کد خبر: 999833
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: رضایت شخصی و مکتوب شخص بیمار کرونایی مهمترین و محوری ترین اصل برای بستری در نقاهتگاه‌ها است.

محمدحسین صومی  در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته سلامت در پاسخ به اظهارات فرمانده سپاه عاشورا مبنی بر همکاری نکردن دانشگاه علوم پزشکی برای بستری کردن بیماران کرونایی در نقاهتگاه ها، افزود: بنده به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان تنها یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونای آذربایجان شرقی هستم و استاندار به عنوان رییس این ستاد باید پاسخگو باشد.

وی اظهار داشت: طبق پروتکل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به صورت دستورالعمل ابلاغ شده است، برای بستری کردن یک فرد در نقاهتگاه، رضایت فردی وی به علاوه دستورات پزشک معالج لازم و ضروری است که تاکنون در آذربایجان شرقی کسی تمایل به بستری شدن در این مراکز نداشته است.

صومی، فلسفه اصلی راه اندازی نقاهتگاه ها در استان های مختلف را شرایط بغرنج ۲ استان کشور در ابتدای شیوع ویروس کرونا و نیاز به تخت های اضافی دانست و ادامه داد: بر همین اساس طبق هماهنگی های لازم با ستادهای استانی و سپاه و ارتش این مراکز راه اندازی شد، اما این پیش بینی ها در استان های دیگر از جمله آذربایجان شرقی درست نبود و نیاز چندانی به انتقال بیماران کرونایی به نقاهتگاه ها به وجود نیامد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس تصمیم گرفته شد تعدادی از مهمانسراهای نهادهای دولتی به عنوان محل بستری کرونایی ها پس از درمان در مراکز بیمارستانی به کار گرفته شود و چند محل در آذربایجان شرقی به همین منظور تدارک دیده شد، اما باز هم مردم استقبال نکردند و هم اکنون این مهمانسراها خالی است.

به گفته صومی طی دو هفته اخیر تنها ۲ نفر از بیماران درمان شده کرونایی در تبریز به مهمانسرای شهید کسایی جهاد کشاورزی استان منتقل شده اند که یکی از آنها  نیز متواری شده است.

وی با تاکید بر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی مراکز استان ها فنی ترین نفر برای اظهار نظر درباره ویروس کرونا هستند، گفت: بنده روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت در این خصوص وقت می گذارم و افزون بر ۴۰ بیمار را از نزدیک معاینه و به جرات اعلام می کنم بیماران کرونایی و خانواده های آنها رضایتی برای بستری شدن در نقاهتگاه ها و مهمانسراهای دوایر دولتی نشان نمی دهند.

صومی افزود: با توجه به شرایط موجود دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان در نظر دارد با ارایه بسته های بهداشتی و داروهای مورد نظر، ادامه درمان بیماران بهبود یافته کرونایی در منازل شخصی دنبال شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به فعالیت تعداد یک هزار و ۴۱ خانه بهداشت در روستاهای آذربایجان شرقی، مجموع واحدهای بهداشتی و درمانی استان در شرایط کرونایی را ۲۷۰ مرکز اعلام کرد که به گفته وی از این تعداد ۴۰ مرکز به صورت ۱۶ ساعته فعال هستند.

صومی ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۶ هزار پزشک، یکهزار و ۱۳۰ مراقب سلامت، یکهزار و ۷۴۱ بهورز  و ۳۰۰ کارشناس بهداشت محیط برای مقابله با شیوه ویروس کرونا در مراکز درمانی و بهداشتی آذربایجان شرقی فعالیت شبانه روزی دارند.

وی روند شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی را افزایشی با شیب ملایم اعلام کرد و گفت: با توجه به کاهش تعدادی فوتی ها و نیز آمارهای پایین تر مبتلایان نسبت به هفته های گذشته، رسیدن به شیب کاهشی در روزهای آینده محتمل است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر