صداوسیمای ملی، ۲۰ قسطه!
کد خبر: 1007302
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004E2o
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱
در میان انبوه آگهی‌ها و تبلیغات تلویزیونی یکی از آن‌ها که اخیراً زیاد هم پخش می‌شود جای تأمل بیشتری دارد؛ بچه‌ها در خانه پدربزرگ و مادربزرگ از نو و لوکس شدن لوازم زندگی آن‌ها تعجب می‌کنند و پدربزرگ که در کنار نوه‌های خود نشسته و آلبوم عکس‌های قدیمی را می‌بیند، با افتخار و هیجان از جای خود بلند می‌شود و با حالتی ریتمیک می‌گوید همه لوازم خانه را از فلان فروشگاه به طور قسطی نو کرده است! ۲۰ قسطه!...
معصومه طاهری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سؤال این است در این شرایط اقتصادی که هر بار یکی از مایحتاج ضروری مردم به ناگاه گران می‌شود و روز به روز برای عموم مردم وضعیت کمرشکن و سخت‌تر می‌گردد چرا تلویزیون از نظام سرمایه‌داری و مصرف‌گرایی به هر قیمت حمایت می‌کند و زندگی قسطی را به مخاطبان توصیه می‌کند و این بار روی ریش‌سفیدان و بزرگان خانواده دست گذاشته و میل به دنیاطلبی آن‌ها را تحریک می‌کند؛ بزرگ‌تر‌هایی که همیشه ناصح و راهنمای فرزندان خود بوده‌اند حالا به جای اینکه در قالب نمایش خانواده را به قناعت و صرفه‌جویی و درست مصرف کردن تشویق کنند یا دست کم به فکر خرید لوازم زندگی برای فرزندان خود یا دغدغه جهیزیه نوعروسی باشند با حرص و ولع تمام زندگی خود را آن هم در این سن و سال قسطی کرده و زیر بار قرض رفته‌اند و تازه به رخ جوانان هم می‌کشند؟!

پرواضح است که عمده‌ترین هدف تبلیغات تلویزیونی و آگهی‌های تجاری، ایجاد انگیزه مصرف در مخاطبان است و در این راستا صداوسیما به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رسانه، بستر مناسبی برای آگهی‌های تجاری محسوب می‌شود که با تغییر سبک زندگی اقشار مختلف جامعه از کوچک تا بزرگ به ترویج و تبلیغ مصرف‌گرایی می‌پردازد، اما این فروختن خود به سرمایه به هر قیمتی تا کجا قرار است ادامه پیدا کند. کجاست آن دانشگاهی که قرار بود مردم به واسطه آن طریقه درست سبک زندگی ایرانی- اسلامی را آموزش ببینند.

گفته می‌شود یک شرکت تبلیغاتی بزرگ، تبلیغات صداوسیما را با توجه به ارتباطاتی که در قسمت بازرگانی دارد و سود قابل توجهی که از فعالیت با آن شرکت می‌برد، به عهده گرفته است. انحصارطلبی سرمایه‌داری باعث شده تا غالب تبلیغات تلویزیونی از نظر رنگ و ظاهر و شیوه عملکردشان شبیه هم باشند. حال سؤال این است تبلیغ تحریک بزرگان و پیران خانواده به مصرف‌گرایی و سایر تبلیغات از قاب رسانه ملی در پشت پرده تولیدات خود چه اندیشیده خاصی را به جامعه تزریق می‌کنند؟! البته ممکن است تبلیغ قسطی کردن لوازم خانه، فارغ از فعالیت‌های آن شرکت انحصاری و کارتل‌مانند که با نام مستعار شناخته می‌شود، باشد ولی در هر حال عموم تبلیغات تلویزیونی تعمداً در حال تغییر سبک زندگی و نگرش مردم و نیازآفرینی‌های کاذب در بین آن‌ها هستند. این حقیقت تلخی است که طمع به دنیا و تجمل‌گرایی هر روز بیشتر از قبل در صداوسیمای جمهوری اسلامی به اشکال مختلف ترویج می‌شود، در حالی که اولویت، تبلیغ کالا‌ها و معرفی آنهاست نه دنیاگونه بودن و نشانه گرفتن سبک زندگی. متأسفانه در سیستم تبلیغاتی زنان جوان زیبا بیشتر از محصولات به نمایش درمی‌آیند آن هم در رسانه‌ای که عمومیت و فراگیری‌اش بالاست و در تمام نقاط کشور از آن استفاده می‌کنند.

بنابراین از آنجا که احکام اسلامی، بر پرهیز از دنیاجویی و مادی‌گرایی تأکید دارند، انتظار می‌رود در جامعه اسلامی تولیدکنندگان آگهی‌های تجاری میان ضرورت پخش آگهی‌ها برای کسب درآمد از سوی شبکه‌های گوناگون تلویزیونی و لزوم شناساندن محصولات تجاری و خدمات به مخاطبان و نیز آموزه‌های اسلامی، تعادل لازم را رعایت کنند و در نظر بگیرند که اولویت فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی است که نباید به هر قیمت در سیستم تبلیغاتی تخریب و کمرنگ شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
1
نکته جالبی بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
1
زنان زیبا؟؟؟؟!!!!!!
اینها!!!!!!
ایمان محبی تفرشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
0
بسم الله الرحمن الرحیم. نویسنده کاملا به نکته درستی اشاره کرده،چرا که تلویزیون ما مدتهاست از آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی وامام راحل ورهبری عزیز فاصله گرفته .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
0
تلویزیون ایران گندش رو دراورده. اینقدر تبلیغ میکنه که انگار فقط یه بنگاه تبلیغاتی هست نه یه رسانه ملی. واقعا خودش رو به تمام معنا فروخته. تاسف انگیز هست برای کشور ایران و رسانه ای که قرار هست پیام رسان انقلاب اسلامی باشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار