کد خبر: 1004190
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲
نگرانی کاربران شبکه‌های اجتماعی از آینده جمعیت در ایران
کیانوش جهانپور نوشته بود: «هشدار! با کاهش ۱۷۰ هزارنفری تولد، نرخ رشد ‎جمعیت به زیر یک درصد سقوط کرده و متأسفانه ساختار جمعیتی به هم خورده است و سالانه در حال پیرشدن هستیم؛ به‌طوری‌که در ۲۰ سال آینده از پیرترین کشور‌ها محسوب شده و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهیم بود.»
جوان آنلاین: روز ملی جمعیت و توئیت سخنگوی وزارت بهداشت کافی بود تا دل‌های نگران کاربران شبکه‌های اجتماعی برای آینده ایران به جوشش بیفتد. کیانوش جهانپور نوشته بود: «هشدار! با کاهش ۱۷۰ هزارنفری تولد، نرخ رشد ‎جمعیت به زیر یک درصد سقوط کرده و متأسفانه ساختار جمعیتی به هم خورده است و سالانه در حال پیرشدن هستیم؛ به‌طوری‌که در ۲۰ سال آینده از پیرترین کشور‌ها محسوب شده و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهیم بود.» کاربران از نقطه‌نظر‌های مختلفی به این هشدار واکنش نشان داده و در بررسی دلایل آن از منظر‌های مختلفی سخن گفته بودند. عده‌ای تقصیر را از ناحیه دولت به دلیل عدم حمایت از قانون تسهیل ازدواج می‌دانند و عده‌ای دیگر مشکلات معیشتی و اقتصادی را اصلی‌ترین مانع فرزندآوری بیان کرده‌اند؛ برخی نیز پای مسائل فرهنگی را پیش کشیده‌اند و فرهنگ تک فرزندی را به نقد گرفته‌اند. در ادامه به مرور مختصر برخی از این واکنش‌ها می‌پردازیم.

علیرضا گرائی:
به مناسبت روز ملی جمعیت؛ کشور با شتاب به سمت پیری جمعیت می‌رود ولی انگار نه انگار! هزینه درمان ناباروری بیش از ۵۰میلیون است ولی دولت و مجلس زیر بار تحت پوشش بیمه درآوردن این موضوع نمی‌روند! وقتی سال۱۴۳۰، بیش از ۳۰درصد کشور بالای ۶۰سال باشند، دیگر برای چاره اندیشی خیلی دیر است.

محمد اسماعیلی:
تو احادیث نیومده که فرزندآوری واجبه؛ اما خیلی جا‌ها و خیلی زیاد تأکید شده که نسل خودتون رو زیاد کنین که این امر مایه مباهات امته. مواظب جمعیت‌مون باشیم.

مهسا شمس:
بر اساس تحقیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سال ۹۸، میزان تولد کشور به یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۳۴ نوزاد رسید که نرخ رشد جمعیت به کمتر از یک‌درصد کاهش پیدا کرده است یعنی کمترین میزان موالید طی ۵۰ سال گذشته رقم خورد.

جواد فراهانی:
‏معیشت رابطه مستقیمی با جمعیت داره. بدون بهبود وضعیت معیشت نمیشه درباره افزایش جمعیت صحبت کرد. هر حرفی و هر برنامه‌ریزی بدون در نظر گرفتن اقتصاد خانواده‌ها آب در هاونگ کوبیدنه.

علی چاهخوزاده:
نرخ رشد جمعیت به کمتر از یک‌درصد کاهش یافته است. دلیلش اینه که دولت قانون تسهیل ازدواج را اجرا نمی‌کند. مجلس زیر بار تصویب طرح جمعیت تعالی خانواده نمی‌رود و #قوه قضائیه به پرونده شکایت مجلس از دولت درباره عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج رسیدگی نمی‌کند!

سعید نوروزی:
‏روز ملی جمعیت است و خبر بد اینکه با وضع فعلی، سال ۱۴۳۰پیرترین کشور منطقه می‌شیم! بدتر اینکه سال۱۴۸۰ به میزان جمعیت ۳۰میلیون نفر می‌رسیم! اما فاجعه جایی که ۴۲درصد این جمعیت، بالای ۶۵سال سن خواهند داشت. خلاصه اینکه ایران چندهزار ساله تا چند سال دیگه به کشور پیر‌ها تبدیل میشه!

مهدیه:
‏نتیجه کاهش میزان فرزندآوری می‌شود پیر شدن جمعیت و افزایش قشر مصرف‌کننده و کاهش نیروی کار را به دنبال دارد. همسو شدن با تبلیغات اشتباه غرب و غربگرایان فقط و فقط ظلم در حق خودمان و آینده کشورمان است. بیایید در زمین دشمن بازی نکنیم.

فائزه اکبرشاهی:
‏به صرفِ هشدار نمی‌شود مشکل کاهش نرخِ تولد را حل کرد. در واقع یکی از جدی‌ترین مطالبات از مجلس یازدهم تدوین و تصویب طرح‌های هوشمندانه در راستای حل مسئله کاهش ‎جمعیت و ترکیب جمعیتی است. بحثی که دولت فعلی با سیاست‌های ضدجمعیتی و مجلس دهم با بی‌توجهی، عملاً آن را نادیده گرفته‌اند.

علی:
‏خیلی از پدرمادر‌ها به‌خیال اینکه زندگی بهتری برای فرزندانشون فراهم کنند تصمیم می‌گیرند فرزند کمتری داشته باشند تا بتوانند سرمایه بیشتری براشون جمع‌آوری کنند، در حالی‌که نمیدونن بزرگترین و بهترین سرمایه برای بچه‌هاشون، خواهر و برادر و فامیله.

محمد حق‌پرست:
‏حالا که خطر کاهش ‎جمعیت مطرح شد، بد نیست نگاهی هم به واقعیت موجود و دخیل در مسئله بیندازیم. [وقتی یک جوان ۲۵ ساله حداقل ۵۰ سال طول می‌کشد تا بتواند یک خانه ۵۰ متری در محله معمولی تهران بخرد چه توقعی برای فرزندآوری است؟]مسئولان گرامی اول نیاز‌های اولیه جمعیت موجود را تأمین بفرمایید تا برسیم به موضوع افزایش جمعیت!

ح. زندی:
‏طبق گزارش‌ها، نرخ رشد ‎جمعیت در دو دهه آینده به صفر نزدیک خواهد شد و این یعنی هشدار برای یک خطر بزرگ. حال سؤال مهم این است که: سیاست‌های جمعیتی دولت برای افزایش نرخ رشد جمعیت چیست؟ آیا دولتمردان ما برای پیشگیری از وقوع این خطر، برنامه‌ای دارند؟

محمد رضایی:
مشکلات جاری این سال‌ها یعنی تورم، بیکاری، فقر، سیاست‌های غلط در عرصه داخل و خارج، فرهنگ لیبرال و... همگی در درجه سطحی مورد مطالعه قرار می‌گیرند و در این میان اشک و آهی برای بنیادی‌ترین بحران در جمهوری اسلامی ایران یعنی بحران جمعیت بلند نمی‌شود! آقایان! ۲۰‌سال دیگر دیر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار