کد خبر: 977936
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
یک اقتصاددان با اشاره به اینکه روش اجرای افزایش قیمت بنزین مناسب نبود و اکثر مردم را غافلگیر کرد، گفت: امیدواریم رشد قیمت بنزین باعث رشد نرخ تورم نشود، اما به هر حال این اقدام فشار اقتصادی را برای مردم بیشتر خواهد کرد.
سرویس اقتصادى جوان آنلاین: مهدی تقوی اقتصاددان بااشاره به اینکه رشد ۵۰ درصدی قیمت بنزین تا ۶۰ لیتر و برای دارندگان کارت سوخت تا حدودی می‌تواند قابل درک و تحمل باشد گفت: قطعا برای فاقدین کارت سوخت و کسانی که بنزین با نرخ ۳ هزار تومان دریافت خواهند کرد یک اقدام غافلگیرکننده بود و این ۲۰۰ درصد افزایش نشان می‌دهد که باید منتظر تورم بیش از ۴۰ درصد باشیم.

تقوی با بیان اینکه اگرچه در این برنامه جدید برای تاکسی‌ها و آژانس‌ها سهمیه بنزین در نظر گرفته شده است، اما قطعا نرخ کرایه‌ها افزایش می‌یابد اظهار داشت: این روز‌ها به دلیل افزایش نرخ بیکاری و رکود در بازار بسیاری از مردم به مسافرکشی روی آورده‌اند بنابراین این دسته از مسافرکش‌ها مجبور می‌شوند نرخ کرایه خود را بالا ببرند.

نباید بنزین به یک باره ۲۰۰ درصد گران می‌شد

این اقتصاددان با اشاره به اینکه کشوری که بر روی نفت خوابیده و خبر از یک میدان نفتی جدید می‌دهد نباید بنزین را به یک باره ۲۰۰ درصد گران کند افزود: دولت باید همزمان با افزایش قیمت بنزین دستمزد‌ها را نیز اصلاح و بالا می‌برد تا فشار کمتری به مردم از بابت افزایش سایر کالا‌ها به تبعیت از افزایش قیمت بنزین وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه به هر حال روش اجرای دولت مناسب نبود و اعلام آن به یک باره موجب غافلگیری مردم شد اظهار داشت: دولت باید با مردم صادق باشد و اگر قرار بود بنزین گران شود چرا مدام اعلام می‌کرد که سهمیه‌بندی قرار نیست انجام شود.

تقوی در پاسخ به این سؤال که این اقدام نشان می‌دهد که دولت با مردم چندان هم صادقانه عمل نکرده است گفت: این طور به نظر می‌رسد، چون واقعا همه به یک باره غافلگیر شدند.

دولت به جای گران کردن بنزین می‌توانست دریافت مالیات را اصلاح کند

این اقتصاددان در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود این اقدام دولت و گران کردن بنزین برای جبران کسری بودجه بوده است، گفت: دولت می‌توانست اگر کسری بودجه دارد مسیر و روش دریافت مالیات به خصوص از سرمایه‌داران را اصلاح کند.

وی افزود: پس اگر دریافت مالیات به خوبی انجام شود دیگر نیازی به گران کردن یکباره بنزین نبود.

تقوی در پاسخ به این سؤال که چرا دولتمردان و یا رئیس‌جمهور پیشتر صادقانه با مردم صحبت نکرد گفت:‌ این وظیفه رئیس‌جمهور است که از سوی مردم انتخاب شده با مردم صحبت کند پس باید به آن‌ها احترام بگذارد. مسائل را به راحتی و به درستی بازگو کند.

به گفته وی رئیس‌جمهور می‌توانست به راحتی دلایل برنامه افزایش قیمت بنزین را با مردم در میان بگذارد.

این اقتصاددان در پاسخ به این سؤال که در صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور گفته شد که گران شدن بنزین به نفع مردم است، اظهار داشت: تصور نمی‌کنم گران شدن بنزین به نفع مردم باشد چرا که رشد قیمت بنزین به سایر کالا‌ها نیز تسری پیدا می‌کند و امیدواریم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دولت مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری از رشد قیمت سایر کالا‌ها را به خوبی انجام دهد.

تقوی در پاسخ به این سؤال که چرا مجلس نتوانست مقابل تصمیم گران شدن بنزین را بگیرد گفت: به هر حال این تصمیم بر اساس توافق سران قوا شکل گرفته است، اما به هر حال مجلس نتوانست به وظایف خود به خوبی عمل کند و جلوی آن را بگیرد، اما در این خصوص ضعیف عمل کرد.

به گفته وی، مرکز پژوهش‌های مجلس که به عنوان بازوی مجلس شناخته می‌شود باید در خصوص شبهات اقتصادی این اقدام ورود و گزارش تهیه کند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار