اینفلوئنسر‌ها برای تلویزیون آب و نان نشدند
کد خبر: 1011999
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004FGZ
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
کلیپ ساز‌های اینستاگرامی که در مقابل دریافت مبالغ میلیونی برای کاسبی‌های اینترنتی، تولیدکنندگان و شرکت‌های خرده پا و حتی رستوران‌ها و فست فودی‌ها تبلیغ می‌کنند، به دلیل اشتباه تاکتیکی مدیران تلویزیون یک شبه در قامت بازیگر و مجری سر از شبکه‌های تلویزیونی در آوردند، ولی نتیجه حضور آن‌ها انتظارات را برآورده نکرده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «شان بومن» و «کریس ویلیس» در بخشی از کتاب خود با عنوان «روزنامه‌نگاری مشارکتی» به آسیب‌شناسی برندینگ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند و تأکید می‌کنند یکی از ایرادات شبکه‌های اجتماعی این است که نمی‌توان جایگاه و موقعیتی که یک کاربر در شبکه اجتماعی دارد را به شبکه دیگر یا محیط دیگر انتقال داد. برای مثال یک فرد می‌تواند در شبکه اجتماعی اینستاگرام، دنبال‌کنندگان زیادی داشته باشد و از این طریق با جذب آگهی و اسپانسر، درآمد خوبی به دست بیاورد، اما آن جایگاه صرفاً متعلق به فضای اینستاگرام است و نمی‌توان آن را به شبکه اجتماعی دیگری مانند «توئیتر» منتقل کرد. این اتفاق به نحوی برای اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی که راه تلویزیون را در پیش گرفته‌اند رخ داده است. افرادی که در اینستاگرام با ساخت انواع کلیپ‌های کمدی و طنز، درآمد‌های خوبی هم داشتند، در قامت مجری یا بازیگر سر از تلویزیون در آوردند، اما نتیجه حضور آن‌ها چیزی نشد که مدیران تلویزیون به دنبال آن بودند. با مرور نمونه‌های اخیر حضور تلویزیونی افرادی که از آن‌ها با عنوان «شاخ‌های مجازی» نام برده می‌شود، این موضوع قابل درک‌تر خواهد بود.

سربازی رفتن اینفلوئنسر مشهدی!

سریال «سرباز» که به سفارش و حمایت یکی از بخش‌های نیرو‌های مسلح ساخته شد، یکی از چند حضور تلویزیونی «جواد خواجوی» هنرمند مشهدی است که در اینستاگرام به خاطر صداپیشگی روی کلیپ‌های طنز شناخته شده است. خواجوی بازیگر تئاتر است و در چند سریال تلویزیونی نیز نقش‌های کوتاهی بازی کرده است. وی در سریال «سرباز» یکی از نقش‌های فرعی را برعهده داشت. با وجود اینکه بیشتر کلیپ‌های خواجوی در اینستاگرام بیش از یک میلیون بازدید دارد و در میان آن‌ها بازدید‌های بین ۳ تا ۴ میلیونی هم دیده می‌شود، در عمل حضور وی در سریال‌های تلویزیونی هیچ آورده‌ای برای افزایش مخاطب تلویزیون نداشته است. خواجوی نیز در صفحه اینستاگرامش سعی کرده است حضور‌های تلویزیونی خود را چندان پررنگ نکند.

اینفلوئنسری که به تلویزیون تعهد داد

علی صبوری برای بینندگان تلویزیون از زمانی شناخته شد که در مسابقه استندآپ کمدی برنامه «خندوانه» حضور یافت و یکی از موفق‌ترین افراد حاضر در این مسابقه بود. صبوری نیز مانند خواجوی در اینستاگرام فعال است، با این تفاوت که برخلاف خواجوی که سعی می‌کند با صداپیشگی طنازی کند، دست به تولید کلیپ می‌زند و اغلب آثارش نیز همراه با تبلیغات است. یک سایت خبری در گزارشی از درآمد چهره‌های اینستاگرامی، درآمد صبوری را یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است، رقمی که قطعاً به دست آوردن آن حتی برای گران‌قیمت‌ترین بازیگران سینما سخت است. با این وجود فضای اینستاگرام و تصور اینکه تبلیغات در این فضا زودتر به بازدهی می‌رسد باعث شده است بسیاری از فعالان اقتصادی پول خوبی بابت دیده شدن خدمات و محصولاتشان به اینفلوئنسر‌ها بدهند. به رغم اینکه صبوری در اینستاگرام درآمد خوبی دارد، اما حاضر شده است بابت حضور در سریال «آخر خط» به صداوسیما تعهد بدهد که همه فعالیت‌های خود را زیر نظر و نظارت آن‌ها انجام دهد. حضور صبوری در سریال «آخر خط» با وجود اینکه در ساعت پیک بیننده از شبکه سه سیما پخش می‌شود، با میزان ناامیدکننده زیر ۱۹ درصد بیننده، با اختلاف از سریال «دخترم نرگس» شبکه یک قرار دارد. حتی کلیپ‌های متعدد اینستاگرامی که صبوری از سکانس‌های سریال «آخر خط» در صفحه اینستاگرامش بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد، با استقبال روبه‌رو نشده است.

تولد گرفتن روی آنتن تلویزیون گران تمام شد!

اینکه چهره‌های اینستاگرامی بازیگر شوند، از آنجایی که علاقه به بازیگری تقریباً اپیدمی دارد، قابل درک است ولی ورود آن‌ها به حوزه اجرا که مسئله‌ای تخصصی است، حاصل اشتباهی است که مدیران تلویزیون به اجرای آن اصرار دارند، اگرچه «جوان» بار‌ها در گفتگو با مجریان حرفه‌ای تلویزیون انتقاد آن‌ها را به بی‌توجهی مدیران صداوسیما به حوزه اجرا بازتاب داده است، ولی باز سلبریتی‌های اینستاگرامی همچنان در قامت مجری به تلویزیون تزریق می‌شوند. از مجید افشاری در «ایرانیوم» گرفته تا آمدن مهسا ایرانیان به «برخط شو» شبکه پنج، همگی تجربه‌های ناموفقی را تشکیل داده‌اند که همیشه حواشی با آن‌ها همراه بوده است.

تولد گرفتن برای مجری مسابقه «برخط شو» شبکه پنج باعث شد تا این برنامه از سوی شورای نظارت بر صداوسیما تذکر بگیرد. اگرچه پیش از این نیز در برنامه‌هایی مانند «خندوانه» فضای رسانه ملی کاملاً به دورهمی سلبریتی‌ها تبدیل شده و آن‌ها به خرج نگاه چند میلیون ایرانی جشن تولد برگزار کرده‌اند، این بار، اما سورپرایز مجری اینفلوئنسر مسابقه «برخط شو» با واکنش دبیر شورای نظارت مواجه شد. محمدحسین صوفی گفت: «صداوسیما به‌طور جدی به دنبال این است که شاخص‌ها، معیار‌ها و استاندارد‌هایی را تدوین کند تا اولاً برنامه‌ها و تولید برنامه بین عوامل به تعادل توزیع شود و دوماً نوعی هماهنگی بین دستمزد‌ها در بخش‌های مختلف وجود داشته باشد.» وی درباره استفاده از آنتن برای منفعت شخصی افراد هم عنوان کرد: «خود را تبلیغ کنند یا فردی در یک برنامه جشن تولد خود یا خانواده‌اش را بگیرد، این‌ها حتماً تخلف رسانه‌ای است و مدیران رسانه باید با آن برخورد کنند. استفاده شخصی از آنتن حتماً خلاف است و همان‌قدر که او حق دارد یک مخاطب هم از آنتن حق دارد.»، اما مجری این مسابقه تلویزیونی که برایش روی آنتن زنده تلویزیون تولد گرفته شد، مهسا ایرانیان است که پیش از حضور در تلویزیون، در تئاتر و اینستاگرام فعال بود. کلیپ‌های طنز این مجری نو رسیده تلویزیون نیز در اینستاگرام بینندگان زیادی دارد، اما هیچ آماری وجود ندارد که تأیید کند آمدن وی به تلویزیون باعث شده است که میزان مخاطب برنامه «برخط شو» افزوده شود و حتی شاید تنها ویدئویی که از این مسابقه دیده شد همان لحظه تولد گرفتن برای مجری باشد!

تجربه ناموفق حضور چهره‌های اینستاگرامی نشان می‌دهد موفقیت آن‌ها صرفاً محصول فضایی است که اینستاگرام برای آن‌ها به ارمغان آورده است. اینستاگرام برخی خطوط قرمز صداوسیما را به رسمیت نمی‌شناسد و برخی معتقدند یکی از علل دیده شدن کلیپ‌های طنز امثال صبوری و خواجوی نداشتن قید و بند‌هایی است که صداوسیما به عنوان رسانه رسمی کشور پاسدار آن است. حال صداوسیما می‌پندارد با پاستوریزه کردن این افراد می‌تواند از آن‌ها استفاده کند ولی نتیجه‌ای به دست نیامده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار