اختلاف چندین میلیونی درآمد دفاتر اسناد رسمی
کد خبر: 983629
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/0047sz
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
درآمد ۲۵۰ میلیون تومانی برخی دفاتر اسناد رسمی و ناتوانی در درآمدزایی برخی دیگر از این دفاتر یکی از مصادیق انحصارگرایی در میان سردفتران دفاتر اسناد رسمی و موضوعی که بار‌ها دستمایه گزارش‌ها و مطالب روزنامه «جوان» شده است و حالا ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر آن صحه می‌گذارد.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: وی با اشاره به بی‌عدالتی و تبعیض بین دفاتر اسناد رسمی می‌گوید: «برخی از دفاتر حدود ۲۵۰میلیون درآمد دارند، در حالی که برخی دیگر از این دفاتر قادر به تهیه درآمد دفتر خود نیستند. برخی به موضوع رانت در این زمینه اشاره می‌کنند که راه مبارزه با رانت تقسیم عادلانه اسناد است. در این راستا سامانه‌ای در سازمان ثبت و طراحی شده که در حال حاضر در دو استان به صورت پایلوت فعال است و همچنین سامانه‌ای را برای خود دفاتر طراحی خواهیم کرد که زمینه تقسیم عادلانه اسناد برای تمام دفاتر فراهم خواهد شد.»

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین از تهیه پیش‌نویس طرحی سخن می‌گوید که با طرحی در کمیسیون قضایی مجلس مطرح است، ادغام شده و براساس آن بناست نقل و انتقالات در قالب سند رسمی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ما مخالف بنگاه‌ها نیستیم، می‌افزاید: «کار بنگاه‌ها واسطه‌گری و دلالی است که باید آنجا کار خود را انجام دهند. سامانه‌ای را در این‌خصوص راه‌اندازی می‌کنیم که در آنجا کارشان را انجام دهند و طرح آن در حال پیشرفت است.»

خدائیان به ریشه این تفاوت در درآمد‌ها که موجب تبعیض و انحصار‌های موجود شده است، اشاره نمی‌کند. این در حالی است که ماده ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران ریشه بسیاری از رانت‌ها و مشکلات موجود در این صنف است.

برای ورود به سردفتری دو راه وجود دارد؛ شرکت در آزمون سردفتری که طبق ماده ۳ همین قانون باید همه ساله از سوی سازمان ثبت اسناد برگزار شود تا افراد شایسته واجد شرایط بتوانند از این مسیر وارد شغل سردفتری شوند که این آزمون بعد از ۱۱ سال، سال گذشته با حاشیه‌های فراوانی برگزار شد و راه دوم ماده ۶۹ که براساس آن، سردفتر شاغل که بازنشسته می‌شود، می‌تواند شخص واجد صلاحیت طبق مقررات این قانون را برای تصدی دفترخانه خود به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی کند. مدت لازم برای معرفی در مورد بازنشستگی الزامی دو ماه قبل از تاریخ بازنشستگی است و در غیر این صورت مورد باید معرفی مزبور ضمن تقاضانامه بازنشستگی به عمل آید. ورثه سردفتر متوفی که حین‌الفوت شاغل بوده است تا شش ماه از تاریخ فوت سردفتر می‌توانند مجتمعاً به ترتیب فوق شخص واحد صلاحیت را معرفی کنند. همین مسئله هم موجب شده تا سردفتری عملاً به شغلی موروثی تبدیل شود.

تا زمانی که این بند‌های قانونی و این انحصارگرایی‌ها وجود دارد، اختلاف درآمد چندین میلیون تومانی میان دفاتر اسناد رسمی موضوع دور از انتظاری نیست!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار