کد خبر: 972762
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
حجت‌الاسلام والمسلمین عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف
سازمان اوقاف و امور خیریه در تلاش است تا در اربعين امسال نقش بسزايي در خدمات دهي و پذيرايي از زائران داشته باشد و در اين ميان معاونت فرهنگي اين سازمان برنامه هاي ويژه اي...

سازمان اوقاف و امور خیریه در تلاش است تا در اربعين امسال نقش بسزايي در خدمات دهي و پذيرايي از زائران داشته باشد و در اين ميان معاونت فرهنگي اين سازمان برنامه هاي ويژه اي براي اين امر در نظر گرفته که حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل، به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به تشريح آنها مي پردازد.

 

***

 

به گزارش جوان آنلاين، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بيان اينکه زائراني که در راهپيمايي اربعين شرکت مي کنند نيازمند خدمات و پذيرايي در طول مسير هستند، گفت: اوقاف و امور خيريه استانهاي ايران با توجه به ظرفيت هايي که دارند هر کدام بخشي از کار را بر عهده گرفته اند و به تناسب توانمندي هايشان، به زائران خدمات رساني مي کنند. مثلا استان هاي همدان، کرمان و خراسان جنوبي با تمام امکانات و ظرفيت و خراسان رضوي و تهران هم با بخشي از توانمندي هايشان حضور دارند که زائرسراي ساخته شده توسط اوقاف مي تواند روزانه از 10 هزار نفر پذيرايي کند.

اين مسئول در پاسخ به اين سوال که آيا سازمان اوقاف تمام مرزها را پوشش داده و به شرق کشور هم نظري دارد؟ پاسخ داد: استان سيستان و بلوچستان يکي از استان هاي خاص ما در ارايه خدمت به زائران اربعين است. زيرا زوار کشورهاي هندو پاکستان و منطقه کشمير و ديگر کشورهاي شرقي از مرز ميرجاوه در اين استان وارد ايران مي شوند. زائراني که شرايط سختي را پشت سر گذاشته و راه درازي را در پيش دارند. سال گذشته حدود 75هزار زائز از اين مرز وارد ايران شد و امسال پيش بيني مي کنيم اين تعداد به 100 هزار نفر برسد. به همين خاطر آمادگي لازم براي اين اين موضوع را داريم.

 

اوقاف 6 استان مستقر در مهران

 

حجت الاسلام عادل در مورد نحوه حضور استان ها در مناطق مختلف و خدمات رساني هايشان تصريح مي کند: بعد از سيستان که يکي از مهمترين نقاط براي برپايي موکب و اسکان و پذيرايي از زائران خارجي است، ئر مرز شامچه استان هاي بوشهر و کهگيلويه و بوير احمد و هرمزگان مسئول برپايي موکب و خدمات رساني شده اند. در مرز بعدي يعني چذابه هم خوزستان و اصفهان و يزد حضور خواهند داشت تا با برناهه هاي از قبل تعيين شده در خدمت زائران باشند.

وي مهران و خسروي را نيز مورد توجه قرار داده و با بيان اينکه 6 استان به خاطر شلوغ بودن و ازدحام زائران در مرز مهران به برپايي موکب خواهند پرداخت، آنها را ايلام، گلستان، گيلان، سمنان، خراسان شمالي و آذربايجان غربي معرفي کرده و ادامه مي دهد: در مرز خسروي که براي ما ويژه است و روزانه حدود 10 ساعت بين 7 صبح تا 5 بعد ازظهر باز خواهد بود هم اوقاف کرمانشاه، اردبيل، کردستان و فارس از منابع خودشان استفاده و در خدمت زائران اربعين خواهند بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوال تعداد کل موکب هاي اوقاف در داخل و خارج از ايران مي گويد: بسته به نياز و جمعيتي که در هر منطقه وجود داشته باشد مي توانيم موکب ها را زياد کنيم اما در حال حاضر برنامه ريزي براي برپايي 103 موکب است که 61 موکب در داخل و 42 موکب در خارج از مرزها و در کشور عراق خواهد بود.

وي در مورد استان هايي که در خارج از ايران به برپايي موکب مي پردازند هم اشاره مي کند و ادامه مي دهد: در شهر نجف اوقاف استان هاي البرز و قزوين، در کربلا، خراسان رضوي، يزد، قزوين و چهارمحال و بختياري  و در سامرا هم استان هاي قم، مازندران، لرستان، زنجان و آذربايجان شرقي به خدمت رساني مي پردازند که در اين منطقه مي توانيم از 15 هزار نفر در طول روز پذيرايي کنيم."

 

پذيرايي از 10 هزار نفر در روز در به مسجد "براثا" کاظمين

 

حجت الاسلام عادل به مسجد "براثا" در کاظمين هم به صورت ويژه اشاره کرده و تاکيد مي کند استان مرکزي به تنهايي در هر روز به 10 هزار نفر در اين شهر خدمات رساني خواهد کرد.

اما "الطريق" که مسير نجف تا کربلا به شمار مي آيد هم در دست تهران و موقوفه گوهرشاد خراسان رضوي است. به نحوي که در اين مسير جداي از موکب هاي مختلف، بيمارستاني سيار و صحرايي برپا شده که با تمام امکانات و تخصص ها و حتي جراحي و دندانپزشکي به زائران نيازمند کمک، خدمات رساني خواهد کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه زمان شروع خدمت رساني هاي اين سازمان از طريق مواکب را از فردا هفدهم مهرماه تا سوم آبان ماه اعلام و تاکيد مي کند: با توجه به زودتر از موعد مقرر رسيدن زائران شرقي ايران به مرز ميرجاوه، موکب هاي اين منطقه از دهم مهر در حال خدمات رساني هستند و با ساخت زائرسرايي در اين مرز روزانه از 10 هزار نفر پذيرايي و امکانات ستراحت مهيا شده است.

وي مي گويد: از عمود 117 تا 1218 هم 25 رختشويخانه در نظر گرفته شده که در هر کدام 6 ماشين لباسشويي قرار دارد. آنها مي توانند در عرض 15 دقيقه لباس هاي زائران را شسته و خشک شده تحويل دهند. سرويس کيف و کفش و لباس، خدمات بهداشتي، پذيرايي بين روز و ايجاد حمام و سرويس بهداشتي از ديگر اقدامات سازمان اوقاف است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار