و فاسدی که طعم تلخ قدرت تهاجمی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران را در واکنش به تهدیدات و زورگویی‌ها چشیده‌اند، باید منتظر پرداخت هزینه بیشتر گستاخی‌ها و رفتار ریسک‌پذیر خود علیه ملت شریف ایران باشند.

وی گفت: کسانی که به دنبال بی‌ثبات نشان دادن ایران در دوره مبارزه همه‌جانبه ملت ایران با ویروس کرونا و مقاومت در برابر زورگویی‌های امریکا هستند، حتماً هزینه اقدامات خود علیه ملت ایران را خواهند پرداخت. سرلشکر رشید با تأکید بر اینکه نیرو‌های مسلح ما از همه ظرفیت‌های خود برای دفاع و تهاجم و پاسخ قوی به تهدیدات و اقدامات بی‌ثبات ساز، در زمان و مکان مناسب استفاده خواهند کرد، هشدار داد: دولت‌های غاصب و فاسدی که طعم تلخ قدرت تهاجمی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران را در واکنش به تهدیدات و زورگویی‌ها چشیده‌اند، باید منتظر پرداخت هزینه بیشتر گستاخی‌ها و رفتار ریسک‌پذیر خود علیه ملت شریف ایران باشند.

تشریح اهداف و برنامه‌های رزمایش

سردار سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه و سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم۱۴ نیز با تشریح اهداف و برنامه‌های رزمایش گفت: در این رزمایش دفاع ضد موشکی بالستیک و کروز انجام شده و از برخی تجهیزات و سلاح‌های غافلگیر کننده مانند موشک‌های برد بلند بالستیک با قابلیت اصابت به اهداف شناوری متجاوز در دور دست استفاده می‌شود.

نیلفروشان با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای حفظ و ارتقای آمادگی‌های رزمی، اقدام به برگزاری رزمایش بزرگ و مشترک پیامبر اعظم ۱۴ کرد، گفت: فاز عملیاتی و مرحله نهایی این رزمایش که اقدامات ستادی و مقدماتی آن از روز‌های قبل آغاز شده است، از سه شنبه در منطقه عمومی استان هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج فارس تا عمق کشور آغاز شد. وی افزود: این رزمایش با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه‌های زمین، هوا، دریا و فضا مطابق با جدول فرانمای رزمایش و سریال‌ها و تمرین‌های پیش‌بینی‌شده اجرا می‌شود.

معاون عملیات سپاه ارتقای آمادگی‌های رزمی در تمامی سطوح، تمرین و حصول اطمینان از اجرای طرح‌های عملیاتی، افزایش سطح هماهنگی در اجرای عملیات مشترک و تمرین دفاع و آفند جنگ الکترونیک و پایداری ارتباطات چند لایه را از اهداف مهم رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ توصیف و تصریح کرد: تأمین خطوط مواصلاتی هوایی و دریایی و تداوم پشتیبانی‌های آمادی، تمرین ستادی سناریو‌های مختلف و نیز طرح‌ریزی منعطف و سریع همراه با بازی جنگ دوطرفه از دیگر اهداف برگزاری این رزمایش بزرگ است. وی عمق‌بخشی به دفاع با بهره‌گیری از توان عظیم نیروی مردمی و بسیج دریایی را از وجوه تمایز رزمایش عنوان و اظهار کرد: در طرح‌های دفاعی سپاه روح تهاجم و آفندی با بسیج مردمی شکل می‌گیرد و پایان‌ناپذیری دفاع با حضور مردم در معرکه‌های جهاد معنا پیدا می‌کند.

سردار نیلفروشان طرح‌ریزی مدرن بر اساس جنگ‌های ترکیبی و شبکه محور متناسب با دکترین تهاجمی سپاه، استفاده حداکثری از توان و تجهیزات مختلف سیگنالی، اپتیکی و با سرنشین و بدون سرنشین برای اشراف اطلاعاتی و اجرای رزمایش در شرایط جنگ بیولوژیک را از ویژگی‌های رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ عنوان کرد و گفت: در این رزمایش دفاع ضد موشکی بالستیک و کروز انجام شده و از برخی تجهیزات و سلاح‌های غافلگیر کننده مانند موشک‌های برد بلند بالستیک با قابلیت اصابت به اهداف شناوری متجاوز در دور دست استفاده می‌شود.

تمرین انهدام ناو هواپیمابر امریکایی در رزمایش پیامبر اعظم

تمرین مقابله و انهدام ناو هواپیمابر امریکایی از دیگر اقداماتی بود که در این رزمایش توسط یگان‌های مختلف سطحی، زیرسطحی، تکاوری و پروازی و موشکی انجام شد. طی روز‌های گذشته انتشار تصاویر ماهواره‌ای از جابه‌جایی ماکت ناو هواپیمابر امریکایی از سواحل ایران به سمت آب‌های خلیج فارس، گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر اجرای یک رزمایش دریایی موشکی توسط جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده بود.

بر مبنای فیلم منتشر شده از مراحل مقابله و انهدام این ناوهواپیمابر، در مرحله نخست شناور امریکایی آماج حملات موشک‌های بالستیک و کروز دریایی از ساحل، دریا و هوا قرار می‌گیرد. علاوه بر حملات موشکی، راکت‌انداز‌های دریایی نیروی دریایی سپاه نیز به اجرای آتش دقیق علیه هدف شناور پرداختند. در ادامه این سناریو همچنین بالگرد بل-۲۰۶ نیروی دریایی سپاه یک فروند موشک کروز ضدکشتی را (احتمالاً از نوع نصر هواپایه با برد ۳۵ کیلومتر) به سمت ناو امریکایی شلیک کرد. پس از اصابت موشک‌ها به ناو، یگان‌های غواصی با انهدام پل فرماندهی و یگان‌های تکاوری با اجرای عملیات هلی‌برن روی عرشه ناو، آن را به تصرف خود در آوردند.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
1
آمریکا تنها زبان زور را می فهمد ایران باید با زبان تهدید و هشدار به آمریکا همه تحریم ها را بردارد تنها با ابراز قدرت تمامی تحریم ها برداشته خواهند شد ... در ضمن برای باز پس گیری بدهی کره جنوبی به ایران باید هشدارهای جدی به کره جنوبی بطور مداوم داده شود تا کره جنوبی تسلیم خواسته به حق ایران شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار