کد خبر: 972257
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۰
زائران ۹۰ کشور از شلمچه تردد می‌کنند
مسیر‌های منتهی به مرز مهران با افزایش حجم تردد وسایل نقلیه مواجه است و فقط در پارکینگ‌های ایلام ۳ هزار خودروی شخصی پارک شده است.
سرويس ايران جوان آنلاين: حالا دیگر همه از شوک حضور یکباره زائران در مرز‌ها بیرون آمده‌اند و مسئولانی که فکر می‌کردند بعد از هفدهم مهرماه باید منتظر جمعیت عظیمی در خروجی مرز‌ها باشند، با مدیریت اوضاع و ارائه خدمات، شرایط خوبی را در استان‌های محل خروج زائران ایجاد کرده‌اند. مسیر‌های منتهی به مرز مهران با افزایش حجم تردد وسایل نقلیه مواجه است و فقط در پارکینگ‌های ایلام ۳ هزار خودروی شخصی پارک شده است. با اینکه خبری مبنی بر گران شدن هزینه پارکینگ‌های شلمچه در فضای مجازی دست به دست می‌شد، دبیر ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرد، هزینه استفاده از این پارکینگ برای هر خودرو در هر شبانه‌روز تنها ۵ هزار تومان است و تا دیروز نزدیک به ۳ هزار و ۲۰۰ خودرو در آنجا پارک کرده‌اند. قیمت‌ها هم در بازار‌های استان‌های مرزی متعادل و هیچ‌گرانی گزارش نشده است.

از همین الان می‌توان گفت امسال راهپیمایی اربعین به یک حضور و کنگره رویایی تبدیل خواهد شد که هیچ‌کس پیش‌بینی‌اش را هم نمی‌کرد. زائران و مشتاقان و عاشقان سیدالشهدا در حال رقم زدن حماسه‌ای عظیم هستند. از همین الان استاندار ایلام اعلام کرده آمار‌ها در این چند روز نشان داده که استقبال از مرز مهران بیش از آن چیزی است که پیش‌بینی شده است. قاسم سلیمانی دشتکی که در نشست ستاد اربعین استان حضور داشت با بیان اینکه پیش‌بینی ستاد اربعین حضور ۳ میلیون نفر و سهم مهران حدود ۶۰ درصد اعلام شده بود، اما آمار‌ها در این چند روز نشان داد که استقبال از مرز مهران بیش از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم، گفت: «حالا باید بگوییم بیش از ۴ میلیون نفر از مرز‌ها گذر خواهند کرد، زیرا در روز پنج‌شنبه ۴۶ هزار نفر (حدود ۱۰ برابر مدت مشابه سال گذشته)، روز جمعه حدود ۴۸ هزار نفر (۷ برابر مدت مشابه) و شنبه تا ساعت ۳ بعدازظهر حدود ۴۷ هزار نفر از مرز مهران خارج شده‌اند.» در همین راستا رئیس پلیس راه ایلام با اشاره به ترافیک روان در جاده‌های استان ایلام، از پارک حدود ۳ هزار خودرو شخصی در مهران خبر داده و اعلام کرده: «پارکینگ اربعین یکی از بزرگ‌ترین پارکینگ‌های این شهرستان است که بالغ بر ۴۰ هزار خودرو در خود جای می‌دهد و از همه رانندگان و زائران تقاضا داریم خودرو‌های خود را در داخل این پارکینگ پارک کنند.» دبیر ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند نیز با اعلام اینکه هزینه استفاده شبانه‌روزی از پارکینگ شلمچه فقط ۵ هزار تومان است از پارک ۳ هزار و ۲۰۰ خودرو در این پارکینگ خبر داد.

شلمچه برای گذر زائران ۹۰ کشور

«هم اکنون در بخش ایرانی شلمچه ۲۴ گیت برای عبور زائران ایرانی و ۱۶ گیت برای عبور خارجی‌ها پیش‌بینی شده و در بخش عراقی شلمچه نیز ۲۰ گیت برای عبور زائران به صورت مشترک پیش‌بینی و نصب شده است.» این‌ها بخشی از حرف‌های دبیر ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند است که در محل قرارگاه ستاد اربعین اعلام کرد و ادامه داد: «در بخش عراقی شلمچه اقداماتی همچون بهبود روشنایی محوطه، نصب سایه‌بان و داربست، انجام نظافت و آبرسانی و پارکینگ خودرویی برای جابه‌جایی زائران ایرانی توسط خودرو‌های سازمان یافته عراقی شامل ون، اتوبوس و مینی بوس انجام شده، در هماهنگی با طرف عراقی بر روی نرخ‌گذاری کرایه خودرو‌ها نیز بحث و تبادل نظر کردیم.» محمد نظارت با اشاره به اینکه مرز شلمچه برای عبور زائران به صورت شبانه‌روزی باز است و نگرانی از این بابت وجود ندارد، تأکید کرد: «کار خدمات‌دهی به زائران تا یک هفته پس از اربعین همچنان ادامه دارد. مرز شلمچه تنها گذرگاه عبور اتباع خارجی از میان مرز‌های چهارگانه کشور برای عبور زائران تعیین شده که ۹۰ کشور خارجی برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی از این گذرگاه مرزی به عراق سفر می‌کنند.» البته رئیس اداره معین منطقه شلمچه ستاد عتبات عالیات آبفای خوزستان نیز از نصب سه مخزن ۱۸ هزار لیتری آب برای زائران در پایانه مرزی شلمچه خبرداده بود. علیرضا خلیلی‌نیا با اشاره به برگزاری جلسات هماهنگی دستگاه‌ها برای خدمات‌رسانی به همایش اربعین حسینی در محل پایانه مرزی شلمچه به «مهر» گفت: «در این جلسه بر تأمین آب مورد نیاز مصرفی زائران و مواکب مستقر در مسیر تأکید شد. البته در این رابطه ۵۰۰ متر توسعه شبکه در جهت آبرسانی به مواکب در مرز شلمچه و تولید روزانه ۱۰۰ هزار لیتر آب برای زائران اربعین اجرایی شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار