کد خبر: 988236
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۳
پس از آنکه رهبر جریان صدر از معترضان عراقی خواست دست از تجمعات خیابانی برداشته و اعتراضات خود را علیه امریکا و خروج نظامیان این کشور متمرکز کنند، رسانه‌های سعودی و امریکایی هجمه خود را علیه مقتدی صدر تشدید کردند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: این رسانه‌ها که نقش مهمی در جهت دادن به آشوبگران عراقی داشتند و با فراخوان مقتدی صدر دست‌شان از پروژه آشوب‌سازی کوتاه شده است، صدر را به خیانت علیه عراقی‌ها متهم کرده‌اند.

درحالی که ملت عراق در راهپیمایی میلیونی روز جمعه پیام محکمی به امریکا و عمال منطقه‌ای آن دادند تا دست از مداخله در امور داخلی عراق بردارند، اما رسانه‌های عربی- غربی همچنان به دنبال ایجاد تفرقه در این کشور هستند. فروکش کردن اعتراضات چند ماهه در شهر‌های عراق، به مذاق سعودی‌ها و واشنگتن خوش نیامده است و به همین منظور دست به تبلیغات و جنجال‌های رسانه‌ای زده‌اند تا بار دیگر معترضان عراق را به کف خیابان‌ها کشانده و پروژه ناامن‌سازی را مجدداً از سر بگیرند. شبکه العربیه که تریبون رسمی سعودی‌ها به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر نقش مهمی در تفرقه‌افکنی در عراق داشته است، روز یک شنبه در گزارشی با عنوان «مقتدی صدر به ما نارو زد» به نقل از کمیته هماهنگ‌کننده تظاهرات، مدعی شده است که صدر به آزادیخواهان خیانت کرده است. شبکه امریکایی الحره هم با عنوانی مشابه و به نقل از عده‌ای تظاهرات‌کننده، مقتدی صدر را خیانتکار خوانده است. این شبکه خبری در خبر دیگری با انقلابی خواندن تظاهرات‌کنندگان عراق چنین نوشته است: «انقلاب‌کنندگان عراق صدر را به خیانت متهم کردند.» عصبانیت این رسانه‌ها از کاهش اعتراضات مردمی در عراق پس از آن انجام می‌شود که مقتدی صدر در پی تظاهرات میلیونی ضد امریکایی، ضمن تشکر از مردمی که به فراخوان او برای این تظاهرات لبیک گفتند، از کارشکنان در تشکیل دولت عراق اعلام برائت کرد. صدر همچنین از معترضان عراقی خواست دست از تظاهرات بکشند که در نتیجه این درخواست، بسیاری از تظاهرات‌کنندگان میدان‌ها و خیابان‌های عراق را ترک کردند. مقتدی صدر و دیگر رهبران سیاسی عراق، در هفته‌های اخیر بر خروج نیرو‌های امریکایی از خاک کشورشان متمرکز شده‌اند و در شرایط کنونی اعتراضات ضد دولتی را فرصتی برای موج‌سواری برای ایجاد آشوب و ناامنی در عراق می‌دانند. همچنان که پس از تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیرو‌های خارجی از این کشور، امریکا و عربستان سعودی با حمایت از جریان‌های نفوذی، خرابکاری و خشونت را در عراق تشدید کردند تا اذهان عمومی عراقی‌ها را از تمرکز بر خروج امریکایی‌ها به مقابله با آشوب‌های داخلی متوجه کنند. همه تلاش‌های تفرقه‌افکنانه با توجه به تحرکات اخیر امریکا رنگ باخته است و عراقی‌ها حاضر به عقب‌نشینی از سیاست‌های ضد امریکایی نیستند. به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، هیئت سیاسی جریان صدر دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از آزادگان ملی که با اشغالگری امریکا و سایر کشور‌ها مخالفت دارند، می‌خواهیم روز یک شنبه تجمع اعتراض‌آمیزی علیه سفارت امریکا و دنباله‌رو‌های آن که به مقتدی صدر اهانت کرده‌اند، به راه بیندازند». در این بیانیه همچنین آمده است: «این تجمع اعتراضی در رأس ساعت شش عصر به وقت عراق در مکان‌های برگزاری نماز‌های جمعه در استان‌های این کشور برگزار خواهد شد». فرمانده عملیات ویژه گردان‌های حزب‌الله عراق هم در سخنانی تأکید کرد: «ما برای حمله به دژ‌های دشمنان و تبدیل آن‌ها به ویرانه و آوار آمادگی کامل داریم و مسلماً سامانه موشکی پاتریوت و دیگر سامانه‌های مشابه آن نمی‌توانند حملات ما را متوقف سازند». گردان‌های حشدالشعبی بار‌ها به امریکا هشدار داده‌اند هر چه زودتر خاک عراق را ترک کند، در غیر این صورت برای اخراج نیرو‌های امریکایی به زور متوسل خواهند شد.

تلاش برای تشکیل دولت
به موازات اعتراضات ضد امریکایی در عراق، جریان‌های سیاسی این کشور هم تلاش مضاعفی انجام می‌دهند تا هر چه سریع‌تر نخست‌وزیر جدید را انتخاب کنند. رئیس ائتلاف بدر در پارلمان عراق روز یک شنبه اعلام کرد که گروه‌های سیاسی عراق در چند روز گذشته در موضوع انتخاب نخست‌وزیر جدید به توافق رسیده‌اند. به گزارش پایگاه خبری بغدادالیوم، حسن الکعبی تأکید کرد: «پس از توافق در مورد سازوکار‌های انتخاب، برهم صالح، سریع گزینه مورد نظر را برای تشکیل دولت انتقالی به پارلمان معرفی خواهد کرد». «فاضل الفتلاوی» معاون اتحاد الفتح نیز فاش کرد که نامزد نخست‌وزیر به زودی مشخص خواهد شد، فردی که مورد رضایت و توافق همه طرف‌ها خواهد بود. احمد الکنانی عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق هم در گفتگو با پایگاه موازین نیوز تأکید کرد: «تظاهرات ضد اشغالگری بغداد به منظور حمایت از استقلال عراق و تصمیم پارلمان برای اخراج نیرو‌های خارجی از عراق بود، اما افزون بر آن موضع الفتح و سائرون را هم متحد کرد». وی تصریح کرد: «یکپارچه شدن مواضع تأثیر مثبتی بر روند تشکیل دولت آتی خواهد داشت و در حال حاضر پیشرفت‌هایی در این پرونده حاصل شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار