کد خبر: 1011886
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
گزارشی از تاثیر کرونا بر سینما، کتاب و موسیقی
آمار و ارقام بهار ۹۹ نشان می‌دهد فرهنگ رسمی مانند سینما، کتاب و موسیقی از کرونا ضربه مهلک خورده‌اند این روند احتمالا تا پایان سال ادامه دارد. مسئولان فکری به حال مصرف غیررسمی فرهنگ کرده‌اند؟
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين:  آمار و ارقام بهار ۹۹ نشان می‌دهد فرهنگ رسمی مانند سینما، کتاب و موسیقی از ویروس کرونا ضربه مهلک خورده‌اند. این روند احتمالا تا پایان سال ادامه دارد. مسئولان فکری به حال مصرف غیررسمی فرهنگ کرده‌اند؟ فرهیختگان به طور جداگانه تاثیر کرونا را بر سه حوزه اصلی فرهنگ یعنی سینما، کتاب و موسیقی مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می‌آید:

نسبت کرونا و سینما پر از جزئیات متناقض است؛ از طرفی به‌دلیل لزوم قرنطینه سراسری فروش فیلم‌ها در سالن‌های سینما به‌شدت افت کرد و کم‌کم حتی به صفر رسید و از طرف دیگر غیر از رونقی که تماشای آنلاین فیلم‌ها پیدا کرد، به‌طور کل فیلم دیدن مردم دنیا چندین و چندبرابر بیشتر شد. تاثیر شاخص و قابل‌توجهی که این پاندمی روی سینمای ایران گذاشت، به‌راه افتادن سیستم اکران دیجیتال بود. سینمای ایران در بهار ۱۳۹۹ حدود حداقل ۴۰ درصد از فروش خود را از دست داد و البته توانست مقداری از این ضرر را توسط شیوه نوپای اکران دیجیتال جبران کند. متوسط فروش فیلم‌ها در بهار سال گذشته مقداری کمتر از ۶ میلیارد بود و در اکران آنلاین امسال مقداری بیشتر از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان. در اکران گیشه‌ای یک‌سوم از فروش فیلم‌ها به صاحبان آن‌ها می‌رسد؛ یعنی متوسط عایدی هر فیلم در بهار پارسال، مقداری کمتر از دو میلیارد تومان بود، اما در اکران اینترنتی، حداقل ۷۰درصد فروش در vod‌ها به فیلمساز می‌رسد؛ یعنی حدود ۸۰۰ میلیون تومان متوسط عایدی فیلم‌های اکران آنلاین در بهار امسال بود.

شاید در این ایام کرونایی با خیلی مسائل مواجه شدیم که تا قبل از آمدن این بیماری، اصلا به آن‌ها هم فکر نمی‌کردیم. اینکه برای مدت طولانی دوستان‌مان را نبینیم، رفت و آمد نداشته باشیم ودر قرنطینه باشیم. همه این‌ها باعث شد تا سبک زندگی‌مان را عوض کنیم. سرگرمی‌هایمان را تغییر دهیم. برخی فیلم دیدن را شروع کردند و برخی دیگر هم کتاب خواندن را برای خودشان به‌عنوان یک سرگرمی انتخاب کردند. در این گزارش به سراغ آمار و ارقام فصل بهار رفتیم تا بدانیم آمار چاپ کتاب به نسبت سال گذشته چه تغییراتی داشته است. البته یک نکته را باید درنظر بگیریم که ویروس کرونا، در همه مشاغل تاثیرگذار بوده است و حوزه نشر هم از این قاعده مستنثی نیست. ناشران همیشه در اسفند و فروردین‌ماه کتاب‌ها را به تعداد زیاد منتشر می‌کنند تا این کتاب‌ها به نمایشگاه برسد، اما امسال این اتفاق نیفتاد و کرونا همه چیز را به‌هم زد برای همین ناشران مشکلات زیادی را داشتند. آمار و ارقام سه ماهه اول امسال نه امیدوارکننده است و نه خیلی جای ناامیدی می‌گذارد.

وضعیت بازار موسیقی در بهار ۹۹
بی‌صدا و غمگین (اینجا)
وقتی تمام تکیه و امید خوانندگان و تهیه‌کنندگان موسیقی به کنسرت‌ها معطوف شود آن‌وقت ورود یک ویروس غریبه می‌تواند چنان ضربه‌ای بزند که پس از گذشت چهارماه از ورود این ویروس، نوازندگان و خوانندگانی باشند که برای تهیه مایحتاج زندگی به مشکلات جدی بر بخورند. میزان فروش نسخه فیزیکی آلبوم‌ها که قبل از کرونا نزدیک به صفر شده بود در اطراف همان عدد می‌چرخد و اوضاعش بدتر شده است. تک آهنگ‌ها هم که بیشتر با موضوع مقابله با کرونا و امیدبخشی به جامعه بود. کنسرت‌های خارج از ایران هم که تعطیل بودند و تنها می‌ماند کنسرت‌های آنلاین. در دو هفته گذشته قرار بود برگزاری کنسرت‌ها با حضور تماشاگر و رعایت فاصله اجتماعی از سر گرفته شود که با شدت گرفتن قدرت کرونا تمام کنسرت‌ها لغو شد و تهیه‌کنندگان هم به دلیل نبود شفافیت مالی و ارقامی، تمایلی به برگزاری کنسرت‌های آنلاین ندارند. تنها فعالیت جمعی موسیقی از زمان کرونا تا الان، کنسرت‌های آنلاین بوده که هنوز آمار دقیقی از آن منتشر نشده است. نه کسی از گردش مالی‌اش خبر دارد و نه تعداد رسمی و دقیق بینندگانش قابل محاسبه است. قرار است چه اتفاقی در حوزه موسیقی و اصلا به‌طور کلی برای فرهنگ و هنر بیفتد؟ وضعیت موسیقی کمی بهتر از تئاتر است و بدتر از سینما و کتاب.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار