کد خبر: 989153
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
سرويس حقوق جوان آنلاين: در چه صورت می‌توان هدایای داده شده را پس گرفت؟
از لحاظ اخلاقی گفته می‌شود هدیه قابل پس گرفتن نیست، یعنی هدیه داده شده را نمی‌توان پس گرفت، اما این موضوع در عالم حقوق و از لحاظ قانونی با آنچه در عرف و اخلاق گفته می‌شود کاملاً تفاوت دارد.
از لحاظ قانونی هدیه قابل پس گرفتن است، البته این کار استثنائات مخصوص به خود را هم دارد و بر اساس قانون در چهار مورد خاص نمی‌توان هدیه داده شده را پس گرفت. اگر فردی به پدر، مادر یا فرزند خود هدیه و یا به جای آن وسیله‌ای خاص داده است، نمی‌تواند آن را پس بگیرد. اگر هدیه‌ای که شما به شخص می‌دهید دیگر در مالکیتش نباشد، نمی‌توانید تقاضای پس گرفتن آن را داشته باشید، یعنی برای مثال اگر به فردی انگشتری هدیه دادید و او آن را به شخصی دیگر بفروشد، در این صورت شما نمی‌توانید تقاضای پس گرفتن هدیه را داشته باشید.
حتی اگر هدیه‌ای که به شخصی دادید تغییر شکل پیدا کند و به وسیله دیگری تبدیل شود، شما نمی‌توانید آن را تقاضا کنید، برای مثال اگر به فرد طلای خام بدهید و آن فرد این طلای خام را تبدیل به گردنبند کند، شما نمی‌توانید از او گردنبند را پس بگیرید.
قانون درباره پس گرفتن هدایای نامزدی که به‌هم خورده نیز توضیحاتی داده است. از نظر قانون، اگر نامزدی دو جوان به‌هم بخورد و دو طرف قصد پس گرفتن هدایای رد و بدل شده میان خود را داشته باشند، باید شرایطی خاص را لحاظ کرد. اگر هدایای داده شده مصرف‌شدنی و از بین رفتنی باشند مانند میوه و شیرینی نمی‌توان آن هدایا را طلب کرد، اما اگر هدایا از جمله هدایایی باشد که مصرف‌نشدنی هستند مانند حلقه، آنگاه فرد می‌تواند این هدیه را پس بگیرد و در صورت نبود عین هدیه مبلغ آن‌ها را از شخص مقابل خود دریافت کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار