کد خبر: 984169
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
امروز همزمان با شروع سال ۲۰۲۰ نه تنها روز پرستار نامگذاری شده بلکه سازمان جهانی بهداشت هم سال جدید میلادی را سال پرستار نام گذاشته است. روزگذشته رئیس سازمان نظام پرستاری با انتقاد از تأخیر در پرداخت معوقات پرستاران و کمبود شدید نیروی پرستاری، از قول وزیر بهداشت برای جذب ۹هزار پرستار جدید تا اسفند امسال خبر داد.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت سال ۲۰۲۰ در زمینه تقویت پرستاری و مامایی برای پوشش بهداشت جهانی قابل توجه است و به همین خاطر آن را سال پرستار نامیده‌اند.

حل یک مشکل بزرگ در روز پرستار
روز یک‌شنبه وزیر بهداشت، افزایش تعرفه‌ها را موجب افزایش هزینه‌های سازمان‌های بیمه‌گر که باعث ایجاد معوقات پرستاری شده است، دانست و ابراز امیدواری کرد که روز پرستار بخش قابل‌توجهی از معوقات پرستاری پرداخت شود. افزایش تعرفه‌ها موجب افزایش هزینه‌های سازمان‌های بیمه‌گر شده و باعث ایجاد معوقات پرستاری شده است.

سازمان نظام پرستاری با ۱۸۰هزار عضو یکی از نهاد‌های عمومی غیردولتی بوده که براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از سال ۸۱ آغاز به کار کرده است. این نهاد توانسته در دوره‌های مختلف مسائل حوزه پرستاری را با رویکرد‌های مختلف پیگیری کند. جالب اینکه اکنون در دوره پنجم نظام پرستاری عمده فعالیت‌ها با حضور جوانان دهه هفتادی انجام می‌شود.

سال‌های بدون استخدام
در طول اجرای برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، استخدام پرستاران با روند مناسبی انجام شد. حتی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ هم استخدام پرستار در بخش دولتی و غیردولتی وجود داشت و حدود ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر پرستار استخدام شدند، اما از سال ۹۵ تا سال ۹۸ هیچ استخدامی صورت نگرفت؛ این در حالی است که طی این سه سال افزایش تعداد تخت و بخش‌های بیمارستانی را در سطح کشور شاهد بودیم.

از یک طرف استخدام نکردن پرستاران و از طرفی بازنشستگی نیرو‌های قدیمی منجر به کمبود شدید نیروی پرستاری در کشور شده است. از نظر استاندارد‌های وزارت بهداشت به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز باید ۵/ ۲ نفر گروه پرستاری مشغول به کار باشند که اکنون ۵/ ۱ نفر نیرو‌های کارشناس پرستاری مشغول به خدمت هستند.

رئیس سازمان نظام پرستاری اولویت فعلی سازمان نظام پرستاری را رفع موانع موجود برای پرستاران دانست و گفت: «کمبود نیرو، معوقات پرستاران، مشکلات سامانه قاصدک همگی از مشکلاتی است که در دیدار با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شخص رئیس مجلس، معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت به آن اشاره کرده و پیگیر حل آن بوده‌ایم.»

استخدام در راه است
محمد میرزابیگی با اشاره به قول مساعد وزیر بهداشت، مبنی بر استخدام ۹ هزار نفر نیروی پرستاری تا اسفند سال جاری گفت‌: «امیدواریم با این احتساب بخشی از کمبود‌های این حوزه برطرف شود. همچنین با توجه به اینکه جامعه ایران در حرکت به سوی سالمندی پیش خواهد رفت، تربیت دانشجویان پرستار نیز اولویت خواهد داشت چراکه حداقل تا ۱۰ سال آینده نیاز است که سالی ۹ هزار نیروی پرستار استخدام شوند.»

وی در ادامه سخنان خود به مشکلات حوزه پرداخت دستمزد پرستاران اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر میزان معوقات پرستاران حداقل هشت ماه و حداکثر ۲۲ ماه است؛ به طوری که در شهر محرومی مانند گچساران، کارانه و اضافه کار پرستاران همچنان پس از ۲۲ ماه پرداخت نشده است.»

سقوط قاصدک بی‌خاصیت
رئیس سازمان نظام پرستاری همچنین گفت: «طرح قاصدک که از زمان دولت یازدهم شروع به کار کرده از ابتدا مشکلات خود را داشت، اما معاونت درمان وقت به حرف پرستاران و نمایندگان آن‌ها گوش نکرد تا جایی که در یکی دو سال گذشته مشکلات معوقات به اوج خود رسید.»

وی در انتقاد از عملکرد سامانه قاصدک افزود: «باید نوع پرداخت فوق مبتنی بر عملکرد و نتیجه‌کاری باشد که پرستار ارائه می‌دهد، نه مبتنی بر وقت و حقوق پرستار. با حذف سامانه قاصدک در کوتاه مدت به نظام پرداختی قبل بازمی‌گردیم، اما برای بلندمدت باید به فکر نوع پرداخت مناسبی باشیم.»

وزیر بهداشت هم اخیراً با اشاره به طرح قاصدک تأکید کرد، خودش از مخالفان سر سخت طرح قاصدک است که این طرح باید سریعاً لغو شود. به گفته نمکی برای اصلاح این مهم باید کارگروهی متشکل از شورای عالی و معاونین وزارت بهداشت تشکیل شود.

میرزابیگی با اشاره به دوره خدمت خود در معاونت پرستاری وزارت بهداشت یادآور شد: «در شروع کار بنده از اسفند ۹۲ کل معوقات پرستاری که ۸۸۰ میلیارد تومان برآورد شده بود با رایزنی‌های صورت گرفته پرداخت شد و تا زمان حضور من در وزارتخانه این معوقات بیشتر از سه الی پنج ماه گزارش نشد.»

پرستاران سالانه ۸۹۰ میلیون بار مراجعه را به عنوان خط مقدم نظام سلامت پاسخگو هستند و پیگیری مشکلات پرستاران می‌تواند به کاهش مشکلات بیماران کشور منجر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار