کد خبر: 1007003
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵
شهریه مدارس غیر‌دولتی با افزایش ۳۰ درصدی در مقاطع تحصیلی به ۱۲ تا ۱۷ میلیون تومان رسیده‌است. یک کارگر ساده در یک ماه اگر فقط یک فرزند مدرسه‌ای داشته باشد، باید یک سوم تا نیمی از حقوق خود را فقط برای تحصیل بپردازد. بر این اساس بیشتر از قبل، مدارس غیردولتی مختص مرفهان و بیشتر از قبل عدالت آموزشی به حاشیه رانده خواهد شد.
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: والدین در فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان سعی می‌کنند فرزندان خود را در مدارس دارای کیفیت برتر آموزشی ثبت‌نام کنند، اما افزایش هزینه ثبت‌نام، این امکان را سلب کرده‌است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی از افزایش ۳۰ درصدی شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: بالاترین میزان شهریه مصوب و فوق برنامه آموزشی، در دوره ابتدایی ۱۲ میلیون تومان، در دوره متوسطه اول ۱۴ میلیون تومان و در دوره متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است.

مجتبی زینی‌وند اظهار کرد: با هماهنگی ستاد تنظیم بازار، الگوی تعیین شهریه مطرح شد. وی با تأکید بر اینکه میانگین افزایش شهریه در سال تحصیلی جدید، ۲۳ درصد است، افزود: سقف افزایش شهریه ۳۰ درصد است و حداقل کف افزایش شهریه ۱۵ درصد است.

وی تصریح کرد: در پایه دوازدهم بستگی به زمان برگزاری دوره مکمل، شهریه متفاوت است.

با این اوصاف بیشتر خانواده‌ها نمی‌توانند دانش‌آموزان خود را در این مدارس ثبت‌نام کنند. بسیاری از کارگران و کارمندان که درآمد‌های کف و پایه را دریافت می‌کنند با افزایش ۲۳ درصدی میانگین شهریه‌های مدارس غیردولتی باید یک‌سوم یا نیمی از حقوق دریافتی سالانه خود را به مدارس غیر دولتی بپردازند. کارگری که با داشتن یک فرزند دبیرستانی حقوق ماهانه ۳ تا ۴ میلیونی دریافت می‌کند باید ماهانه تا ۵/ ۱ میلیون آن را برای تحصیل فرزندش بپردازد.

پرداخت این شهریه برای افراد متمول شاید بسیار ناچیز باشد، اما خیلی از خانواده‌ها توان پرداخت چنین مبلغی را ندارند و فرزندانشان عملاً از کورس آموزشی عقب می‌مانند.

از طرف دیگر، تأمین هزینه تحصیل دانش‌آموزان همچون تأمین هزینه مسکن بار زیادی بر دوش والدین انداخته‌است و آنان را مجبور به تحمل چند‌شغله‌بودن و کمتر در کنار خانواده حضور داشتن و تبعات آن کرده‌است. استمرار چنین وضعیتی هم ناقض سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و هم ناقض سایر اسناد بالادستی نظیر قانون اساسی است. روند خصوصی‌سازی آموزش چند سالی است پیگیری می‌شود و بر شکاف تحصیلی افزوده‌است. افزایش قیمت‌های مدارس غیردولتی، این شکاف را عمیق‌تر می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار