کد خبر: 976503
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
خواب شبانگاهی ساکنان بخشی از مناطق شمال غرب کشور با زمین لرزه ۹/ ۵ ریشتری آشفته شد. شش کشته و ۱۱۵۰ مصدوم، آخرین گزارش آمار قربانیان این حادثه است که در مناطق روستایی رقم خورده‌است. براساس آخرین گزارش‌ها بیشتر مصدومان که به علت شوک دچار صدمه شده‌بودند به صورت سرپایی درمان شدند و ۱۷ نفر در مراکز درمانی بستری هستند.
سرویس حوادث جوان آنلاین: به گزارش «جوان» زلزله حدود ساعت ۲:۱۷ بامداد روز گذشته مناطقی از ۶ استان شمال غرب کشور را به لرزه درآورد و خسارت‌های زیادی در مرکز وقوع حادثه به جا گذاشت. بزرگی زمین‌لرزه ۹/ ۵ ریشتر و مرکز آن هم حوالی شهرستان میانه و در عمق دو کیلومتری زمین اعلام شده‌است. براساس آخرین آمار شش نفر در روستا‌های ورنکش بخش ترکمانچای و روستای ورزقان بخش ترک شهرستان میانه کشته شده‌اند و براساس آخرین آمار ۱۱۵۰ نفر هم در همین مناطق مجروح و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. همزمان با وقوع حادثه تیم‌های ارزیاب و امداد و نجات در مناطق حادثه‌دیده حاضر شدند.

بسیج امکانات
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور اعلام کرد که امدادرسانی به سانحه‌دیدگان باید در اولویت قرار گیرد و تمامی واحدها، سازمان‌ها و ارگان‌های امداد‌رسان موظف به ارائه سریع و به موقع خدمات به زلزله‌زدگان هستند و در صورت نیاز با هماهنگی استانداران مناطق زلزله‌زده، امکانات و توانمندی‌های لازم در این خصوص به کار گرفته شود.

مسیر‌های باز
سرهنگ احمد خسروی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ناجا هم از برقراری امنیت در مناطق حادثه‌دیده خبر داد و گفت: عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی بلافاصله در مسیر‌ها و معابر منتهی به مناطق زلزله‌زده حاضر شده و نسبت به تسهیل تردد در این معابر اقدام کردند که خوشبختانه در نتیجه این اقدامات تاکنون هیچ مشکل تردد در محور‌های منتهی به مناطق زلزله‌زده گزارش نشده‌است. وی با بیان اینکه آماده‌باش پلیس در مناطق زلزله‌زده به طور کامل ادامه دارد، درباره وضعیت امنیتی این مناطق نیز گفت: امنیت کامل در این مناطق برقرار است و تاکنون گزارشی از وقوع ناامنی به دست ما نرسیده‌است، ضمن اینکه تیم‌های سواره و پیاده پلیس نیز مشغول گشت‌زنی در مناطق زلزله‌زده هستند.

گزارش‌های رسیده
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد، در این زمین لرزه، شش شهر، ۱۴۵ روستا تحت‌تأثیر بوده‌اند. وی ادامه داد: از زمان وقوع حادثه ۳۰ تیم عملیاتی در مناطق زلزله‌زده حاضر شده و مشغول امداد‌رسانی شدند و دو بالگرد هم برای ارزیابی وضعیت ایجاد‌شده شروع به تجسس کردند. وی گفت به دلیل شدت خسارت در روستای ورنکش اسکان اضطراری خیلی زود در این محل شروع شد. همچنین اقلام ضروری مثل چادر، پتو، چراغ والور با توجه به سرمای منطقه، سبد‌های غذایی ۷۲ ساعته به منطقه اعزام و بین حادثه دیدگان توزیع شد. وی ادامه داد: شهر‌های میانه، سراب و ترکمانچای تحت‌تأثیر حادثه قرار گرفته و به هفت روستا هم خسارت‌های زیادی که میزان آن در دست بررسی است، وارد شده‌است.

«ایسنا» گزارش داده‌است که بیشترین تخریب در روستای ورنکش با تخریب ۳۰ خانه همراه بوده‌است. فرماندار شهرستان سراب هم اعلام کرده که ۲۵ منزل مسکونی در این شهرستان به صورت ۵۰ درصد تخریب شده و ۲۰۵ رأس دام هم تلف شده‌اند. محمدباقر هنربر، رئیس مرکز مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی هم اعلام کرد:‌دو مورد آتش سوزی لوله گاز در روستای ورنکش و ورزقان بخش ترکمنچای گزارش شده بود که مهار شد. وی همچنین گفت زلزله به اماکن مسکونی در بخش کندوان از توابع میانه خساراتی وارد کرد.

پایان آوار‌برداری
فرزاد رحمانی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ظهر روز گذشته اعلام کرد که شمار مصدومان ۳۸۰ نفر گزارش شده‌است. وی ادامه داد: در روستای ورنکش شهرستان میانه که بیشترین خسارت گزارش شده‌بود، آواربرداری‌ها به پایان رسیده و بیشتر مصدومان به دلیل ترس دچار مصدومیت شده‌بودند و شمار کسانی هم که زیر آوار گرفتار شده‌بودند از ۱۰۰ نفر کمتر بود، با این حال احتمال افزایش مصدومان وجود دارد. محمد باقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از تخریب صد درصدی ۳۰ واحد مسکونی در روستای ورنکش خبر داد و گفت: ۳۷۰ واحد مسکونی در سایر روستا‌های بخش مرکزی، کندوان و کاغذ کنان میانه، ۵ تا ۷۰ درصد تخریب شده‌اند. وی با اشاره به وضعیت شهرستان سراب گفت: این زلزله در سراب نیز تخریب ۲۰ الی ۷۰ درصدی ۲۵ واحد مسکونی را در پی داشت.

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی هم اعلام کرد که ۶۰ روستا در کانون زمین‌لرزه بوده که از تمامی آن‌ها بازدید به عمل آمده و نگرانی چندانی وجود ندارد؛ خوشبختانه از لحظات اولیه، مدیریت بحران شهرستان‌ها و استان تشکیل یافته‌است و از سویی نیرو‌های امدادی به منطقه اعزام شده و امکانات اسکان موقت از سوی هلال احمر استان فراهم شده است. وی متذکر شد: خوشبختانه منطقه‌ای که زمین لرزه به وقوع پیوسته روستایی بوده و تراکم جمعیت کم است و در سایر شهرستان‌ها اعم از سراب، چاراویماق، هشترود و بستان آباد مشکلات خاصی وجود ندارد و مصدومان به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار