کد خبر: 997007
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
در پی شیوع ویروس کرونا و آسیب صنایع و کسب و کار‌های کلان و خرد، دولت وعده داد تا سقف ۷۵۰ هزار میلیارد ریال برای حمایت از تولید و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای رونق در کسب و کار‌های آسیب‌دیده پرداخت کند. همچنین بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی نیز سه ماه به تعویق بیفتد، اما در عمل نه‌تن‌ها اقساط تسهیلات به تعویق نیفتاد؛ بلکه پیامک‌های بانکی هشدار آمیز به تسهیلات‌گیرندگان ارسال شد و برخی از بانک‌ها که اجازه برداشت از حساب را داشتند، سر موعد مقرر اقساط خود را کم کردند. علاه بر این پرداخت تسهیلات صنایع آسیب‌دیده نیز از سوی بانک‌ها به نیمه دوم امسال موکول شده‌است.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: حدود ۴۵ روز است که واحد‌های تولید‌ی و صنعتی و بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شده‌اند. دولت در اسفند ماه سال گذشته برای کاهش نگرانی بنگاه‌ها و فعالان صنعتی تسهیلاتی را برای حمایت از آن‌ها در نظر گرفت و از بانک‌ها قول گرفت که باز پرداخت اقساط تسهیلات بانکی سه ماه به تعویق بیفتد، اما در عمل نه‌تن‌ها بانک‌ها، زیر بار تعویق بازپرداخت اقساط نرفتند بلکه در ۱۵ روز آغاز سال پیامک‌های هشدار‌آمیز نسبت به عدم پرداخت اقساط به گیرندگان وام ارسال کردند و برخی بانک‌ها که اجازه برداشت از حساب‌ها را داشتند نیز به طور خودکار سر موعد مقرر اقساط بانکی را برداشت کردند.

نحوه پرداخت تسهیلاتی که دولت به بنگاه‌ها و کسب و کار‌ها در نظر گرفته، از این قرار بود که با هماهنگی بانک مرکزی و بانک‌ها، ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات دوساله بانکی با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد اختصاص یابد. همچنین اخیراً نیز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر برای ایجاد رونق در کسب و کار‌ها در نظر گرفته شد‌ه‌است. این وعده‌ها در حالی است که فعالان صنعتی تخصیص این اعتبارات را فقط در حد حرف می‌دانند و اعتقادی به عملیاتی شدن آن‌ها ندارند. در این خصوص، عضو انجمن صنایع نساجی، با تأکید بر اهمیت اجرایی شدن وعده‌های دولت در شرایط بحران کرونا برای حمایت از واحد‌های تولیدی اظهار داشت: در چنین مواقعی حرف‌های زیادی گفته می‌شود که متأسفانه بسیاری از آن‌ها محقق نمی‌شوند. در حال حاضر مشخص نیست پرداخت تسهیلات ۷۵۰ هزار میلیارد ریالی یا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی به چه صورت انجام خواهد شد و این حمایت‌ها کجا هستند؟ احد کرمانی تصریح کرد: موضوع پرداخت تسهیلات را از سیستم بانکی پیگیری کردیم، اما پاسخ آن‌ها این بود که طی شش ماه اول سال حرفی از این موضوع نزنید، زیرا خبری از اجرای آن در نیمه اول سال نیست. دولت یا نباید حرفی بزند یا اگر صحبتی می‌کند، به آن عمل کند.

وی افزود: احتمالاً این موضوع نیز مانند یکسری موارد دیگر در اجرا دچار مشکلاتی می‌شود یا اختلاس‌هایی صورت می‌گیرد یا این مبالغ به از ما بهتران می‌رسد و در نهایت سر تولیدکننده واقعی بی‌کلاه می‌ماند.

وی افزود: اخیراً ۵۰ اقتصاددان پیشنهاداتی را برای حمایت اقتصادی از بخش‌های تولیدی کشور و همچنین مردم به رئیس‌جمهور ارائه کردند که یکی از این پیشنهادات، حمایت مالی از تولید است. در این مورد دولت باید هرچه سریع‌تر وارد مراحل اجرایی وعده‌هایش شود تا اثرات کرونا بر تولید در مدت کمتری قابل رفع باشد.

عضو انجمن نساجی در گفتگو با فارس با اشاره به نامگذاری مناسب امسال با عنوان جهش تولید گفت: هم در شرایط شیوع بیماری و هم در غیر از آن، باید به موضوع تولید توجه ویژه شود، زیرا تولید نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی کشور دارد. دولت نیز باید کمک کند تا جهش تولید محقق شود، نه اینکه وعده‌ای بدهد و در نهایت عملی نشود.

نقش کارت اعتباری در کمک به صنایع آسیب دیده و اقشار کم درآمد
کرمانی با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید در خدمت تولید باشند، افزود: اعطای کارت اعتباری می‌تواند نقش مهمی در حمایت از تولید و همچنین کمک به معیشت مردم داشته باشد. در حال حاضر صنوف و واحد‌های تولیدی بسیاری در کشور تعطیل هستند که کارکنان آن‌ها درآمد دیگری ندارند و این تعطیلی آن‌ها را متضرر می‌کند. این افراد چطور باید زندگی خود را بگذرانند؟ وی گفت: دولت باید به معیشت این افراد کمک کند. حال چه با منابع نقدی و چه به صورت غیرنقدی و کارت اعتباری، این کمک به هر طریقی صورت بگیرد، مناسب خواهد بود.

راهکار‌هایی برای حمایت فوری از تولید
این فعال صنعتی گفت: دولت ما باید حداقل به فکر صنایع داخلی باشد و برنامه‌هایی را برای آن‌ها در نظر بگیرد. در روسیه برای حمایت از واحد‌های تولیدی، پرداخت سه ماه حق بیمه لغو شده، دولت ما نیز باید حمایت‌هایی را از بخش تولید در این زمینه داشته باشد. کرمانی تصریح داشت: در این شرایط هزینه برق و بیمه واحد‌های تولیدی را باید با تخفیف درنظر بگیرند و دریافت مالیات اعم از مالیات عملکرد یا مالیات بر ارزش افزوده نیز حداقل برای سه ماه لغو شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا جلسه‌ای در این مورد یا در خصوص حمایت از بخش تولید در شرایط شیوع کرونا با وزارت صنعت یا سازمان صنایع استانی داشته‌اید نیز گفت: خیر، جلسه‌ای برگزار نشده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار