کد خبر: 977593
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۸
اقتصاد ۱۵ هزار میلیاردی آموزش‌و‌پرورش حول محور کنکور در حالی که طبق قانون اساسی یکی از زیربنایی‌ترین وظایف دولت آموزش‌و‌پرورش رایگان است، اما نظام فعلی آموزش‌و‌پرورش ما نه فقط رایگان نیست بلکه درباره ساختار آموزش‌و‌پرورش کشور اقتصادی کلان و گردش مالی میلیاردی شکل گرفته که وزیر آموزش‌و‌پرورش آن را حدود ۱۵هزار میلیارد تومان برآورد می‌کند و معتقد است: «امروز محصول نهایی نظام تعلیم و تربیت خود را با کنکور تنظیم می‌کند و توجه آن به نیاز‌های واقعی و عرصه کار و تلاش و توانایی برای ایفای مسئولیت‌های مدنی و اجتماعی کمتر مورد اعتنا قرار می‌گیرد.»
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: رابطه اقتصاد، آموزش‌و‌پرورش و جامعه با یکدیگر رابطه‌ای عمیق است. افراد شایسته، مولد، کارآمد، فعال، خلاق و خوش‌فکر و اخلاق‌مدار ماحصل یک نظام آموزشی سلامت و کارآمدند و این افراد می‌توانند زمینه‌سازی برای رشد و تعالی جامعه در تمامی ابعاد آن باشند و یکی از ابعاد مهم توسعه‌یافتگی جامعه نیز ابعاد اقتصادی آن است. از این رو هر گونه هزینه‌ای در حوزه تعلیم و تربیت سرمایه‌گذاری است که منافع آن در آینده‌ای نزدیک با تربیت افرادی شایسته و قدم برداشتن این افراد در مسیر توسعه و پیشرفت به جامعه بازمی‌گردد. در نظام آموزش‌و‌پرورش ما به جای آنکه به نیروی انسانی و دانش آموزان به عنوان فرصتی برای سرمایه‌گذاری تربیتی نگاه شود به چشم گزینه‌هایی برای درآمدزایی و گردش مالی نگاه می‌شود!

گردش مالی ۱۵ هزار میلیاردی اقتصاد آموزش و پرورش
همین مسئله هم موجب شده تا برخلاف تأکید قانون اساسی و منطق و مصلحت کشور، آموزش‌و‌پرورش به سمت خصوصی‌سازی پیش برود و اقتصادی کلان در حوزه آموزش‌و‌پرورش شکل بگیرد؛ اقتصادی حول محور کنکور که گردش مالی آن بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان است و برخی گروه‌های فعال در حوزه آموزش همچون مؤسسات کنکور از این گردش مالی منفعت کلانی را به جیب می‌زنند. سطح علمی و آموزشی و دانش و تربیت دانش‌آموزان امروز و آینده‌سازان فردای جامعه درسایه نگاه تجاری حاکم بر آموزش‌و‌پرورش روز به روز بیشتر به سمت سقوط نزدیک می‌شود تا جایی که محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش تصریح می‌کند: «به رغم وجود قانون حذف کنکور، این موضوع مانع مهم تربیت فرهنگی و کسب مهارت‌های دینی دانش‌آموزان است.»

نظام تعلیم و تربیت خودش را با کنکور تنظیم می‌کند
وزیر آموزش‌و‌پرورش معتقد است نقش آموزش و پرورش در برنامه‌ریزی‌های توسعه به عنوان نقطه کانونی مورد توجه قرار گرفته است، اما در ترسیم این نقش، نقص و کوتاهی صورت گرفته که لازم است این نقص و کوتاهی اصلاح شود.

وی با بیان اینکه اهداف اصلی تعلیم و تربیت آماده‌کردن افراد برای زندگی شرافتمند، مستقل، مشارکت در سازندگی جامعه، دوری از استیصال، انزوا، حاشیه‌نشینی و دلزدگی است، می‌گوید: آموزش‌و‌پرورش باید افراد را برای ایفای مسئولیت و نقش‌های متعددی که در زندگی جمعی به عهده دارند، تربیت کند؛ اما این هدف تحت تأثیر غلبه کمیت‌گرایی و تلاش برای پوشش حداکثری به فراموشی سپرده شده است.

بنا به تأکید وی امروز محصول نهایی نظام تعلیم و تربیت خود را با کنکور تنظیم می‌کند و توجه آن به نیاز‌های واقعی و عرصه کار و تلاش و توانایی برای ایفای مسئولیت‌های مدنی و اجتماعی کمتر مورد اعتنا قرار می‌گیرد.

گروگانگیری کنکور از نظام آموزشی
از نگاه آقای وزیر کنکور نظام آموزشی ما را به گروگان گرفته است چراکه تمام تحرکات و فعالیت‌ها در سنجش و ارزیابی از یک بعد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی پیشتر نیز تأکید کرده بود: «دانش‌آموزان ۱۲ سال تحصیل می‌کنند، اما در آخر ۱۲ سال، کنکور نشسته است و این یعنی انهدام و به گروگان گرفتن اهداف تعلیم و تربیت.»

به گفته وزیر آموزش‌و‌پرورش اقتصاد ۱۵ هزار میلیاردی حول محور کنکور شکل گرفته است و ارزش‌افزوده در جهت اهداف تعلیم و تربیت ندارد، یعنی راه این اقتصاد اشتباه است و به بیراهه رفته است. از نگاه وی، این ظرفیت اگر در جای مناسب هزینه شود، به ثمر می‌رسد.

حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه «باید کنکور را برداریم و برمی‌داریم»، درباره جایگزین‌های احتمالی کنکور می‌گوید: «اینکه چه چیز را جایش بگذاریم به مشارکت دستگاه‌های دیگر بستگی دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار