کد خبر: 977702
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: جروم پاول از نمایندگان کنگره خواست تا فکری به حال کسری بودجه و بدهی رو به افزایش این کشور کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو که برای توضیح آخرین وضعیت اقتصاد امریکا در جمع نمایندگان مجلس این کشور حاضر شده بود، کسری بودجه امریکا در سطحی ناپایدار توصیف کرد و افزود: به زبان خیلی ساده واقعیت این است که بدهی دارد سریع‌تر از اقتصاد رشد می‌کند. وظیفه ما این نیست که به شما (نمایندگان کنگره) توصیه انجام کاری را کنیم، اما اصلاحات غیر‌قابل اجتناب هستند و باید انجام شوند. اگر فکری به حال این مسئله نشود دلار‌های مالیاتی به جای آموزش کودکانمان باید صرف پرداختن نرخ بهره شود.
اظهارات پاول در شرایطی بیان می‌شود که کسری بودجه دولت در حال رسیدن به یک تریلیون دلار است. از طرف دیگر دولت تاکنون ۲۳ تریلیون دلار استقراض کرده و این رقم رو به افزایش است. تنها در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر، امریکا ۸ /۵۷۲ میلیارد دلار بهره وام‌های دریافتی خود را پرداخت کرده است.
بانک مرکزی امریکا از مدت‌ها پیش هشدار داده است که در صورت انجام نشدن کاری برای حل مشکل بدهی و کسری بودجه، اقتصاد این کشور با چرخه رشد نزولی دیگری مواجه خواهد شد. پاول به نمایندگان کنگره هشدار داده است که ابزار‌های فدرال رزرو برای جلوگیری از یک رکود دیگر محدود است؛ چراکه نرخ بهره پیش از این به حد کافی کاهش داده شده است.
به نظر می‌رسد این سخنان پاول که به نوعی نشان از پایان چرخه کاهش نرخ بهره در امریکا تلقی می‌شود، چندان به مذاق دونالد ترامپ خوش نیاید. رئیس‌جمهور امریکا تاکنون بار‌ها و بار‌ها از مدیران فدرال رزرو به دلیل کاهش ندادن نرخ بهره به سطح صفر یا منفی انتقاد کرده و آن را عاملی برای کاهش رقابت‌پذیری محصولات امریکایی دانسته است.
با این حال پاول گفته است که روند رشد اقتصادی امریکا احتمالاً در سطح مطلوبی باقی خواهد ماند هر چند که ریسک‌های خارجی و داخلی زیادی بر سر راه آن باقی مانده‌اند.
رشد اقتصادی امریکا در سه ماهه سوم امسال به ۹ /۱ درصد کاهش یافت که ۶/ ۰ درصد کمتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه دوم بوده است. هنوز مشخص نیست که امریکا بتواند با چین به یک توافق تجاری پایدار برسد و این مسئله در کنار چالش‌های دیگر احتمال کاهش بیش از پیش رشد اقتصادی این کشور را تقویت کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار