کد خبر: 995584
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
اعزام لشکر ۱۰۱ هوابرد امریکا به عراق آن‌هم در شرایطی که در این کشور هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله به پایگاه التاجی را بر عهده نگرفته و حتی واشنگتن مظنون به دست داشتن در این اقدام است، امکان اجرایی کردن تمامی گزینه‌ها برای طرف‌های عراقی، از جمله تقابل نظامی با امریکا را تقویت کرده است. چند ساعت پس از حمله راکتی به پایگاه التاجی در بغداد، لشکر ۱۰۱ هوابرد امریکا راهی عراق شد.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  این خبر را روز یک‌شنبه، منبعی عراقی در یکی از پایگاه‌های نظامی برجسته این کشور در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد. وی که نخواست نامش فاش شود و به منظور جلوگیری از اقدام راکتی به پایگاه مذکور، بر محرمانه ماندن نام پایگاه نیز تأکید کرده است، گفت: «نیرو‌های لشکر ۱۰۱ هوابرد امریکا به زودی وارد این پایگاه خواهند شد تا جایگزین یک شرکت امنیتی شوند و این در حالی است که نیرو‌های پیاده دریایی ایالات متحده موسوم به مارینز نیز در این پایگاه هوایی حضور دارند و قرار است نیرو‌هایی از لشکر ۱۰۱ هوابرد که در یکی از پایگاه‌های نظامی امریکا در کشور‌های حاشیه خلیج فارس مستقرند، به این پایگاه عراقی ملحق شوند.» لشکر ۱۰۱ هوابرد ملقب به عقاب‌های غران، متشکل از نیرو‌های پیاده‌نظام نخبه و تخصصی در نیروی زمینی امریکا است که برای عملیات ضربت هوابرد آموزش دیده‌اند و تنها لشکر هوایی جهان است که دارای تحرک‌پذیری بالایی است و در پشتیبانی از نیرو‌های زمینی، به راحتی می‌تواند اراضی کلیدی و مهم را تصرف کند. این لشکر در جریان جنگ امریکا با عراق معروف به طوفان صحرا که به جنگ دوم خلیج فارس نیز شهرت دارد، مشارکت داشت.
 
حضور امریکا کشنده‌تر از کرونا
حمله موشکی چهار شنبه گذشته به پایگاه التاجی سه کشته و دست‌کم ۱۴ زخمی بر جای گذاشت. جنگنده‌های امریکایی در واکنش به این حمله که هیچ‌کس مسئولیت آن را نپذیرفت، بامداد روز جمعه (۲۳ اسفند) فرودگاه غیرنظامی در دست احداث کربلا و چندین مقر حشدالشعبی و پلیس و ارتش عراق را در این استان و استان‌های بابل، صلاح‌الدین و الانبار بمباران کردند. اکنون در شرایطی خبر لشکرکشی واشنگتن به عراق منتشر شده است که برخی کارشناسان حمله به التاجی را مشکوک دانسته و امریکا را به اجرای این حملات به منظور بهانه‌تراشی برای حمله به مقر‌های حشدالشعبی متهم کرده‌اند. مجموعه این موارد احساسات ضد امریکایی را در عراق تشدید کرده و باعث شده تلاش‌ها برای اجرای مصوبه پارلمان در راستای خروج امریکا از خاک عراق با شدت هر چه بیشتر پیگیری شود. منصور البعیجی، نماینده ائتلاف قانون در پارلمان عراق ادامه حضور امریکایی‌ها در خاک کشورش را از ویروس کرونا خطرناک‌تر دانست و در این مورد گفت: «دولت عراق باید تدابیر و اقدامات لازم را برای اجرایی کردن مصوبه پارلمان در بیرون راندن نظامیان خارجی صورت دهد، چرا که ماندن آن‌ها در خاک ما از ویروس کرونا هم برای مردم عراق کشنده‌تر است. نظامیان خارجی جایی در کشور ما ندارند و دولت عراق باید به شورای امنیت علیه نظامیان امریکایی روی آورد.»

حسن الکعبی، رئیس فراکسیون بدر پارلمان عراق نیز روز یک شنبه هشدار داد که اگر امریکا از عراق خارج نشود، عراق با این اقدام به شیوه‌ای دیگر برخورد خواهد کرد و افزود: «تمام طرف‌هایی که در خاک عراق فعالیت دارند باید حاکمیت کشور را محترم بشمارند به ویژه امریکایی‌ها یا ائتلاف بین‌المللی. نمی‌توان اجازه داد که کارشکنی‌ها یا قانون‌شکنی‌ها منجر به ریخته شدن خون مردم عراق شود.» الکعبی همچنین با تجاوز خواندن اقدام اخیر امریکا گفت: «پافشاری برای حضور غیرقانونی در عراق بازتاب‌های منفی و برعکس بر این نیرو‌ها خواهد داشت.»

کریم علیوی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق دیگر مقام رسمی این کشور است که موضوع اقدام نظامی علیه امریکایی‌ها را مطرح کرده است. علیوی که پیش‌تر درباره حمله راکتی علیه پایگاه التاجی گفته بود «در حال حاضر سناریوی امریکا این است که اوضاع داخلی عراق را متشنج کند و با بحران‌آفرینی اوضاع را برهم بزند»، در گفتگو با پایگاه خبری بغداد الیوم تأکید کرد که در صورت اصرار واشنگتن بر نگه داشتن نیروهایش در عراق، گزینه نظامی مطرح می‌شود و تصریح کرد: «دولت عراق باید فوراً تصمیم پارلمان در اخراج تمامی نیرو‌های خارجی از کشور را اجرایی کند. این تصمیم از حمایت سیاسی و مردمی زیادی برخوردار است و دولت ملزم به اجرای آن است. در صورت پافشاری امریکا به باقی‌ماندن در عراق، چندین راه برای اخراج نیرو‌های امریکایی از کشور وجود دارد و در صورت شکست راه‌های دیگر در اخراج اشغالگران که جمعه پیش مرتکب حمله وحشیانه‌ای به نیرو‌های عراقی شدند، گزینه نظامی مطرح می‌شود.»‌وی گفت که طرف‌های نزدیک به امریکا از جمله بقایای رژیم بعث و برخی طرف‌های داخلی که تلاش می‌کنند اوضاع داخلی عراق را به هم بزنند، مسئول این حمله راکتی هستند و در نهایت امریکا در پس همه این اقدامات است.

مقاومت عراقی‌ها، امریکا را سردرگم کرده است
گردان‌های حزب‌الله عراق تشدید مقاومت عراقی‌ها در مقابل نیرو‌های امریکایی را شوکی به این نظامیان دانست که باعث سردرگمی آن‌ها شده است. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اشغالگران امریکایی به جنایات خود علیه نیرو‌های امنیتی و حشدالشعبی ادامه می‌دهند و به شهر‌های ما تجاوز می‌کنند. این واقعیت، نیرو‌های مردمی و میهن‌پرست را مکلف به انجام مسئولیت خود جهت تلاش جدی برای اخراج دشمن می‌کند.»‌عادل الکرعاوی یکی از فرماندهان حشدالشعبی از دولت عراق خواست تصمیم و موضعی متناسب با شدت تجاوز امریکا به مواضع ارتش و این سازمان اتخاذ کند و گفت: «حمله امریکا به مقر‌های ارتش عراق و حشدالشعبی و یک فرودگاه غیرنظامی دارای پیام‌های متعددی حاوی هشدار است و نشان‌دهنده دشمنی با ملت عراق و نیرو‌های امنیتی و مقدسات آن است.» وی در انتقاد از موضع محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق که خواستار به کار‌گیری اقدامات دیپلماتیک علیه تجاوزگری امریکا شده بود، گفت: «همه چهره‌های حامی رژیم اشغالگر امریکا و ماهیت آن‌ها در عراق شناخته شده‌اند.» باسم خزعل، نماینده مستعفی پارلمان عراق نیز در انتقاد از موضع‌گیری الحلبوسی گفت: «تصمیم اخراج نیرو‌های بیگانه از کشور نیازی به تصویب پارلمان ندارد و حلبوسی در ابقای نیرو‌های امریکایی حتی اگر بخواهد، نمی‌تواند نقشی ایفا کند. وی اهمیتی برای خون عراقی‌ها قائل نیست و در چارچوب منافع حزبی و شخصی خود در قبال مسائلی که به حاکمیت کشور مربوط است، اقدام می‌کند.» به موازات این انتقادها، فاضل الجابر، نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق گفت که نمایندگان برای برگزاری نشستی فوق‌العاده با هدف بررسی حمله اخیر امریکا به حشدالشعبی و متوقف کردن فعالیت‌های ائتلاف جهانی امضا جمع کرده‌اند، اما بنابر آنچه کمیته روابط خارجی پارلمان اعلام کرده است، ریاست پارلمان عراق هنوز رسماً از برگزاری چنین نشستی را اعلام نکرده است.

تعلیق همکاری فرماندهی عملیات مشترک عراق با ائتلاف امریکا
به تازگی برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که تجهیزات نظامی جدیدی به پایگاه‌های امریکایی در عراق از طریق یک فرودگاه نظامی واقع در نزدیک بغداد وارد شده است و نیرو‌های امریکایی حاضر در پایگاه التاجی، خود را از نیرو‌های عراقی جدا کرده‌اند. روز یک شنبه سرتیپ تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق با خصمانه توصیف کردن تجاوز به نیرو‌های رسمی این کشور، آن را محکوم کرد و از تعلیق همکاری این فرماندهی با ارتش امریکا خبر داد و افزود: «در پی این تجاوز، همکاری با ائتلاف بین‌المللی تا زمان اعلام یک اصل مشارکت جدید میان دو طرف متوقف و به حالت تعلیق در‌می‌آید.» فرماندهی عملیات مشترک عراق روز شنبه نیز خواهان اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی از این کشور شده بود و تأکید کرد: «ما مخالف این هستیم که نیرو‌های امریکایی و نیرو‌های دیگر بدون موافقت دولت و فرمانده کل نیرو‌های مسلح دست به اقدامی بزنند؛ همان طور که در گذشته نیز این کار را کرده بودند. آن‌ها با این اقدام نه تنها این حملات را محدود نمی‌کنند بلکه به تشدید حملات و تضعیف توانایی دولت عراق دامن می‌زنند و باعث می‌شوند عده بیشتری در عراق کشته شوند که این مسئله ایجاب می‌کند، مصوبه پارلمان عراق مبنی بر لزوم عقب‌نشینی و خروج نیرو‌های بیگانه از عراق هر چه زودتر اجرایی شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
0
اسلام. آمریکایی ها دروغ میگویند و به دنبال زمان خریدن هستند. تا مانند لبنان کشته های زیاد و یکجا ندهند نمی روند. باید از آمریکاییها کشته های زیاد و یکجا گرفت تا به سرعت عراق را ترک کنند. و ملت عراق یک نفس راحت بکشند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار