کد خبر: 974456
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: ۱۰ ایل راه باستانی عصر آهن در شهرستان مشگین‌شهر از منظر باستان‌شناسی مطالعه و پژوهش میدانی می شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، نادر فلاحی در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: پژوهش میدانی باستان‌شناسی مطالعه ایل راه‌های باستانی در عصر آهن از دیدگاه قوم‌شناسی و با مطالعه موردی ایل شاهسون که یکی از اقوام بزرگ کوچرو ایران با  ۴۵ طایفه مستقل است، از ابتدای مهرماه ۹۸ آغاز شده و در حال اجرا است.

وی گفت: تاکنون پژوهش میدانی و باستان‌شناسی سازمان یافته‌ای در زمینه ایل راه‌های باستانی در ایران و این حوزه انجام نیافته و برای اولین بار این پژوهش در شمالغرب کشور در استان اردبیل و شهرستان مشگین‌شهر انجام می‌گیرد.

فلاحی تشریح کرد:  پژوهش میدانی فوق از سه منظر باستان‌شناسی، قوم‌شناختی و بوم‌شناختی و با هدف شناخت ایل راه‌های باستانی در عصر آهن،  تعیین نقش عوامل محیطی و جغرافیایی در انتخاب ایل راه‌های باستانی، مطابقت و مقایسه ایل راه‌های باستانی و کنونی و تغییرات احتمالی ایجاد شده در آنها،  تبیین ایل راه‌های کنونی توسط ایلات کوچرو ایل شاهسون است.

فلاحی افزود: با توجه به روند پیشرفت برنامه پژوهشی در حال حاضر بیش از ۱۵۰ محوطه باستانی مورد پژوهش علمی و شناسایی و ثبت شده و نزدیک به ۱۰ ایل راه اصلی و فرعی و راه‌های مواصلاتی مورد بررسی میدانی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: پتانسیل این حوزه در هزاره اول و دوم پیش از میلاد و وجود ۲ شاهراه اصلی از سمت قفقاز و نخجوان با منتهی شدن به دشت مشگین و دامنه‌های سبلان با شاخصه هایی اعم از رودخانه‌های دایمی و فصلی و چشمه‌ها و محوطه‌های باستانی اعم از استقرارهای دایمی و موقتی ، قلاع مرکزی و اقماری و  گورستان‌های بی شمار بیانگر تبادلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: با مطالعه و شناساسی ایل راه‌های پیش از تاریخ تحولی عظیم جهت تثبت و احیای (ایپک یولاری و داغلاری) معروف به جاده ابریشم که از گذشتگان و اجدادمان به یادگار مانده و در دوران تاریخی بویژه دوران اسلامی  مورد استفاده و بهره‌برداری ویژه واقع شده، را شاهد خواهیم بود.

فلاحی افزود: جاده ابریشم به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجارت و کسب و کار در جهان شناخته می‌شود و آثار یافت شده در جاده ابریشم نشان دهنده تنوع فرهنگی و مذهبی در این مسیر است.

وی گفت: همچنین در زمینه توسعه پایدار در حوزه گردشگری استان و شهرستان نیز گامی مثبت در راستای معرفی مناظر و جاذبه های طبیعی و سایت‌های باستانی که کانون پژوهش‌های فرهنگی و گردشگری هستند و نشان از قدمت طولانی این جاده دارد، جهت جذب توریسم داخلی و خارجی برداشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: این پژوهش میدانی توسط تیم تخصصی باستان‌شناسی و با همکاری دفتر پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز واحد میانه و دانشگاه محقق اردبیل در حال اجرا است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر