کد خبر: 973436
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
ورود غافلگیرکننده و قدرتمندانه نیرو‌های مقاومت سوریه به محور شمالی این کشور در گیرودار حمله اخیر ترکیه تمامی معادلات ازپیش ساخته «اردوغان» را درهم فروریخت.
سرويس بین الملل جوان آنلاين: شب گذشته بود که نیرو‌های مقاومت سوری در اقدامی غافلگیرکننده عازم محور شمالی سوریه شدند؛ جایی که نظامیان ارتش ترکیه از چند روز پیش به دستور «رجب طیب اردوغان» آن را مورد حمله نظامی شدید قرار داده اند.

در همین ارتباط، ارتش سوریه در تلاش برای استقرار در مرز‌های شمالی این کشور با ترکیه، ساعات اولیه بامداد روز دوشنبه وارد شهر «الطبقه» و اطراف فرودگاه نظامی آن در استان الرقه در شمال این کشور شد. نیرو‌های ارتش سوریه اکنون استقرار در حومه فرودگاه را آغاز کرده‌اند. فرودگاه نظامی الطبقه در نزدیکی سد فرات یکی از بزرگترین و مهم‌ترین سد‌های سوریه واقع شده است. ارتش سوریه این فرودگاه را در اوت سال ۲۰۱۴ در نبردی خونین با گروه تروریستی داعش از دست داده بود.

از سوی دیگر، پایگاه خبری اسپوتنیک گزارش داد که نیرو‌های ارتش سوریه وارد منطقه «تل تمر» در حسکه شده‌اند. خبرگزاری سوری سانا نیز گزارش داده است: نیرو‌های ارتش سوریه به منظور مقابله با عملیات موسوم به چشمه صلح که دمشق آن را تجاوز ترکیه به اراضی خود می‌داند، عازم شمال این کشور شده اند.

از سوی دیگر، منابع رسانه‌ای از توافق بزرگ میان کُرد‌های مستقر در شمال سوریه و نمایندگان دولت دمشق سخن می‌گویند. این منابع اعلام کردند: پس از نشست چند ساعته و طولانی، توافق شد که هماهنگی میان کاملی میان نیرو‌های سوریه دموکراتیک و دمشق در تمامی مناطق تحت سیطره نیرو‌های سوریه دموکراتیک انجام شود که این مقدمه‌ای برای سیطره دولت سوریه بر مناطق شرق فرات است.

این منابع افزودند: گام‌های بعدی احتمالا حومه شمالی و غربی الرقه برای قطع حرکت ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن پس از تسلط متجاوزان بر تل ابیض و شهرک سلوک و مبروکه و روستا‌های اطراف حومه جنوب غربی حسکه و حرکت آن‌ها به سوی عین عیسی در شمال الرقه خواهد بود. از سوی دیگر اسپوتنیک نیز گزارش داد که بر اساس توافق میان دولت سوریه و نیرو‌های دمکراتیک، ارتش سوریه قرار است کنترل منبج را برعهده بگیرد.

درهمین راستا، «عصمت شیخ حسن»، که به عنوان یکی از فرماندهان نظامی نیرو‌های سوریه دمکراتیک معرفی شده، در این ارتباط گفته است که حکومت کردستان با روسیه به توافق رسیده‌اند که شهر عین العرب (کوبانی) تحویل دولت و ارتش سوریه شود. به گفته شیخ حسن نیرو‌های ارتش سوریه ظرف ۴۸ ساعت آینده در شهر‌های عین العرب و منبج مستقر خواهند شد. منابع کردی پیش از این اعلام کرده بودند که دولت سوریه و نیرو‌های سوریه دمکراتیک در پایگاه روسی حمیمیم در لاذقیه سوریه در حال مذاکره درباره همکاری و استقرار نیرو‌های ارتش سوریه در شهر‌های کردنشین شمال شرق هستند.

واقعیت آن است که ورود نظامیان ارتش سوریه و نیرو‌های مقاومت این کشور به شمال سوریه در واقع تمامی معادلات ارتش ترکیه به ویژه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور را در هم فروریخت. نیرو‌های ترکیه‌ای گمان می‌کردند در عملیات خود در شمال و شمال شرق سوریه خواهند توانست بخشی از اراضی دولت مستقلِ سوریه را تحت کنترل خود درآورند؛ با این حال عملیات به موقع نیرو‌های مقاومت، این معادله ساخته ذهن آنکارا را درهم فروریخت.

نیرو‌های ترکیه‌ای به دنبال ایجاد حکومت خودمختار در شمال و شمال شرق سوریه بودند و درست به همین دلیل است که عملیات «چشمه صلح» را در این محور کلید زدند؛ با این حال دخالت ارتش سوریه و نیرو‌های مقاومت سوری برای دفاع از تمامیت ارضی و حمایت از حاکمیت ملی خود آخرین آرزو‌های آنکارا برای تشکیل حکومت خودمختارِ تحت امر خود در شمال سوریه را بر باد داد.

این بدان معناست که تمامی معادلاتی که اردوغان و دیگر مقامات ترکیه از رهگذر عملیات در شمال سوریه روی آن حساب باز کرده بودند، درهم شکسته است. پیشتر نیز نیرو‌های مقاومت سوری با نظامیان ارتش ترکیه که به صورت غیرقانونی وارد مناطقی در حومه استان ادلب شده بودند، برخورد کردند؛ با این حال مقامات آنکارا از حملات اخیر ارتش سوریه به نیرو‌های این کشور در حومه ادلب درس عبرت نگرفتند و همان اشتباه را این بار در شمال سوریه مرتکب شدند.

پیشتر نیز به آنکارا هشدار داده شده بود که این احتمال وجود دارد که با افزایش سطح تنش‌ها در شمال سوریه، نیرو‌های ارتش این کشور و گروه‌های مقاومت سوری تحرکات خود برای ایجاد ثبات در شرق فرات را شدت بخشند. با این حال، مقامات دولت ترکیه به این هشدار‌ها توجهی نکردند.

کما اینکه وزارت خارجه سوریه نیز اخیرا با صدور بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه شرق فرات جزئی جدایی‌ناپذیر از خاک سوریه است، اعلام کرد: «تمامی تحرکات خارجی چه از سوی ایالات متحده آمریکا و چه از سوی ترکیه در شرق فرات و مناطق اطراف آن، از منظر قوانین بین‌المللی غیرقانونی است».

برهمین اساس، به نظر می‌رسد که تغییر معادلات میدانی و ورود مقاومت به مسأله شرق فرات می‌تواند به عملیات غیرقانونی نظامیان ارتش ترکیه در خاکِ یک کشور دارای حاکمیتِ ملی مستقل پایان بخشد. این نکته را نیز باید اضافه کرد که امروز مقاومت در سوریه به دلیل تحقق سلسله دستاورد‌های گسترده علیه تروریسمِ تکفیری در بهترین شرایط خود قرار دارد.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که تحولات کنونی در شمال و شمال شرق سوریه به دنبال ورود نیرو‌های مقاومت سوریه به این محور وارد فاز تازه‌ای شده است؛ بدون شک در جریان وقوع هرگونه درگیری نظامی احتمالی میان نیرو‌های مقاومت سوری و نظامیان ارتش ترکیه در شمال سوریه، این نیرو‌های مقاومت خواهند بود که دست برتر را خواهند داشت و اجازه نخواهند داد تا رؤیا‌های اردوغان در کشورشان به واقعیت تبدیل شود.
منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یزدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
2
متاسفم برای اردوغان کودک کش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار