کد خبر: 1012788
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
با چراغ سبز امریکا انجام شد
دولت سوئیس اولین مبادله تجاری را برای فروش دارو به ایران با استفاده از یک کانال مالی مورد تأیید امریکا انجام داد؛ کانالی که ایران آن را یک کانال مالی محدود خوانده که «با سر و صدای زیاد» راه‌اندازی شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به فاصله بیش از هفت ماه از خبر‌های اولیه درباره راه‌اندازی یک کانالی مالی برای انتقال اقلام دارویی به ایران، روز گذشته اولین مبادله برای فروش دارو به ایران انجام شد؛ کانالی که سوئیسی‌ها با چراغ سبز امریکا آن را راه انداخته‌اند. این کانال که «قرار تجاری بشردوستانه سوئیس» (SHTA) برای فروش غذا و دارو به ایران نام گرفته، حدود هفت ماه قبل تأسیس شد، ولی از آن زمان تاکنون که بخش اعظم آن در دوره همه‌گیری کرونا در ایران بوده، صرفاً یک بار در بهمن ماه یک نقل و انتقال آزمایشی به ایران انجام داد. حالا به فاصله‌ای هفت ماهه از انتشار خبر‌های فعال شدن این کانال، دولت سوئیس از انجام اولین مبادله تجاری فروش دارو به ایران با استفاده این کانال مالی خبر داده است. البته وزارت خارجه سوئیس تأخیر کانال راه‌اندازی‌شده برای مبادلات بشردوستانه با ایران را به شیوع کرونا ربط داده است. بر اساس گزارش ایرنا به نقل از رویترز، دبیرخانه امور اقتصادی دولت سوئیس در ایمیلی گفته است: «تمایل داریم تأکید کنیم عملیاتی کردن تدابیر تجارت بشردوستانه سوئیس (SHTA) در حال پیشرفت است و اینکه چند شرکت پیش‌تر تأیید شده‌اند و شرکت‌های بیشتری نیز مشارکت خواهند داشت.» دولت سوئیس گفته که یک شرکت داروسازی سوئیسی نخستین معامله تحت کانال تجاری بشردوستانه جدید را با ایران تکمیل کرده، ولی نامی از این شرکت به میان نیامده است. وزارت امورخارجه ایران در اسفندماه ۱۳۹۸، به فاصله چند هفته بعد از انجام تبادل آزمایشی در چارچوب کانال سوئیس، آن را «محدود» خواند. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه گفته است: «بادلیل و فکت عرض می‌کنم. یک کانال مالی باز کردند که اقداماتی انجام می‌شود، ولی محدود است و حتی اجازه نمی‌دهند منابعی را که از جا‌های مختلف داریم به کانالی که با سر و صدا باز کردند، وارد کنیم.» او گفته بود: «سه هفته است با یکی از این کشور‌ها که منابع مالی در آنجاست در حال صحبت و گفتگو هستیم، ولی آن‌ها تأکید دارند که امریکایی‌ها مانع این کار هستند و اجازه نمی‌دهند منابع خود ما که در آن کشور است وارد این کانال شود تا در این شرایط از آن استفاده کنیم و اقلام مورد نیاز خود را بخریم.» او گفته تا امریکایی‌ها اقدام عملی نکنند و موانع برطرف نشود این را جز یک حرف گزاف و فریب چیز دیگری نمی‌دانیم.

حساب روی هیچ کسی باز نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز گفته که برای ایران فرقی ندارد که چه کسی در امریکا وارد کاخ سفید شود. سیدعباس موسوی درباره ارزیابی از برنامه حزب دموکرات برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در این کشور و بازگشت امریکا به برجام گفت: «: این مسئله داخلی امریکاست و با ایران ارتباط مستقیم پیدا نمی‌کند.» وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از چهار دهه گذشته همه این دولت‌ها را با گرایش‌های مختلف حزبی آزموده و ملت ایران حافظه قوی تاریخی دارد و همه این‌ها را به ذهن خود سپرده چه در دولت‌های دموکرات و چه جمهوریخواه شاهد اقدامات خصمانه علیه ملت ایران در سطوح و مقاطع مختلف بودیم. موسوی افزود: «خیلی برای جمهوری اسلامی ایران اینکه چه کسی در امریکا سر کار بیاید و با چه گرایشی اهمیت ندارد، جمهوری اسلامی ایران کاری به حرف‌ها و تبلیغات آن‌ها در انتخابات ندارد. ما به رویکرد آن‌ها نگاه می‌کنیم و براساس شرایط و مقتضیات واکنش‌های مقتضی را خواهیم داشت. ما هیچ حساب ویژه‌ای روی اینکه چه کسی و چه دولتی با چه گرایشی در امریکا سر کار باشد باز نکرده و نخواهیم کرد.» سخنگوی وزارت خارجه درباره تعرض جنگنده‌های امریکا به هواپیمای مسافربری ماهان بیان کرد: امریکایی‌ها انواع و اقسام راهزنی‌ها را امتحان می‌کنند، از راهزنی دریایی به هوایی رسیدند و اقدامی که علیه هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در فضای سوریه و لبنان انجام دادند، بسیار خطرناک بود. یک اقدام و تهدید تروریستی بود که خلاف همه موازین و قوانین حقوقی و بین‌المللی است. موسوی خاطرنشان کرد: قطعاً وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی ایران با کمک ستاد کل نیرو‌های مسلح، قوه قضائیه و سازمان هواپیمایی کشوری همه اقدامات لازم را برای پشیمان کردن امریکایی‌ها در این زمینه انجام خواهد داد. در سطح بین‌المللی از طریق دفتر نمایندگی در سازمان ملل اقداماتی را صورت دادیم و برخی اقدامات در حال انجام است. گزارش نهایی که دست ما برسد سایر اقدامات حقوقی و دیپلماتیک خود را اعم از شکایت‌ها و پیگیری انجام خواهیم داد. وی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی و خصمانه امریکا را به وقت مقتضی پاسخ خواهد داد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار