کد خبر: 1012780
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
ماه‌هاست که کشاورزان از کمبود کود شیمیایی در بخش کشاورزی گله‌مندند و ساماندهی توزیع کود را از وزارت جهاد کشاورزی درخواست می‌کنند، اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. انجمن کارفرمایان پتروشیمی معتقد است که تولید هیچ مشکلی ندارد، بلکه سیستم توزیع ایراد دارد که توزیع تمامی کود‌های شیمیایی در اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است، اما این شرکت همچنان وجود مشکلات را تکذیب می‌کند.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: داستان ناهماهنگی در توزیع کود و نهاده‌های دامی پایانی ندارد. در یک سال اخیر به رغم تخصیص ارز دولتی برای تأمین نهاده‌های دامی و انواع کود کشاورزی، متأسفانه زنجیره توزیع این دو کالا دچار نابسامانی و آشفتگی شده است. به طوری که نهاده‌های وارداتی دولتی به نرخ آزاد به وفور وجود دارد، اما با نرخ دولتی همچنان نایاب است و انواد کودشیمیایی به ویژه کود اوره که وارداتی نیست و توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود، همچنان در بازار نایاب است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران از مشکلات کشاورزان در تأمین کود شیمیایی در سال زراعی جدید خبر داد و نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

عطاالله هاشمی در گفتگو با مهر اظهار داشت: «تاکنون حدود ۵/ ۶ میلیون تن گندم از کشاورزان توسط دولت خریداری‌شده ضمن اینکه کارخانجات و صنایع نیز مقداری از محصول کشاورزان را خریداری کرده‌اند که بیش از ۵/ ۱ میلیون تن است.»

وی افزود: «بین ٧٠تا ٧٢درصد مطالبات گندمکاران تسویه شده و مابقی نیز در حال پرداخت است و به طور کلی می‌توان گفت روند پرداخت مطلوب است.»

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن سال زراعی جدید گفت: «ما برای سال زراعی آینده قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومان را برای خرید هر کیلوگرم گندم پیشنهاد داده‌ایم و این قیمت با توجه به نرخ تورم، افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید و هزینه‌های جانبی از جمله حمل و نقل، مکانیزاسیون، نهاده‌ها و... رقمی منطقی است.»

وی با بیان اینکه در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی نظری نزدیک به نظر بنیاد ملی گندمکاران دارد، گفت: «این وزارتخانه پیشنهاد خود را به شورای اقتصاد ارائه کرده است.»

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کشت گندم در استان‌های سردسیر از ١۵تا ٢٠شهریور آغاز می‌شود، افزود: «در این مناطق اولین آبیاری نیز اوایل مهرماه انجام می‌شود ضمن اینکه کشاورزان باید موقع کشت همراه بذر کود فسفات و پتاس به زمین بدهند و ما با کمبود این نهاده‌ها مواجه هستیم.»

وی تصریح کرد: «حدود ١٢٠هزار تن کود فسفات و پتاس در بنادر دپو شده و بانک مرکزی در تخصیص ارز این نهاده‌ها کوتاهی می‌کند. در صورتی که این محصولات به موقع دست کشاورزان نرسد تولید را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.»

هاشمی اضافه کرد: «متأسفانه برای بخش کشاورزی دستگاه‌های مختلف به صورت جزیره‌ای تصمیم می‌گیرند و همین مسئله بخش را دچار چالش‌های جدی کرده است.»

وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود کود اوره و افزایش قیمت آن گفت: «در بسیاری از مناطق کشور قیمت کود اوره به بیش از ١۵٠ هزار تومان رسیده که سه برابر نرخ مصوب است، این در حالی است که کود اوره در داخل تولید می‌شود، اما کشاورز ناچار به تأمین آن از بازار آزاد هستند.»

گلایه کشاورزان از کمبود کود اوره ادامه دارد

گلایه کشاورزان از کمبود کوره اوره در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی عنوان می‌کند، مشکلی در تأمین کود اوره مورد نیاز کشاورزان وجود ندارد. کشاورزان می‌گویند با وجود تولید پتروشیمی‌های داخلی، در تأمین این کود مشکل دارند و نکته جالب اینجاست همین کود اوره که روی آن برچسب «غیرقابل خرید و فروش در بازار آزاد» زده شده است، در بازار آزاد بدون محدودیت در حجم، خرید و فروش می‌شود. این مسئله در سالی که مزین به نام «جهش تولید» شده است، می‌تواند عواقب سنگینی برای بخش کشاورزی داشته باشد.

توزیع کود اوره قطره چکانی و قیمت‌ها ۳ برابر نرخ مصوب است

در این راستا، سید جعفر حسینی، مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور پیشتر در گفتگو با مهر با اشاره به کمبود کود اوره برای مصارف کشاورزی کود اوره تولید داخل کشور است و نیاز به واردات نداریم، چرا با وجود تولید مناسب باز هم کمبود وجود دارد؟

در واکنش به این اظهارات، مسئولان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کردند که هیچ مشکلی در تأمین و توزیع این کالا وجود ندارد. براساس اعلام این شرکت قیمت فروش این محصول در کیسه‌های ۵۰ کیلوگرمی ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان است و اظهاراتی مبنی بر قیمت فروش هر کیسه ۱۶۰ هزار تومان در بازار آزاد جای تردید داشته و قابل تأمل و بررسی است زیرا این قیمت حتی از قیمت فروش اوره در بورس کالا نیز به مراتب بیشتر است.

وزارت جهاد: هیچ مشکلی در تأمین و توزیع نداریم

درهمین حال، وزارت جهادکشاورزی هم اعلام کرده: سهمیه ابلاغی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال جاری مقدار ۲/ ۲ میلیون تن است که از این مقدار از ابتدای سال جاری طبق برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی تاکنون بیش از ۷۷۰ هزارتن کود اوره در تمامی استان‌ها توزیع شده است.

این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد رشد و نسبت به میانگین بلندمدت دهه اخیر بیش از ۴۲ درصد رشد داشته است. این در حالی است که هم اکنون بیش از ۱۲۰ هزار تن نیز ذخیره استراتژیک کود اوره در انبار‌های این شرکت و شبکه کارگزاران توزیع نهاده‌های کشاورزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی موجود است.

انجمن کارفرمایان پتروشیمی: سیستم توزیع دچار اختلال است

همچنین انجمن کارفرمایان پتروشیمی نیز مشکلات مربوط به این حوزه را ناشی از اختلالات موجود در توزیع دانسته و عنوان کرده است: «هیچ کمبودی در تولید و تخصیص سهمیه کود اوره بخش کشاورزی وجود ندارد و مشکلات موجود ناشی از توزیع است.»

با توجه به اینکه کمتر از دو ماه به آغاز فصل زراعی جدید باقی است و چیزی تا آغاز کشت محصولات کشاورزی نمانده لازم است وزارت جهاد کشاورزی بررسی کند که چرا کود اوره سهمیه بخش کشاورزی که از سوی پتروشیمی‌ها در اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار می‌گیرد، به‌دست کشاورزان نمی‌رسد و چنانچه مشکل از جای دیگری است، تا پیش از شروع فصل کشت تدابیر لازم را برای حل مشکل اتخاذ کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار