کد خبر: 1005274
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۷
لحن تند رئیس‌جمهور امریکا علیه اعتراضاتی که حالا دیگر به همه ایالت‌های اصلی امریکا سرایت کرده، تنها آتش خشم معترضان را شعله‌ورتر کرده و این در کنار روش‌های خشن پلیس و ورود ارتش، باعث شده امریکا برای مهار اعتراضات دست به اعلام حکومت نظامی در ۲۵ شهر بزند و این بار پای ارتش و نفربر‌های زرهی آن نه در گوشه و کنار جهان که در خیابان‌های ایالت‌های خود امریکا باز شد!
سرویس بین الملل جوان آنلاین: افزایش تنش در شهر‌های لس‌آنجلس، فیلادلفیا، آتلانتا و دِنوِر، شهرداران این مناطق را مجبور کرد که حکومت نظامی اعلام کنند. آن‌ها با غیرعادی و افراطی توصیف کردن واکنش‌ها به این قتل و به تبع آن افزایش خشونت‌ها، گفتند که ناچار به اعمال وضعیت منع آمدوشد هستند. بنابر گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، در شهر‌های کلیولند و سیاتل نیز قانون منع آمد و شد برقرار شده است. بنابر گزارش این شبکه خبری، تاکنون در ۲۵ شهر از ۱۶ ایالت مختلف امریکا، برای کنترل اعتراضات علیه نژادپرستی، مقررات منع آمدوشد اعمال شده است.

استیو هرمان، خبرنگار شبکه صدای امریکا تصاویری از شهر‌های فیلادلفیا، لس‌آنجلس، شیکاگو، نیویورک، کلیولند، سن‌دیگو، واشنگتن، ایلینویز و تالاهاسی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و نوشت که آتش درگیری در سراسر امریکا زبانه می‌کشد.

تقریباً تمامی شهر‌های بزرگ و نقاط شناخته شده امریکا دستخوش آشوب و تنش است. در برخی شهر‌ها ازجمله مینه‌پولیس، خودرو‌های نظامی نیز به خیابان‌ها آمده‌اند. در نیویورک برای سومین روز پیاپی، تظاهرات‌کنندگان در اعتراض به نژادپرستی و خشونت سازمان‌یافته پلیس امریکا علیه رنگین‌پوستان به خیابان آمدند. در لس‌آنجس نیز تجمع معترضان در مناطق مختلف به ناآرامی و درگیری با پلیس منجر شد. تظاهرات‌کنندگان در مواجهه با گاز اشک‌آور و باتوم، چند دستگاه خودرو پلیس را به آتش کشیدند. در شهر پیتسبورگ که آنجا نیز حکومت نظامی بر قرار شده است، طی ناآرامی‌های اخیر، چندین افسر پلیس و نیروی امنیتی زخمی شده‌اند. پلیس شیکاگو فقط طی چند ساعت بالغ بر ۱۰۰ نفر را به اتهام حضور در تظاهرات غیرقانونی بازداشت کرد. بنابر گزارش شبکه ای‌بی‌سی، دست‌کم ۱۰ نیروی پلیس زخمی و ده‌ها خودرو پلیس نیز تخریب شده‌اند.

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) وضعیت آماده‌باش برخی واحد‌های ارتش این کشور را برای حمایت احتمالی از نیرو‌های امنیتی مینه‌سوتا در میانه ناآرامی‌های مرتبط با کشته شدن فلوید افزایش داد. در بیانیه پنتاگون آمده است که وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح، دو بار با تیم والتس، فرماندار مینه‌سوتا صحبت کرده و آمادگی این وزارتخانه برای حمایت از مقامات ایالتی و محلی در صورت درخواست را ابراز داشته‌اند. والتس نیز از وارد عمل شدن ۱۳ هزار نظامی گارد ملی امریکا برای کنترل اعتراضات خبر داد و گفت که از پنتاگون برای آرام کردن اوضاع این ایالت درخواست کمک کرده است. سی‌ان‌ان اعلام کرد که این اولین بار است که در ۷۰ سال گذشته، گارد ملی مینه‌سوتا برای سرکوب تظاهرات در حالت آماده‌باش قرار گرفت.

۸۰ درصد معترضان از خارج آمده‌اند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که در طول روز‌های گذشته از اظهارات تحریک‌کننده و تهدیدآمیز علیه معترضان فروگذار نکرده، در یک رشته پیام توئیتری به معترضان در شهر مینیاپولیس هشدار داد که علیه آن‌ها از قدرت نامحدود ارتش استفاده خواهد کرد و تهدید کرد: «به اراذل و اوباش عصبانی اجازه نمی‌دهم مسلط شوند. این اتفاق نخواهد افتاد. دولت من، خشونت اوباش را متوقف می‌کند و این کار را به صورت کامل انجام خواهد داد. آشوب ادامه نخواهد داشت». وی همچنین گفت که ۸۰ درصد اغتشاشگران مینیاپولیس از خارج از این ایالت آمده بودند. موضوعی که فرماندار مینه‌سوتا نیز با تکیه بر آن گفته بود برخی عوامل از خارج از شهر مردم را تحریک می‌کنند که با پشتیبانی‌های اطلاعاتی ارتش امریکا، تماس‌های شهروندان همگی رصد می‌شود. رئیس‌جمهور امریکا در توئیتر نوشت: «آن‌ها در حال آسیب رساندن به کسب‌وکار‌ها (به خصوص کسب‌وکار‌های کوچک امریکایی - آفریقایی‌ها)، خانه‌ها و جامعه خوب و سختکوش مینیاپولیس هستند که خواستار صلح و برابری هستند. عبور از مرز ایالت‌ها برای تحریک خشونت، جرم فدرال به شمار می‌آید. شهرداران و فرمانداران لیبرال باید قاطعانه‌تر عمل کنند یا اینکه دولت فدرال قدم می‌گذارد و هر آنچه را که باید انجام شود انجام می‌دهد که شامل استفاده از قدرت نامحدود ارتش و دستگیری‌های زیاد است.» ترامپ روز شنبه نیز گفته بود که اگر بخواهند که در مینیاپولیس ارتش مستقر کنیم می‌توانیم به سرعت به آنجا نیرو اعزام کنیم.

خشم عمومی از خشونت با رنگین‌پوستان دامن کاخ سفید را هم گرفت. طبق آنچه رسانه‌های امریکایی گزارش کردند، پلیس این کشور روز جمعه برای متفرق کردن معترضان و جلوگیری از ورود آن‌ها به بخش اقامتگاه رئیس‌جمهور این کشور، متوسل به تجهیزات ضد شورش، باتوم و گاز اشک‌آور شد و شدت گرفتن خشونت‌ها باعث شد واشنگتن، پایتخت این کشور به حالت تعطیل موقت درآید. خبرنگارانی که در داخل ساختمان کاخ سفید حضور داشتند هم گفتند که به دلیل حضور معترضان در محوطه اطراف کاخ سفید به آن‌ها دستور داده شده در داخل ساختمان باقی بمانند.

ترامپ دهانش را ببندد

کاملا هریس، سناتور امریکایی که در جمع معترضان بیرون کاخ سفید حضور داشت، تأکید کرد که دولت این کشور باید به صدای اعتراض مردم گوش دهد. تد کروز، سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس که از حامیان ترامپ محسوب می‌شود در مصاحبه با فاکس‌نیوز، رسانه محبوب رئیس‌جمهور گفت که مرگ فلوید غیرقابل دفاع و پلیس مستقیماً مسئول آن است. کروز گفت: «آقای فلوید دستبند زده شده بود و آشکارا ناتوان [از انجام هر تهدیدی]بود، او برای زندگی التماس می‌کرد و آنچه رخ داد کاملاً اشتباه بود. برای آنچه که ما دیدیم هیچ توجیه قانونی وجود نداشت. رفتار افسر پلیس به وضوح ظالمانه بود و این چیزی نیست که ما از افسران پلیس انتظار داریم.» وی ضمن اینکه خواستار اجرای عدالت شد، در عین حال از رویکرد معترضان به خاطر تغییر اعتراضات مسالمت‌جویانه به خشونت و اغتشاش انتقاد کرد.

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا در بیانیه‌ای خشونت‌ها را محکوم کرد. آدام شف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا که در روند استیضاح ترامپ به چهره‌ای شناخته شده در محافل سیاسی تبدیل شده است، در شبکه توئیتر به شدت از سخنان نسنجیده ترامپ انتقاد کرد و نوشت: «ما یک ملت محتاج عدالت و التیام هستیم، اما من انتظار ندارم رئیس‌جمهور این را درک کند بلکه انتظار دارم دامن زدن به آتش نژادپرستی را متوقف و عطش آشکارش برای خونریزی را مهار کند. اگر از عهده انجام این کار برنمی‌آیی، دست کم در حق ملت لطف کن و دهانت را ببند.»

میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهور سابق امریکا دیگر چهره امریکایی بود که به تحولات اخیر واکنش نشان داد و از سفیدپوستان کشورش خواست برای پایان دادن به این اقدامات کاری انجام دهند. وی در پستی اینستاگرامی نوشت که از بابت یکسری تراژدی‌های اخیر علیه جامعه سیاهپوست امریکا ناراحت است و از اینکه چنین اتفاقاتی هرگز متوقف نمی‌شوند، دل شکسته شده است.

واکنش ایران و چین

وزارت امور خارجه ایران روز یک شنبه در پیامی توئیتری تأکید کرد: «امریکا باید صدای مردمش را بشنود و سیاست‌های شکست‌خورده‌اش را تغییر دهد. رژیم امریکا که به وعده‌اش برای توقف هدر دادن پول در ماجراجویی‌های خارجی عمل نکرده و اکنون هم غرق در بحران خودساخته کووید-۱۹ است، حالا برای ارعاب معترضان به ارتش، «سگ‌های شرور و سلاح‌های شوم» متوسل شده است.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز لغو مجوز پلیس برای روی آوردن به خشونت را خواستار شد. جلوگیری از حمله به تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو، جلوگیری از تثبیت دیدگاه برتری سفیدپوستان و نیز توقف بازداشت روزنامه‌نگاران در امریکا دیگر مواردی هستند که این سازمان از اجرایی شدن آن‌ها در امریکا حمایت کرده است.

هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به اظهارات مورگان اورتگاس، همتای امریکایی خود در انتقاد از لایحه امنیت ملی چین واکنش نشان داد و در پیامی توئیتری با طعنه به جمله جورج فلوید که به شعاری در امریکا تبدیل شده است، نوشت: «نمی‌توانم نفس بکشم.»

در کانادا، هزاران تن از مردم در اعتراض به نژادپرستی در مرکز تورنتو تظاهرات کردند. آن‌ها پلاکارد‌هایی در دست داشتند که رویش نوشته شده بود «کشتن ما را متوقف کنید» و «زندگی سیاهپوستان مهم است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
0
جهالت مدرن
ظلم و توحش ذات امپریالیسم و نفس مداری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار