کد خبر: 983985
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
در گفت‌و‌گوی «جوان» با تهیه‌کننده انیمیشن «بنیامین» مطرح شد
انیمیشن سینمایی «بنیامین» که این روز‌ها روی پرده سینماست، از جمله موفق‌ترین تولیدات پویانمایی است که توانسته در گیشه با فروش خوبی که دارد بالاتر از بسیاری از تولیدات سینمایی بایستد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: این انیمیشن یک باور مذهبی را در قالب داستانی تاریخی بیان می‌کند. مصطفی حسن‌آبادی، تهیه‌کننده «بنیامین» در گفتگو با «جوان» درباره ساخت این مستند توضیحاتی ارائه کرده است.

بنیامین داستانی تاریخی را به باوری مذهبی گره می‌زند، درباره داستان فیلم بگویید.
بنیامین داستان پسر بچه‌ای است که در دوره حضرت موسی (ع) زندگی می‌کند و اتفاقاتی برایش می‌افتد. دلیلی که به دنبال این داستان رفته‌ایم اتفاقاتی بود که دو سال پیش تاکنون در کشور ما و کشور‌های منطقه رخ داده است و به نظر ما این اتفاقات می‌تواند منجر به ظهور حضرت منجی (عج) شود. با این انگیزه نگارش داستان و ساخت انیمیشن بنیامین را شروع کردیم.

چطور میان یک باور شیعی و داستانی در عهد حضر موسی (ع) ارتباط برقرار کردید؟
حدیثی از حضرت امام صادق (ع) است با این مضمون که می‌فرمایند: وقتی بر بنی‌اسرائیل عذاب نازل شد و سختی‌ها روزگارشان را تنگ کرد، به درگاه خدا توبه کردند و از خداوند راه نجات خواستند، خدا نیز توبه آن‌ها را پذیرفت و از ۴۰۰ سال عذاب آن‌ها ۱۷۰ سال عذاب را کم و حضرت موسی (ع) در میان آن‌ها ظهور کرد. اگر شیعیان ما نیز توبه کنند ظهور نزدیک خواهد شد وگرنه تا آخرین مهلت ممکن به طول خواهد انجامید. اساس شکل‌گیری داستان بنیامین همین حدیث است و اتفاقات داستان بنیامین هم بر اساس بخش اول این حدیث شکل گرفت و باقی ماجرا را خودمان ساختیم که حاصل نظر گروه سازنده و ذوق نویسنده است.

بچه‌ها توانسته‌اند با این پیام ارتباط برقرار کنند و متوجه آن شوند؟
خدا را شکر این موضوع با استقبال خوب بچه‌ها روبه‌رو و مشخص شد که نکته فیلم را متوجه شده‌اند. در کلیپی که به تازگی منتشر کرده‌ایم، از بچه‌ها هنگام خروج از سینما درباره بنیامین پرسیده‌ایم و آن‌ها می‌گویند که از این فیلم نتیجه گرفته‌ایم که باید برای ظهور امام زمان (عج) دعا کنیم. علاوه بر بچه‌ها، بزرگ‌تر‌ها هم با بنیامین رابطه خوبی برقرار کرده‌اند و فروش خوب فیلم که هنوز هم ادامه دارد، نشانه این ارتباط است.

اشاره کردید به حوادث خارج از ایران نیز توجه داشته‌اید، آیا برای پخش به فکر کشور‌های خارجی هم هستید؟
بله از همان ابتدای ساخت به فکر اکران بین‌المللی نیز بوده‌ایم و رایزنی‌هایی برای این کار در حال انجام است و قرار است در چند کشور مختلف همسایه اکران داشته باشیم.

بنیامین قرار است در چه کشور‌هایی اکران شود؟
کشور‌هایی مانند عراق، سوریه و لبنان و در خارج از خاورمیانه واسطه‌هایی در حال مذاکره هستند.

اکران داخلی انیمیشن چطور است؟
متأسفانه در کشور ما به دلیل عواملی مانند نبود زیرساخت‌های مناسب برای سینمای کودک، نداشتن تعداد مناسب سالن‌های سینما و بی‌توجهی به سینمای کودک باعث شده تا نه اکران خوبی به فیلم‌های کودک داده شود و نه تعداد سالن خوب و سانس‌های مناسب در اختیار فیلم‌های کودک قرار گیرد.

با توجه به ترافیک اکران‌های پیش از جشنواره فجر، از اکرانی که به دست آورده‌اید راضی هستید؟
به نظر من نوبت اکرانی که به بنیامین رسید در بهترین زمان بود، چون در ماه‌های مهر و آبان به خاطر اینکه مدارس تازه باز شده، می‌توان از ظرفیت مدارس برای اکران استفاده کرد. در مدرسه هم بچه‌ها فیلم را برای همدیگر معرفی می‌کنند و تعداد مخاطب آن افزوده می‌شود، البته این را هم بگویم که در دوره ما تعطیلی‌های عجیب و غریبی به مدارس خورد و همین بر اکران فیلم تاثیر منفی داشت.

آموزش و پرورش چقدر در دیده شدن بنیامین و به طور کلی سینمای کودک نقش دارد؟
ما نامه حمایتی وزارت آموزش و پرورش را داریم. همچنین توصیه‌نامه معاونت پرورشی آموزش و پرورش روی فیلم است ولی در عمل می‌بینیم که بسیاری از شهر‌ها حاضر نیستند به این نامه عمل کنند و آموزش و پرورش‌ها در بعضی از شهر‌ها حاضر نیستند بچه‌ها را به سینما بفرستند. در حالی که اگر آموزش و پرورش از سینمای کودک حمایت کند، این سینما با فروش‌های فوق‌العاده‌ای روبه‌رو می‌شود. ما «بنیامین» را در کاشان ساخته‌ایم. در این شهر با حمایت خوب مدیر آموزش و پرورش حداقل ۵۰ درصد از دانش‌آموزان کاشانی به تماشای بنیامین نشسته‌اند. فرض کنید اگر در همه شهر‌ها این حمایت بود حداقل ۵/۷ میلیون دانش‌آموز به تماشای فیلم می‌نشستند. این در حالی است که بهترین فیلم‌ها در ایران بین ۲ تا ۳ میلیون نفر مخاطب دارد. ۷ میلیون مخاطب دانش‌آموز کل سینما را متحول می‌کند.

در نقد‌های منتشر شده بر «بنیامین» بر کیفیت ساخت تأکید شده است، قبول دارید می‌شد با کیفیت‌تر کار کرد؟!
موفقیت در ساخت یک انیمیشن خوب مستلزم داشتن دو شاخه اصلی است که یکی هنر است و دیگری تجربه. ما به عنوان گروهی که اولین کار بزرگ سینمایی‌اش را تولید کرده تا پیش از این تجربه‌ای در این زمینه نداشته‌ایم. همین الان اگر با این تجربه که به دست آورده‌ایم بخواهیم «بنیامین» را دوباره بسازیم قطعاً از نظر کیفیت متفاوت خواهد بود. این مسئله برای همه شرکت‌های بزرگ جهان نیز وجود دارد، مثلاً آثار دیزنی در سال ۹۸ را با انیمیشنی که امسال تولید کرده‌اند مقایسه کنید! قطعاً کیفیت خیلی متفاوت است، با آنکه در همان سال ۹۸ هم دیزنی در تولید انیمیشن از نظر نیروی انسانی و مسائل مالی با مشکل روبه‌رو نبود.

برای تولید کار جدید فکر کرده‌اید؟
پیش‌طرح‌های انیمیشن جدید آماده شده و به دنبال قالب‌بندی آن هستیم و ان‌شاءالله به زودی موضوع و داستان آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وضعیت انیمیشن ایران را در چه سطحی می‌بینید؟
همین الان هم ما در منطقه از نظر انیمیشن کشور اول هستیم. کشور‌های منطقه مشتری‌های انیمیشن‌های ایرانی هستند. جوانان ایرانی کار‌های خیلی خوبی می‌سازند و در بهترین کمپانی‌های جهان در حال فعالیت هستند، این در حالی است که در داخل حمایتی از تولید انیمیشن نمی‌شود. با وجود نبود حمایت هم می‌بینیم که انیمیشن «آخرین داستان» از ایران به اسکار می‌رود. این قدرت انیمیشن ایران را نشان می‌دهد. به شما قول می‌دهم در صورتی که مسئولان از انیمیشن‌ساز‌های جوان ایرانی حمایت کنند در آینده خبر‌های زیادی از آن‌ها خواهیم شنید. دوست ندارم استعداد‌های جوان انیمیشن ایران در صورت نبود حمایت در داخل به خارج از کشور بروند و برای کشور‌هایی که با آن‌ها مشکل داریم، کار کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار