کد خبر: 973510
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۳
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: در دانشگاه ایلی‌نویز شیکاگو پیشرفت چشمگیری در شیمی باتری به سرپرستی علیرضا احمدی و همکاری امین صالحی خوجین صورت گرفته است که با ساخت نخستین باتری کربن دی اکسید می‌تواند به تولید دستگاه‌های ذخیره انرژی سبزتر و پاک‌تر منجر شود.

جست‌وجو برای دستیابی به مواد پیشرفته‌ای که بتوانند فناوری باتری‌ها را به سطح و نسل بعدی سوق دهند، دانشمندان را به سمت برخی طراحی‌های تخیلی از جمله طرح‌هایی که با الهام از ستون فقرات انسان و از اجزای اصلی ساختار‌های نانوسیم ساخته شده‌اند، کشانده است. مثال دیگر نیز مربوط به عنصری است که ما مقدار زیادی از آن را تولید می‌کنیم و دانشمندان اکنون از آن برای ساخت یک باتری با پتانسیل بالا با قابلیت ۵۰۰ بار شارژ استفاده کرده‌اند.

محققان می‌گویند این باتری نسبت به باتری‌های لیتیوم- یون امروزی بیش از هفت برابر چگالی انرژی دارد و اکنون علاقه زیادی به تولید باتری‌های لیتیوم- کربن دی اکسید وجود دارد.
این تیم از مهندسان مکانیک نوع جدیدی از واکنش الکتروشیمیایی را توسعه دادند که باعث افزایش ولتاژ تخلیه و در نتیجه تبدیل کربن دی اکسید به یک ماده کربنات جامد می‌شود.
بزرگ‌ترین مشکل فنی که محققان بر آن فائق آمدند تمایل این باتری‌ها برای از کار افتادن در پی ایجاد و تجمع کربن روی کاتالیزور در هنگام شارژ بود.

محققان می‌گویند این ترکیب باتری را قادر می‌سازد تا ۵۰۰ بار قابل شارژ باشد. امین صالحی‌خوجین می‌گوید: ترکیب منحصر به فرد مواد ما به ساخت اولین باتری کربن- لیتیوم کربن دی اکسید خنثی با کارآیی بسیار بیشتر و ماندگاری طولانی کمک و این امکان را برای استفاده در سیستم‌های پیشرفته ذخیره انرژی فراهم می‌کند.
این تحقیق هنوز فاصله زیادی با تولید تجاری دارد. با این حال یک دستگاه ذخیره‌کننده انرژی دیگر برای نسل بعدی باتری‌ها ساخته شده است که می‌تواند روزی از کربن دی اکسید به روش مفیدی استفاده کند. این تحقیق در ژورنال Advanced Material منتشر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر