کد خبر: 971395
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
دریاچه ارومیه را در گذشته به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا می‌شناختیم، اما رفته‌رفته با توجه به تغییرات اقلیمی و دست‌درازی‌های بشر به منابع طبیعی سطح و عمق این حوزه آبی کاهش یافت.
سرویس ایران جوان آنلاین: بالاخره عمق دریاچه ارومیه افزایش یافت و حالش بهتر شد. دریاچه‌ای که طی سال‌های اخیر نامش را فقط به عنوان محلی که در حال نابودی بود می‌شنیدیم و حتی پرندگان مهاجر هم آن را از روی نقشه سفرشان حذف کرده بودند. اما حالا این دریاچه میزبان حدود ۶۰ هزار فلامینگو شده و همین خبر مسرت بخش حکایت از احیای نسبی آن دارد. دریاچه‌ای که گفته می‌شود هنوز که بارش‌های پاییزی شروع نشده سطح ترازش نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته. یعنی مجموعه فعالیت‌هایی، چون لایروبی مسیل‌ها، مدیریت و رهاسازی آب از پشت‌سد‌ها و حذف چاه‌های غیر مجاز اطراف آن نتیجه داده و در کنار بارش‌های خوب، دریاچه ارومیه را زنده‌نگه داشته است.

دریاچه ارومیه را در گذشته به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا می‌شناختیم، اما رفته‌رفته با توجه به تغییرات اقلیمی و دست‌درازی‌های بشر به منابع طبیعی سطح و عمق این حوزه آبی کاهش یافت. به قدری روند رو به زوال دریاچه ارومیه به سرعت پیش رفت که حتی مسئولان استانی و منطقه‌ای هم از خشک‌شدن بخش قابل توجهی از دریاچه شوکه شدند و نتوانستند به موقع برای احیای آن تدبیری بیندیشند. از همین رو بعد از خشک شدن بخش بزرگی از این حوزه آبی تعدادی از کشاورزان از منطقه کنار رفتند و بعد این پرندگان مهاجر بودند که شمار قابل توجهی از آن‌ها دیگر برای زمستان‌گذرانی به استان آذربایجان غربی نیامدند. البته مشکل به همین جا که پرندگان نمی‌آمدند و کشاورزان هم آبی برای فعالیت نداشتند محدود نشده بود چراکه با افزایش سطح خشک شده دریاچه کارشناسان از احتمال وقوع طوفان‌های نمکی در این منطقه اظهار نگرانی کردند. طوفان‌هایی که سلامت مردم را به طور حتم به خطر می‌انداخت و نیازمند اقدامی فوری و کارشناسی شده بود. بنابراین طرح‌های متعدد به مرحله اجرایی رسیدند که خیلی از آن‌ها نه تنها نتوانستند دردی از این منطقه درمان کنند بلکه، چون خیلی فوری و نسنجیده بودند حتی زیان‌بار هم شدند. اتفاقی که کم‌کم این تصور را ایجاد کرده بود که دیگر راهی برای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد با این حال اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه و دیگر کارشناسان مربوطه دست از کار نکشیدند و ادامه دادند. تا به امروز که دریاچه ارومیه به نسبت احیا شده است و حدود ۶۰ هزار فلامینگو برای زمستان‌گذرانی خود به آذربایجان‌غربی آمده‌اند.

افزایش یک متری تراز دریاچه
گفته می‌شود امسال سطح تراز دریاچه ارومیه به‌رغم شایعه‌های بسیار در خصوص بد بودن حال دریاچه با افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است. معاون فنی اداره کل محیط‌زیست آذربایجان غربی در این خصوص به تسنیم گفت: «سطح تراز دریاچه ارومیه تا آخر سال آبی ۹۸- ۹۷ یعنی ۳۱ شهریور امسال ۳۰/ ۱۲۷۱ متر بالاتر از آب‌های آزاد بوده و در سال گذشته یک متر و سه سانتی‌متر بوده است که هم‌اکنون نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است.» حجت جباری اضافه کرد: «تراز فعلی دریاچه ارومیه نسبت به سطح تراز ثبت‌شده در تاریخ اول مهر سال ۹۳، ۰۸ /۱۲۷۰ ثبت‌شده و تا تاریخ مذکور یک متر و ۲۲ سانتی‌متر افزایش ارتفاع داشته است.» همچنین به گفته این مسئول در اداره کل محیط‌زیست استان میزان حجم آب دریاچه برابر ۴۳/ ۳ میلیارد مترمکعب و سطح عرصه آبی دریاچه ارومیه در آخر سال آبی مذکور برابر ۲ هزار و ۸۳۵ کیلومترمربع بوده است. افزایشی که بخش مهمی از آن نتیجه بارندگی‌های خوب نیمه نخست امسال بود و مابقی با تدبیر مسئولان انجام شد.

کشت گیاهان دارویی
شایان ذکر است بخشی از افزایش تراز دریاچه ارومیه به دلیل لایروبی مسیل‌ها، مدیریت و رهاسازی آب از پشت سد‌ها بوده است. اتفاقی که حالا باعث شده است کشاورزان هم بتوانند دوباره به مزارع‌شان برگردند. البته این بار کشاورزان قرار نیست محصولات آبدوستی همچون چغندر قند و هندوانه کشت کنند و امید است جهادکشاورزی نیز در این زمینه نظارت کافی بر نحوه عملکرد کشاورزان داشته باشد. در حال حاضر گفته می‌شود که برای درآمدزایی و حفظ اشتغال کشاورزان این بخش کشت گیاهان دارویی در برنامه قرار گرفته است. لازم به ذکر است گیاهان دارویی از جمله گیاهانی هستند که به کمترین منابع آبی نیاز دارند و طی سال‌های اخیر به دلیل بازار خوب خارجی طرفداران بسیاری در داخل ایران پیدا کرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
0
0
دعوت از ۶۰ هزار فلامینگو برای جشن احیای دریاچه ارومیه...
یک فلامینگو بهمراه خانواده : بچه مدرسه ای داریم نمیایم
یک فلامینگو دیگر بهمراه خانواده : دعوتنامه بدست ما نرسیده نمیایم
بقیه قلامینگوها : این دوتا نیاند ما هم نمیایم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار