کد خبر: 974363
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۰
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اقدام به صادرات بنزین سوپر می‌کند و به مصرف‌کنندگان بنزین سوپر در داخل کشور پیشنهاد می‌کند به جای بنزین سوپر از بنزین یورو ۴ و ۵ استفاده کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «فارس»، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش ظرفیت تولید بنزین ایران به حدود ۱۱۵ میلیون لیتر در روز خبر داده و تأکید کرده‌است:‌ایران به بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در بین کشور‌های عضو اوپک تبدیل شده‌است.

همزمان با ظرفیت‌سازی تولید بنزین، اواسط تابستان سال‌جاری تاکنون عرضه بنزین سوپر در کلانشهر‌های کشور همچون تهران متوقف یا به صورت قطره چکانی انجام می‌شود به طوری که مشاهدات خبرنگار فارس از وضعیت جایگاه‌های سوخت حتی در مرکز و شمال تهران حاکی از آن است که مدت‌هاست بنزین سوپری در این جایگاه‌ها عرضه نشده‌است.

آمار‌های رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان متولی عرضه و توزیع سوخت در کشور نشان می‌دهد که متوسط مصرف روزانه بنزین سوپر سال گذشته حدود ۵/ ۲ تا ۳ میلیون لیتر در روز بوده‌است. همزمان با افزایش تولید بنزین با بهره‌برداری از فاز سوم ستاره خلیج فارس عملاً باید مشکل عرضه بنزین سوپر حل شده‌باشد، زیرا بنزین این پالایشگاه دارای ۵/ ۰ پی. پی. ام گوگرد و با اکتان بین ۹۳ تا ۹۵ است.

اما با بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه‌تن‌ها عرضه بنزین سوپر در کشور افزایش نیافته بلکه عرضه این نوع بنزین عملاً قطع شده‌است.

در همین حال، پیگیری‌ها حاکی از آن است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اقدام به صادرات بنزین سوپر به کشور‌های همجوار می‌کند. به‌رغم آنکه صادرات بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی به جای نفت خام به طور کلی سیاست قابل‌دفاعی است، اما باید بررسی کرد که آیا تنها بنزین قابل‌فروش در بازار‌های صادراتی بنزین سوپر است یا انواع دیگر بنزین تولیدی کشور را هم می‌توان به صادرات اختصاص داد، به خصوص با توجه به این نکته که بازار‌هایی مانند افغانستان سال‌ها مشتری کم‌کیفیت‌ترین نوع بنزین ایران بوده‌اند و حتی سابقه صادرات بنزین پیرولیز هم به این کشور و بعضی دیگر از همسایگان وجود دارد.

مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در توجیه عدم عرضه و توزیع بنزین سوپر در کشور تأکید دارند که بنزین یورو ۴ و ۵ با اکتان ۹۰ تا ۹۱ می‌تواند جایگزین مناسبی برای بنزین سوپر باشد، این درحالی است که احتراق و میزان آلایندگی بنزین سوپر با اکتان ۹۳ تا ۹۵ به مراتب کمتر از بنزین یورو ۴ و ۵ است. بنزین سوپر با توجه به اکتان بالاتر از بنزین معمولی و یورو ۴ و ۵ می‌تواند ضمن صرفه‌جویی قابل‌توجه در مصرف سوخت و به تبع آن کاهش انتشار آلایندگی به احتراق مناسب‌تر کمک کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
0
0
انموقع هم که بود واقعا بنزین سوبر نبود و این را از جناب زنگنه بهتر است سوال کنید . فقط ماده ای که تغییر رنگ میدهد را به بنزین معمولی میزدند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار