سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محمدحسین قاسمی، تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» در واکنش به قاچاق فیلمش، خواستار برخورد ستادی و سازمانی با پدیده قاچاق فیلم در فضای مجازی شد. قاسمی که در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» حضور داشت، درباره راههای قاچاق فیلم گفت: «به طور کلی قاچاق در سه حوزه انجام میشود؛ یکی نسخه بازبینی است که تاحدودی باکیفیت است و قبل از اکران در سینما یا توزیع در شبکه نمایش خانگی روانه بازار میشود.»
این تهیهکننده درباره دومین مجرای قاچاق فیلم، توضیح داد: «بستر دوم فضای مجازی است که به صورت گسترده فیلمها در آن پخش و به صورت قاچاق عرضه میشود؛ چه در سایتها و چه در شبکههای اجتماعی، البته به همان شکل که به سادگی پخش میشود به همان شکل هم میتواند به سادگی جمع شود، به شرط اینکه همتی وجود داشته باشد که فراتر از یک تهیهکننده است.»
وی با اشاره به اینکه شبکههای ماهوارهای سومین بستر قاچاق فیلم است، گفت: «تا فیلم ما به شبکه نمایش خانگی میآید، مثلاً صبح عرضه میشود، ظهر از آن شبکهها پخش میشود و کاملاً یک فضای مجرمانه شکل گرفته است. اگر کپیرایت را به صورت بینالمللی در آثارمان داشته باشیم و شورای صیانت بتواند پیگیری کند این مشکل هم حل میشود.» قاسمی درباره قاچاق فیلم «رستاخیز» گفت: درباره فیلم «رستاخیز» که در یوتیوب عرضه شده، مجاری قانونی وجود داشت. در همان سایت یوتیوب امکانی وجود دارد که اگر ذکر شود این نسخه صاحب دارد به صورت خودجوش، اگر کسی بخواهد آن را نشر بدهد، یوتیوب حذفش میکند. در بسیاری از مجاری قانونی دیگر هم این امکان در فضای مجازی وجود دارد، به جز فضای تلگرام که به قوانین بینالمللی توجهی نمیکند. پیگیری این موضوع از توان من تهیهکننده به تنهایی خارج است و نیاز به متولی دارد و باید کاملاً به صورت ستادی و سازمانی انجام شود.
این تهیهکننده در ادامه به نقش فرهنگسازی در مبارزه با قاچاق فیلم اشاره و تأکید کرد: «برای عدم استفاده از کالای قاچاق نیاز به فرهنگسازی است. مردم باید بدانند این کار با دزدی فرقی نمیکند. برخی از مردم دستمزد سوپراستارها مدنظرشان است و نمیدانند فیلمی که تولید میشود حداقل ۲۰۰ نفر برای آن کار میکنند و معیشت اینها هم نباید به خطر بیفتد. وقتی فیلمی ضرر میکند فیلم بعدی بالطبع ساخته نمیشود و وقتی فیلمی سود میکند تعداد فیلمهای بیشتری ساخته میشود.»