کد خبر: 1012549
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
برای اغلب ایرانی‌ها، حتی همان جمعی که شب امضای برجام در خیابان به شادی و پایکوبی مشغول بودند، برجام خیلی وقت است که تمام شده است، اما اصلاح‌طلبان همچنان تلاش می‌کنند برجام را به عنوان نقطه مثبت و شاید به عنوان تنها نقطه موجودی که می‌شود آن را مثبت جا زد، القا کنند. سید محمد صدر از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه دولتی ایران گفت: «به‌رغم اینکه همیشه مذاکره با امریکا تابو بوده، اما چند سال پیش مذاکره شروع شد. نزدیک دو سال شبانه روز زحمت کشیدند و به توافقی هم با امریکا و هم با بقیه قدرت‌های جهان رسیدند. توافقی به نام برجام انجام شد و تمام آن خطراتی که در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد ایران را تهدید می‌کرد و ما ۷ قطعنامه تحریمی گرفته بودیم از بین رفت.»

او از افتخار برجام برای ایران هم گفت: «اگر آن وضعیت ادامه پیدا می‌کرد، چه بسا خطر حمله نظامی و یک جنگ به ایران تحمیل می‌شد. این‌ها از بین رفت و یک مذاکره برد- برد صورت گرفت... ما مذاکره کردیم و به برجام رسیدیم؛ مذاکره‌ای که به لحاظ دیپلماتیک یک افتخار برای ایران است. مذاکره هم برد- برد بود، یعنی هم طرف ایرانی برد کرد و هم طرف مقابل. آن‌ها می‌گفتند ما نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و ایران هم می‌گفت تمام تحریم‌ها و قطعنامه‌ها علیه ایران باید برداشته شود. هر دو به هدف‌شان رسیدند و اوضاع هم بد نشد.» اصلاح‌طلبان ادعا می‌کنند بدون برجام، ایران و امریکا به جنگ می‌رسیدند، اما آیا در سال‌های پس از برجام تنش‌های ایران و امریکا بیشتر نشده است؟ از تعرض پهپاد غول پیکر امریکایی به ایران تا ترور سردار نیروی قدس ایران و... همه پس از برجام نبوده است؟

صدر البته قبل از همه این موارد گفت: «در شرایط فعلی چرا مردم ما اینقدر تحت فشار هستند؟ علت اصلی آن حاکمیت یک دیوانه‌ای به نام ترامپ در امریکا است.»

اصلاح‌طلبان می‌توانند همه بار شکست برجام را بر عهده دیوانگی ترامپ بیندازند، اما اولاً قبل از ترامپ هم برجام آورده چندانی برای ما نداشت؛ ثانیاً آیا تیم مذاکره کننده ما نباید تغییر دولت در امریکا را به عنوان یک مؤلفه تأثیرگذار در برجام در نظر می‌گرفت؟ خصوصاً که این تغییر دولت منجر به تغییر حزب حاکم هم بشود. آیا همه ضمانت اجرایی برجام ریاست جمهوری هیلاری کلینتون بود؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار