کد خبر: 973541
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده
سرویس بین الملل جوان آنلاین: عملیات چشمه صلح سومین عملیات نظامی است که ارتش ترکیه در خاک سوریه انجام می‌دهد. قبل از این، ارتش ترکیه عملیات سپر فرات را در دسامبر ۲۰۱۶ انجام داده بود و بعد از آن عملیات شاخه زیتون بود که در ژانویه ۲۰۱۸ انجام شد. ترکیه در آن دو عملیات توانسته بود مناطق تحت تسلط نیرو‌های کرد وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در جرابلس و عفرین را به تصرف خود درآورد که البته در این کار از شورشیان مسلح سوری مخالف نظام این کشور نیز بهره می‌برد. آن دو عملیات به طور کلی در غرب رود فرات بودند، اما ترکیه در سومین عملیات شرق این رود در امتداد مرزش با سوریه را در نظر گرفته و اعلام کرده که قصد دارد نیرو‌های کرد را تا عمق ۳۰ الی ۳۵ کیلومتری و در طول ۴۴۰ کیلومتر مرز عقب براند. عملیات چشمه صلح از چهار شنبه گذشته شروع شد و ارتش ترکیه به کندی کار خود را پیش می‌برد و حالا با یک مانع جدی روبه‌رو شده است به نام ارتش سوریه.

حزب اتحاد دموکراتیک سوریه نیروی متحد امریکا در جنگ با داعش بود و با اتکا به این اتحاد و حمایت امریکا گمان نمی‌برد که تهدید‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، برای حمله به شمال سوریه عملی شود. این اعتماد و اطمینان به امریکا تنها با یک تماس تلفنی بین اردوغان و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در روز یک شنبه گذشته از بین رفت. هرچند که گفته شد دو طرف در مورد وضعیت مرز‌های شمال سوریه تبادل‌نظر کرده‌اند، اما بعد معلوم شد که ترامپ به اردوغان قول خروج نیرو‌های امریکایی در شمال سوریه را داده تا مسیر برای تهاجم ارتش ترکیه هموار شود. خشم و اعتراض کرد‌ها به تصمیم ترامپ برای خروج نیرو‌های امریکایی بی‌نتیجه بود و آن‌ها تنها دو گزینه در اختیار داشتند؛ یا تنها با اتکا به نیرو‌های خود در مقابل ارتش ترکیه و متحدان مزدور سوری مقاومت کنند یا اینکه به توافقی با دمشق برسند تا کار دفاع از مرز شمال سوریه به دست ارتش سوریه بیفتد. هرچند که برخی از رهبران حزب اتحاد دموکراتیک سوریه قبل از شروع تهاجم ترکیه از گزینه دوم و همکاری با دمشق می‌گفتند، اما آن‌ها در چند روز اولیه تهاجم رو به گزینه نخست آوردند با امید به اینکه مقاومت نیروهای‌شان از یک سو و مخالفت‌های جهانی از سوی دیگر سرانجام اردوغان را متوقف کند.

حالا معلوم شده که این محاسبه آن‌ها درست از آب درنیامده و به همین جهت هم گزینه دوم را به صورت جدی دنبال کرده‌اند و ارتش سوریه با دعوت آن‌ها راهی مناطق شمالی سوریه شده است. هنوز معلوم نیست که چه امتیازاتی بین دمشق و کرد‌ها رد و بدل شده تا ارتش سوریه جای نیرو‌های کرد را در شمال سوریه بگیرد و مانع ورود ارتش ترکیه به این منطقه شود، اما یک چیز معلوم است و آن اینکه کرد‌ها ترجیح داده‌اند در زیر سایه دمشق باشند تا در زیر چکمه ترکیه. مظلوم عبدی از رهبران کرد سوریه در نشریه فارین‌پالیسی نوشته: «اگر قرار به انتخاب بین نسل‌کشی و توافق با دولت اسد باشد، قطعاً ما دفاع از جان مردم را بر می‌گزینیم.» حالا با این وضع ارتش ترکیه با ارتش سوریه رو در رو شده و مسئله این است که چشمه صلح به معنای جنگ بین این دو ارتش خواهد بود؟ به نظر می‌رسد که کار برای اردوغان بسیار سخت خواهد بود. شاید ارتش ترکیه در حال حاضر توان بهتری برای جنگ با ارتش سوریه داشته باشد، اما این جنگ دیگر جنگ ادعایی اردوغان علیه تروریست‌ها نخواهد بود بلکه تجاوز آشکار به خاک سوریه است. به همین جهت نیز واکنش اولیه اردوغان نسبت به ورود ارتش سوریه به شمال این کشور ملایم بوده و گفته که در سایه توافق دولت دمشق با نیرو‌های کرد بر سر استقرار ارتش سوریه در مرز‌ها با ترکیه، مشکلی در منطقه کوبانی به وجود نمی‌آید. از طرف دیگر، اردوغان از تماس مستقیم و هماهنگی با روسیه گفته و این حرف او نشان می‌دهد که ترکیه به جای درگیری نظامی با ارتش سوریه به طور غیرمستقیم و از طریق روسیه قصد هماهنگی با دمشق دارد. با توجه به این وضعیت و ادامه روند ورود یگان‌های ارتش سوریه به مرز شمالی با ترکیه در شرق فرات، انتظار می‌رود که گرد و خاک چشمه صلح نیز به زودی بخوابد و هرچند که این عملیات با نام ترکیه شروع شد، اما به کام دولت سوریه تمام خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار