کد خبر: 971578
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
گزارش «جوان آنلاین» از تغییر قیمت نان و توجیه عجیب مسئولان
پس از انتشار قیمت جدید انواع نان به صورت غیررسمی در فضای مجازی، این قیمت‌ها از طرف اتاق اصناف تایید شد و قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در توضیح آن گفت: «نان به آن صورتی که تصور می‌کنید، گران نشده بلکه ساماندهی صورت گرفته است!»
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – محیا حسینی: رئیس اتاق اصناف تهران از تغییر قیمت انواع نان از روز شنبه ۱۳ مهر ۹۸ خبر داد و گفت: «برنامه‌ریزی منسجمی برای نرخ‌گذاری نان در سطح شهر صورت گرفته است تا یک نان ساده را با کیفیت به دست مردم برسانیم.» این در حالی است که برخی از نانوایان تهرانی قبل از رسیدن ۱۳ مهرماه، قیمت نان را بدون هیچ تغییری در کیفیتش افزایش داده‌اند!

بر اساس اعلام رئیس اتاق اصناف تهران، قیمت نان بربری که در نرخ نامه مصوب سال ۹۳، ۶۵۰ تومان بوده در نرخ نامه جدید به ۱۰۰۰ تومان، نان تافتون که در نرخ نامه ابلاغی سال ۹۳، ۴۰۰ تومان بوده در نرخ نامه جدید به ۵۵۰ تومان و قیمت نان لواش هم از ۲۱۰ تومان سال ۹۳ به ۳۰۰ تومان در نرخ نامه جدید رسیده است. قیمت نان سنگک یارانه‌ای نیز از ۸۰۰ تومان سال ۹۳ به ۱۲۰۰ تومان افزایش یافته است. این اعداد که نشان می‌دهد قیمت نان‌های مختلف از ۳۷ تا ۵۴ درصد افزایش داشته است.

البته قرار است که قیمت نان در شهرستان‌ها نیز بعد از بررسی و اعلام فرمانداران، ابلاغ شود، موضوعی که قطعا تاثیر بسیار زیادی در زندگی قشر ضعیف جامعه خواهد گذاشت، زیرا که نان قوت غالب سفره اکثر مردم است.

واکنش‌ها در فضای مجازی

اعلام خبر افزایش قیمت نان اعتراض گسترده مردم را به ویژه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف در برداشته است.

یکی از کاربران توئیتر با نام سیداحتشام در صفحه خود نوشت: «درسته اخبار رسمی گرانی نان را تأیید نمی‌کنند، ولی نانوایی سر کوچه‌ی ما نزدیک ۵۰ درصد نانش را گرانتر از هفته‌ی پیش می‌فروشد.»

فرهاد فتحی نیز توئیت زد: «قبلاً یه مجلسی بود و یه پروسه‌ای برای گرونی کالا‌های اساسی طی می‌شد. الان شورای عالی اقتصادی پشت در‌های بسته جلسه می‌ذاره فرداش یه هویی همه چی گرون می‌شه»

کاربر دیگری به نام ستیا نیز در صفحه خود نوشت: «دوهفته خریدای خونه با مامانم بود، الان ک رفتم تو صف نانوایی، حس اصحاب کهفو دارم، وقتی از غار اومدن بیرون.»

همچنین محمد شجاعی در صفحه توئیتر خود نوشت: «بار‌ها مسئولان اعلام کردند که نان گران نشده و نمی‌شود، ولی به یکباره با ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش به بهانه یکسان‌سازی قیمت‌ها مواجه شدیم. مثلا تافتون پخت آزاد از ۵۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان رسیده و لواش هم ۳۰۰ تومان فروخته می‌شود. شجاعت داشته باشند و شفاف به مردم اعلام کنند.»

مسئولان به جای افزایش قیمت نان، نظارت بر عملکرد نانوایان را افزایش می‌دادند

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره افزایش قیمت نان و توجیه عجیب مسئولان به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «اینکه مسئولان اعلام می‌کنند نان گران نشده و قیمت‌های یکسان‌سازی شده، بسیار عجیب به‌نظر می‌رسد. زیرا که قیمت‌ها از قبل هم یکسان بود، اما به دلیل اینکه نظارت و بازرسی‌ها ضعیف انجام می‌شده هر کسی، نان را به قیمت دلخواه خود می‌فروخته است.»

او با اشاره به اینکه در این سال‌ها تنها راهی که دولت پیش رو گرفت، افزایش قیمت نان بود، ادامه می‌دهد: «بهتر بود به جای افزایش قیمت‌ها، نظارت بر عملکرد نانوایان افزایش می‌یافت، زیرا که اگر نظارتی نباشد بعد از اعلام قیمت‌های جدید هم هر نانوایی به قیمت دلخواه خود، نان را به مردم می‌فروشد.»

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره تاثیر افزایش قیمت نان در زندگی قشر ضعیف جامعه اظهار می‌دارد: «بنا به آمار منتشر شده، سهم بالایی از هزینه‌های خانوار‌های کم‌درآمد صرف خرید نان می‌شود بنابراین با افزایش قیمت نان این قشر با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد و رفاه آن‌ها کاهش می‌یابد. دولت باید به این مسئله توجه ویژه‌ای می‌داشت.»

۸۰ درصد مردم کشور هر روز نان مصرف می‌کنند و از آنجایی که نان، قوت قالب قشر ضعیف و حتی متوسط جامعه است، گران شدن آن سفره این اقشار را کوچک‌تر می‌کند. از طرفی با ضعیف‌تر شدن قشر ضعیف جامعه فاصله و شکاف طبقاتی نیز افزایش می‌یابد. متاسفانه مسئله گرانی نان به صورت چرخه‌ای درآمده که هر بار تکرار می‌شود و مشخص نیست که چه زمانی قرار است مسئولان توجه بیشتری به قشر ضعیف و متوسط جامعه داشته باشند؟

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
2
واقعا متاسفم برای تصمیم گیران این مسئله
افسانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
0
1
دلمون خوش بودبه خوردن نان خالی اون هم گران‌تر از قبل شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار