به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اظهار داشت : لمس عملیاتی و اجرایی جنگ اقتصادی امروز در فعالیتهای اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی بسیار محسوس است.
وی با بیان اینکه محدودیتها و تحریمها از گذشته تاکنون وجود داشته، افزود: بهرهمندی از کلیدواژههایی چون سیاستهای اقتصاد مقاومتی همچنین بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر تاکید مقام معظم رهبری بر نقشآفرینی جوانان در40 ساله دوم انقلاب، در شرایط کنونی بسیار حایز اهمیت بوده و لازم است فعالان اقتصادی این اسناد بالادستی را مطالعه و تحلیل و سازوکارهای اجرایی خود را برای تحقق آن تجهیز کنند.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان لازمه غلبه بر شرایط تحریمی کنونی را تحقق اقتصاد خصوصی به معنای واقعی دانست و تصریح کرد: در دوره نهم فعالیت اتاق بازرگانی اصفهان، دوره گذر از اتاق نسل اول به سوم، شبکه سازی بین اعضا، مدل سازی از عملکرد اتاقهای مطرح دنیا در شرایط بحرانی در دستور کار قرار گرفته است.
وی کلیدواژههای این نقشه راه را ایجاد مراکز رشد، شتاب دهندهها، شوراها و شبکه سازی میان اعضا بیان وابراز کرد: توجه به اقتصاد دانا محور و برقراری جریان دانش در واحدهای صنعتی از طریق تعامل نزدیک بین عناصر موثر در اقتصاد بسیار مهم است.
گلشیرازی با بیان اینکه رویداد ماراتون صادرات به همت مراکز توسعه سرمایه انسانی و شتاب دهنده صادرات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شده، تاکید کرد: لازم است شتاب دهندههای تجارت الکترونیک، بازاریابی و کسبوکارهای نوپا به کمک اقتصاد اصفهان بیایند.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان یکی دیگر از راههای برون رفت اقتصاد کشور از مشکلات کنونی را شبکه سازی بین جوانان و ایجاد نهادهای تجاری و صادراتی با هدف ایجاد تقاضا برای صنایع کشور دانست.
وی با اشاره به وجود بیش از 900 صادرکننده در استان اصفهان گفت: در سال گذشته صادرات استان بیش از 6 میلیارد دلار بوده و هدف ما ضمن حفظ وضعیت موجود، ایجاد سازوکاری برای تقویت مراحل رشد این روند ظرف سه سال آینده است.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل انجمن صادرکنندگان استان اصفهان را برنامهای برای ساماندهی تشکلهای شرکتهای صادراتی استان دانست و تاکید کرد: کلیدواژه غلبه بر شرایط کنونی، توجه به تشکلهای تخصصی عملکردی است.
در ادامه احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران با تاکید بر این نکته که هیچ حرکت صادراتی بدون داشتن سیاستهای کلان پایدار نخواهد بود، گفت: توجه به ساختار و تشکیلات حرفهای، سیستم و سازوکارها، منابع مالی و انسانی و مدیریت در موفقیت شرکتهای مدیریت صادرات تاثیرگذار است.
وی صادرات را ارتباط پایدار با بازارهای حرفهای و حرفهای های بازار در آن سوی مرزهای ملی دانست و تصریح کرد: سه رکن موفقیت در صادرات، بازارشناسی، بازارسازی و بازارداری است.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، درد مدیریت ما را شتاب پیش از توانا شدن و درنگ پس از فرصت یافتن دانست و افزود: اگر قصد موفقیت در صادرات دارید، خوب بشناسید و سریع حرکت کنید.
روستا در ادامه ملزومات بازاریابی فرامرزی را بازارگردی، بازارگزینی، بازارشناسی، بازارگستری، بازارداری و بازارسنجی دانست و به تشریح هریک از این موارد پرداخت.
پدر بازاریابی نوین ایران ضمن تاکید بر اینکه صادرات برای همه نیست و هر تولید کنندهای الزاما نباید صادرکننده باشد، گفت: صادرات نباید مقطعی، دلبخواهی و انفعالی و واکنشی باشد و صادرات درحقیقت یک سرمایهگذاری بلندمدت و استراتژیک است.
روستا گفت: اقتصاد امروز اقتصاد همآفرینی است؛ پس برای موفقیت در آن باید به ایجاد یک همافزایی بین خود و شرکتهای مکمل پرداخت.
وی کوتاهی یا ناتوانی در سرمایهگذاری برای پرورش نیروی انسانی، انجام صادرات بدون طرح و برنامهریزی آگاهانه، عدم انطباق دادن محصولات با بازارهای هدف، نداشتن یا استفاده نادرست از اطلاعات بازار، سازمان صادراتی نامناسب، اشتباهات قیمتگذاری و بیدقتی در انجام سفارشها را از جمله دلایل عدم موفقیت شرکتها در صادرات بیان کرد.
در ادامه احسان شهیر، مدیر توسعه کسبوکار اتاق بازرگانی اصفهان، ماراتون صادرات را یک پلتفرم نوآوری اجتماعی در قالب سلسله رویدادهای ملی چند مرحلهای و با هدف تولید راهکار به وسیله قدرت خلاقیت جمعی برای حل مسائل واقعی حوزه صادرات توسط متخصصان دانست.
وی افزود: در پیشرویداد ماراتون صادرات 8 مساله اصلی فعالان اقتصادی احصا میشود و سپس در رویداد اصلی که در روزهای 7 و 8 آذر ماه سال جاری برگزار میشود، کلیه مجموعهها، فعالان و افراد مرتبط با حوزه بازارسنجی و صادرات کشوری دعوت میشوند تا پیرامون هر یک از مسائل هشت گانه در دو روز کامل سند تحلیل بازار ارائه دهند.
شهیر تصریح کرد: در روز اول رویداد، شیوههای بازارسنجی در قالب ارائه آموزشی توسط چهرههای مطرح جهانی حوزه بازارسنجی ارایه میشود و سپس در روز دوم، کلیه شرکتکنندگان به صورت فردی یا تیمی سند بازارسنجی را برای مساله انتخابی ارایه میکنند.