کد خبر: 986559
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۵
بهار امسال برای اغلب استان‌های کشور همراه با ورود سامانه بارشی سیل‌آسا آغاز شد؛ و حالا این روز‌ها که در فصل بارندگی دیگر قرار داریم مردم خراسان‌جنوبی بیم این را دارند که اگر سیلاب دوباره اتفاق بیفتد آیا مدیریت بحران می‌تواند از پس چنین حادثه‌ای برآید؟
حديثه رنجبر
سرويس ايران جوان آنلاين: بهار امسال برای اغلب استان‌های کشور همراه با ورود سامانه بارشی سیل‌آسا آغاز شد. خانه‌های بسیاری در اثر شدت بارندگی‌ها ویران شدند و به زیرساخت‌های بی‌شماری هم خسارت وارد شد. حتی مسیرها، راه‌های ارتباطی روستایی و شهری و پل‌ها هم از این بارندگی‌ها در امان نماندند. حالا که دوباره در بحبوحه بارش‌ها قرار داریم، مردم مناطق خسارت دیده نسبت به تکرار حادثه نیمه نخست سال ابراز نگرانی می‌کنند. بارش‌هایی که فقط به استان خراسان‌جنوبی ۳۵۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد و بر اساس وعده متولیان با توجه به اقدامات انجام گرفته دیگر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

سیل فروردین ماه برای استان خراسان‌جنوبی ۳۵۰ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت که ۲۹۵ میلیارد آن متعلق به بخش کشاورزی است. در این خصوص مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی می‌گوید: «بیشترین خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی مربوط به مزارع، باغ‌ها، دام، طیور و مستحدثات باغی است.» همچنین به گفته سیدابوالحسن میرجلیلی ۱۰۳ رشته قنات بین ۱۰ تا ۴۳ درصد خسارت دید. علاوه بر این ۱۰۴ واحد مسکونی استان نیز بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند. حالا با این اوصاف این روز‌ها که در فصل بارندگی دیگر قرار داریم مردم خراسان‌جنوبی بیم این را دارند که اگر سیلاب دوباره اتفاق بیفتد آیا مدیریت بحران می‌تواند از پس چنین حادثه‌ای برآید؟ در این راستا مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی تأکید می‌کند: «امسال ۳۸ درصد کاهش خسارات سیلاب را نسبت به سال‌های گذشته در کارنامه خود به ثبت رساندیم.» به گفته میرجلیلی امسال در فصل بهار حدود ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی در برخی نقاط استان ثبت شد که به گواه اداره کل هواشناسی استان و ریش‌سفیدان طی ۶۰ ساله گذشته بی‌سابقه و چهار برابر سنوات گذشته بود. از همین رو طی این دو‌ماه اخیر نقاط سیل‌خیز شناسایی و رفع مشکل شده است. وی اضافه می‌کند: «در حال حاضر بازدید از همه مسیل‌ها، کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر‌ها و روستاها، سیل بندها، دیوار‌های حفاظتی، محور‌های مواصلاتی و دهنه پل‌ها توسط همه اعضای عضو شورای مدیریت بحران استان انجام شده است.» میر جلیلی ادامه می‌دهد: «توقف و ساخت‌و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها چه قبل و چه بعد از سیلاب مجاز نیست و تاکنون خسارات جانی سیلاب در استان بر اثر بی‌احتیاطی بوده است. هم چنین وقتی کانال‌ها در شهر و روستا‌ها لایروبی شوند و سیل‌بند در روستا‌ها ساخته شود نقاط حادثه خیز مهار می‌شوند.»

شهرداری و هلال‌احمر آماده روز‌های بارانی
در کنار اقداماتی که تاکنون برای جلوگیری از تکرار حادثه سیل فروردین ماه در استان انجام گرفته است، معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند می‌گوید: «در بحث بحران پیشنهاد اصلاح بودجه‌ای داده شد تا ۲۰۰ میلیون تومان از منابع داخلی شهرداری برای مدیریت بحران در موقع سیلاب هزینه شود که نتیجه آن خریداری تجهیزات بود که در اختیار شهرداری‌های مناطق قرار گرفت.» محمد محمدزاده با اشاره به توان شهرداری برای مقابله با سیلاب می‌افزاید: «در بحث آمادگی و تجهیزات شهرداری در زمان سیلاب از تجهیزات و توان نیروی انسانی بیشترین استفاده را خواهیم برد، اما در حال حاضر آمار دقیقی از امکانات و نیروی انسانی امدادی در شهرداری نمی‌توانم ارائه بدهم.» در همین راستا سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان خراسان‌جنوبی نیز می‌گوید: «حدود ۳۰۰ تیم و هزار و ۴۵۰ نیروی آموزش دیده در تیم‌های مختلف آوار‌برداری، امداد هوایی، اسکان، جاده و... در این جمعیت برای مقابله با سوانح و حوادث فعال هستند به علاوه ۱۶ قلم تجهیزات امدادی شامل چادر، پتو، چراغ گرم‌کن، اقلام غذایی با عمر تاریخ مصرف طولانی، موکت و... نیز در این جمعیت وجود دارد.» محمدرحیم شهریاری اضافه می‌کند: «نوسازی تجهیزات نجات، سوله‌ها و پایگاه‌های امدادی این جمعیت به جز تأمین اعتبار در مباحث عمرانی با توجه به گران بودن آن‌ها حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد.» وی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر در هر شهرستان یک سوله امدادی و در حدود ۱۲ هزار متر مربع سوله در استان وجود دارد که از این متراژ ۳ هزار متر در بیرجند و مابقی در هر شهرستان پراکنده است.» با این تفاصیل تکرار حادثه فروردین ماه دور از انتظار است و تدابیر لازم برای مقابله با سیل اندیشیده شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار