کد خبر: 985812
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۶
گفت وگوی «جوان» با فیلمبردار پیشکسوت
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: به غیر از معدودی از پردیس‌های سینمایی مدرن که سعی کرده‌اند با کیفیتی بالا به مخاطبان سرویس دهند مابقی چرخه سینما‌های ایران عموماً مستعمل و قدیمی و بعضاً ضدمخاطب هستند و به‌رغم آنکه همه‌ساله هزینه زیادی برای تولید یا برگزاری برخی جشن‌ها و جشنواره‌ها و مراسم سینمایی صورت می‌گیرد چنان‌که باید برای بازسازی این سینما‌ها هزینه نمی‌شود.

مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری باسابقه با اعلام این مطلب عنوان کرد: ما وظیفه داریم که به بیننده احترام بگذاریم. مردم وقتی به سینما می‌آیند توقع دارند در سالن‌هایی بنشینند که از همه لحاظ کیفیت مناسب داشته و به‌خصوص وقتی بیننده، فیلم می‌بیند سیستم نمایشی و صوتی از کیفیت بالا برخوردار باشد. حالا شما درنظر بگیرید بنا باشد بهترین فیلم را در سالنی قدیمی و مستعمل نشان دهید که حتی سردر چشم‌نوازی ندارد، معلوم است که مخاطب از آن استقبال نمی‌کند. مدیر فیلمبرداری «ساکن طبقه وسط» و «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» ادامه داد: سینما هنر رؤیاپردازی است و مردمان اول بار با سینما به عنوان هنری آشنا می‌شوند که آن‌ها را درون رؤیا‌ها غرق می‌کند و اگر لذت رؤیاپردازی را از سینما بگیرید چیزی نمی‌ماند جز یکسری تصویر متحرک که البته با گسترش تکنولوژی، مردمان برای تماشای آن‌ها نیازی نیست به سینما بروند و کافی است پای تلویزیون بنشینند یا یک گوشی هوشمند داشته باشند که نیازهایشان را برآورده کند.

این فیلمبردار افزود: ما از یک طرف در سینمایمان مدام رؤیا و رؤیاپردازی را به بهانه پرداختن به نوعی رئالیسم کم کردیم و از آن طرف به صورت عمومی و در سطح کشور، کیفیت سینما‌ها را ارتقا ندادیم. ایران که فقط تهران نیست، بلکه کلی شهر و شهرستان حتی روستا دارد که مردمانش بدشان نمی‌آید در یک سالن مجهز، فیلم ببینند و کم ندیده‌ایم آن‌هایی را که از حواشی تهران برای تماشای فیلم در یک پردیس استاندارد به تهران می‌آیند پس این باید در اولویت برنامه‌های مدیران سینمایی باشد که به سراغ ساخت سالن‌های استاندارد در شهرستان‌ها باشند.
مدیر فیلمبرداری «هیس! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» و «آشوب» تأکید کرد: در ایران ابزار استاندارد تولید هست ولی ابزار نمایش استاندارد به‌کفایت نداریم. هرچقدر از لحاظ فیلمبرداری و تدوین و ... سعی بر تولید با کیفیت بالا صورت گیرد ولی وقتی سیستم نمایش ما کیفیت نداشته باشد این امر باعث افت مخاطب می‌شود و وقتی بهترین فیلم را بدون مخاطب نمایش دهید چه فایده‌ای دارد که اصلاً بهترین فیلم را تولید کنید.

این فیلمبردار ۶۷ ساله با تأکید بر لزوم ورود مدیران سینمایی به سمت ارتقای کیفی سالن‌ها گفت: سالن سینما باید هم از منظر ظاهری و هم از منظر کیفی، شوق‌برانگیز باشد و کاری کند که مخاطب ترغیب شود که بلیت بخرد و برود فیلم ببیند. اینکه برای بالا بردن بیلان کاری به سمت تبدیل آمفی‌تئاتر‌ها به سینما برویم در درازمدت کمکی به ما نمی‌کند، چون باز مخاطب پیش خود می‌گوید می‌نشینم در خانه و فیلم‌های تلویزیون یا شبکه خانگی را می‌بینم یا نهایتاً اینکه با گوشی، فیلم می‌بینم. برای ارتقای دامنه مخاطبان قطعاً باید بر ارتقای کیفی سینماهایمان سرمایه‌گذاری اصولی صورت گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار