دستگاه حفار خط 3 قطارشهری به پیشروی ادامه می دهد
کد خبر: 1011547
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004F9H
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
مدیرعامل قطار شهری مشهد؛
بزرگ ترین پروژه عمرانی مشهد شاید طی یک دهه اخیر، بدون تردید پروژه بزرگ و ملی قطار شهری بوده است که مدیران شهری در دوره های مختلف یکی از اولویت های اصلی خودشان را به این موضوع اختصاص داده اند و هر کدامشان سعی کرده اند نامی از خود در گوشه و کنار خطوط ریلی درون شهری مشهد به یادگار بگذارند.

از آغاز دوران کسادی در اجرای پروژه های مهم که تقریبا در تمام کلان شهری های کشور امری عمومی شده بود، برنامه ریزی برای پروژه های کلان در مشهد به سمت وسویی پیش رفت که مانع از خواب این پروژه ها باشد. این رویه برخلاف رویه برخی کلان شهرهای دیگر به جایی رسید که در این دوره مدیریت شهری مشهد، مدیران این عرصه، چه در شهرداری و چه در پارلمان شهری مشهد، تمام تلاش خود را به کار بستند تا چرخ حرکت ملی احداث خطوط مختلف قطار شهری در مشهد از حرکت باز نایستد و امروز در نقاط مختلف شهری، پروژه عمرانی قطار شهری در خطوط 2، 3 و 4 قطار شهری فعال است. راه اندازی ایستگاه شهرک سلامت تا سال 1400در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد درباره آخرین وضعیت احداث خطوط مترویی مشهد گفت: خط 2 قطار شهری مشهد به طور کامل راه اندازی شده است و اینک با حداکثر ظرفیت اقدام به جابه جایی مسافران می کند.
کیانوش کیامرز افزود: متخصصان قطار شهری برای احداث ایستگاه پایانی این خط ریلی در شهرک سلامت نیز دست به کار شده اند و در صورتی که مشکلی به وجود نیاید امیدواریم این ایستگاه در سال 1400 به بهره برداری برسد.
وی تأکید کرد: البته خریدهای خارجی خاصی برای تجهیزات خط 2 قطار شهری باقی مانده است که با توجه به وضعیت فعلی نرخ ارز برای این موضوع با احتیاط عمل می کنیم و منتظریم وضعیت قیمت ارز به ثبات نسبی برسد.

کیامرز در ادامه با بیان اینکه در خط 3 قطار شهری مشهد در تمامی جبهه های کاری فعال هستیم، اظهار کرد: به شهروندان مشهدی و زائران امام هشتم(ع) وعده داده ایم که در سال 1400 این خط ریلی را از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) راه اندازی کنیم، ازاین رو در طول این مسیر 5.3 کیلومتری، مهندسان و کارگران در نقاط مختلف مسیر از جمله ایستگاه های پایانه امام رضا(ع)، میدان 15 خرداد، میدان بسیج، چهارراه دانش، باب الجواد و میدان شهدا مشغول به کار هستند تا بتوانیم این قطعه از مسیر خط 3 را طبق برنامه زمان بندی تحویل مردم بدهیم.

وی با بیان اینکه به زودی مصوبه شورای شهر مبنی بر خرید تجهیزات این مسیر نیز به پیمانکار ابلاغ خواهد شد، تصریح کرد: البته با توجه به شرایط نرخ ارز، مدیریت هایی دراین باره انجام خواهیم داد اما در مجموع با توجه به اینکه منابع مالی لازم تأمین شده است، مشکلی برای احداث این مسیر وجود ندارد.
مدیرعامل قطار شهری مشهد ضمن تشکر از مدیران شهرداری به ویژه در حوزه اقتصادی شهرداری گفت: شهرداری مشهد سعی کرده است در شرایط سخت اقتصادی، منابع مالی برای تکمیل خطوط قطار شهری را تأمین کند تا چرخ این پروژه بزرگ از حرکت نایستد، زیرا همه می دانیم اگر این پروژه متوقف شود، راه اندازی دوباره آن کار بسیار سختی است.
وی در ادامه به آخرین وضعیت حفاری خط 3 نیز اشاره کرد و گفت: چندهفته ای است که دستگاه حفار از پایانه امام رضا(ع) به سمت شهرک ابوذر مسیر خودش را آغاز کرده است و تا روز شنبه این هفته، 120 متر هم پیشروی داشته است اما در جبهه غربی با توجه به اینکه برای راه اندازی مجدد دستگاه حفار از امامت به سمت امیریه نیازمند خریدهای خارجی خاصی هستیم امیدواریم با رفع مشکلات، تا آخر مردادماه شاهد حرکت دستگاه حفار در این جبهه کاری نیز باشیم.

مهر مادر آماده میزبانی از شفت خط 4
کیامرز با بیان اینکه به احتمال زیاد دستگاه حفار برای خط 4 نیز از اوایل سال 1400 مسیر حفاری خود را آغاز خواهد کرد، گفت: اکنون عملیات شفت آخرین خط ریلی دورن شهری مشهد در حال انجام است و بنا به گفته پیمانکار شفت این مسیر که در انتهای مهر مادر است برای ورود دستگاه حفار تا انتهای سال آماده خواهد شد. وی افزود: البته قرارگاه خاتم الانبیا(ص) هم این وعده را داده است که در صورت آماده شدن شفت برای ورود دستگاه حفار و در حالی که هنوز دستگاه تی بی ام خط 3 برای ورود به خط 4 آماده نشده است، دستگاه حفار جدید را در این مسیر قرار خواهد داد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد درباره آخرین وضعیت تأمین مالی پروژه قطار شهری با اوراق مشارکت نیز گفت: خوشبختانه اوراق 600 میلیارد تومانی برای قطار شهری به فروش رسیده است و به زودی عملیاتی خواهد شد و درخواست 1000 میلیارد تومانی اوراق مشارکت نیز برای امسال داده شده است.
وی درباره کمبود واگن نیز گفت: ما برای خطوط 2 و 3 در بحث واگن مشکلی نداریم و مشکل اصلی ما در خط یک است، زیرا سیستم تولید این واگن ها را نداریم و باید این سیستم را از خارج از کشور وارد کنیم، ازاین رو با موافقت وزارت صمت، شهرداری مشهد به همراه شرکت واگن سازی تهران وارد مذاکره با طرف چینی شده اند تا بتوانیم برای واگن های خط یک نیز به توافق نهایی دست یابیم.
سهم خط 2 و 3 از اوراق مشارکت
در همین زمینه سید محمد عنبری، مدیر تأمین منابع مالی شهرداری مشهد، نیز درباره آخرین وضعیت اوراق مشارکت خطوط قطار شهری مشهد گفت: 600 میلیارد تومان اوراق مشارکت مربوط به سال 98 شهرداری مشهد بود که این اوراق در تیرماه منتشر و ما به عنوان اولین شهرداری توانستیم تمام این اوراق را به فروش برسانیم.
وی افزود: از این مبلغ، 300 میلیارد تومان برای خط 2 قطار شهری و 300 میلیارد تومان برای خط 3 قطار شهری مشهد است.
عنبری ادامه داد: همچنین موضوع انتشار اوراق مشارکت در بودجه سال 99 برای خط 3 قطار شهری مشهد به تصویب شورا رسیده است که امیدواریم اجازه انتشار این اوراق نیز تا پایان سال از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی داده شود. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار