کد خبر: 990087
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۰
فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا در حالی از فردا آغاز می‌شود که بیش از سه دهه است که هیچ کدام از تیم‌های ایرانی در این رقابت‌ها قهرمان نشده‌اند.
مانی سعيدی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: پاس تهران آخرین تیم ایرانی بود که در سال ۷۱ توانست جام را به ایران بیاورد. در فصل‌های بعد از آن تا امروز اگرچه چندین بار باشگاه‌های کشورمان به فینال صعود کرده‌اند، اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند موفقیت پاس را تکرار کنند و به مقام نایب‌قهرمانی بسنده کرده‌اند. نه‌تن‌ها در عرصه باشگاهی، بلکه در عرصه ملی هم فوتبال ایران بیش از ۴۰ سال است که نتوانسته موفقیتی در آسیا به دست بیاورد و به مقام قهرمانی برسد. به این ناکامی‌ها، حسرت فوتبال برای رفتن به المپیک را هم اضافه کنید؛ حسرتی که همین چند هفته پیش ۴۶ ساله شد. حال در آستانه شروع فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا هستیم و بار دیگر در جامعه فوتبال این انتظار وجود دارد که بالاخره یک باشگاه ایرانی بتواند طلسم‌شکنی کند و قهرمانی در آسیا را جشن بگیرد. با وجود چنین انتظاراتی، اما این سؤال مطرح است که آیا فوتبال ایران فاکتور‌های لازم برای قهرمانی در آسیا را دارد؟

حسرت باشگاه‌ها و تیم ملی برای قهرمانی در آسیا و تیم امید برای رفتن به المپیک، گویای این است که ناکامی در آسیا قبل از آنکه یک اتفاق یا بدشانسی باشد، ریشه در عواملی دارد که فوتبال ایران از آن بی‌بهره است. اتفاقاتی که بر سر گرفتن میزبانی از باشگاه‌های کشورمان در فصل جاری لیگ قهرمانان رخ داد، به خوبی نشان می‌دهد که فوتبال کشورمان از شاخصه مدیریت به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که برای موفقیت لازم است، بی‌بهره است. به هر کجای فوتبال ایران چه در باشگاه‌ها و چه در فدراسیون فوتبال نگاه بیندازید، ردپای پررنگی از سوءمدیریت را مشاهده می‌کنید. آخرین نمونه آن هم در جریان جوسازی لابی سعودی در کنفدراسیون فوتبال آسیا رخ نشان داد و دامن فوتبال کشورمان را گرفت؛ حضور مدیرانی که به واسطه رانت‌های سیاسی یا گروهی در باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال پست گرفته‌اند، سبب شد فوتبال ایران چوب سوءمدیریت این افراد را بخورد و سیاسی‌کاری سعودی‌ها با یک اتهام جعلی و واهی درباره ناامن بودن ایران، باشگاه‌های کشورمان را در مرحله پلی‌آف از میزبانی در زمین خودی محروم کند. با توجه به چنین سیستم مدیریتی حاکم بر فوتبال که نه بر اساس شایسته‌سالاری بلکه بر اساس روابط و زد و بند‌های پشت پرده شکل گرفته است، نمی‌توان انتظار داشت فوتبال ایران در صورت ادامه این روند به موفقیتی حتی در سطح آسیا دست پیدا کند و اگر تک موفقیتی هم به دست بیاید، نه بر اساس یک برنامه‌ریزی و مدیریت قوی، بلکه یک جرقه بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار