کد خبر: 971089
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
شروع پیوستن جمهوریخواهان به حامیان استیضاح
در حـالـی کـه دونالدترامپ، رئیس‌جمهور امریکا همچنان با پیامد‌های رسوایی افشای تماس تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش دست به گریبان است، موضوع استیضاح وی هر روز قوی‌تر از قبل پیگیری می‌شود و علاوه بر اینکه شمار حامیان استیضاح رئیس‌جمهور افزایش یافته یک نماینده جمهوریخواه هم به جبهه هواداران استیضاح پیوسته است. شرایطی که برخی منابع امریکایی آن را تعبیر به قرارگرفتن ترامپ در مسیر واترگیت می‌کنند.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: افشای رسوایی اخیر دونالد ترامپ که از آن با عنوان «اوکراین گیت» یاد می‌شود، ابعاد گسترده‌تری گرفته و علاوه بر دموکرات‌ها به داخل حزب جمهوریخواه هم رخنه کرده است. «مارک آمودی» نخستین نماینده حزب جمهوریخواه کنگره از حوزه نوادا، روز جمعه در گفتگو با «نوادا ایندیپندنت» به روشنی از استیضاح ترامپ حمایت کرد و گفت: «استفاده از سازمان‌های دولتی، برای انگشت گذاشتن بر مقیاس انتخابات اگر اثبات شود، فکر نمی‌کنم کار درستی باشد.»

البته «جاستین آماش» نماینده جمهوریخواه که بعد از جدال با ترامپ به عنوان نماینده مستقل ادامه فعالیت می‌دهد نیز از استیضاح حمایت کرده است، اما در قالب رسمی، آمودی نخستین نماینده جمهوریخواهی است که حمایت خود را از استیضاح ترامپ اعلام کرده است.

در مجلس نمایندگان امریکا هم اقدامات در ارتباط با استیضاح پیگیری می‌شود. «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان روز جمعه گفت: «با سرعت هرچه تمام‌تر اقدام خواهیم کرد، اما باید ببینیم کدام شاهدان آمادگی دارند و کدام یک را باید به اجبار آورد.» به این ترتیب، از دو شنبه هفته آینده این کمیته ممکن است اقدام به ارسال احضاریه و اخذ استشهادیه کند.

رئیس‌جمهور امریکا در واکنش به اظهارات شیف، در رشته توئیت‌هایی وی را به «دروغگویی» به کنگره و خواندن نسخه‌ای از متن مکالمه او و همتای اوکراینی‌اش به شیوه‌ای فریبکارانه متهم کرد و از شیف خواست استعفا کند. به گفته ترامپ، شیف این متن را به گونه‌ای خوانده که این مکالمه «وحشتناک»، و ترامپ «گناهکار» به نظر برسد.

احضار پمپئو
از سویی دیگر سه کمیته مجلس نمایندگان امریکا نیز روز جمعه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور را برای ادای شهادت در خصوص تحقیقات استیضاح ترامپ و به دلیل اسنادی که ممکن است در ارتباط با اوکراین در اختیار داشته باشد احضار کردند. در این اقدام، علاوه بر شیف، «الیوت انگل» رئیس کمیته روابط خارجی و «الیجاه کامینگز» رئیس کمیته نظارت و اصلاحات با ارسال نامه‌ای به پمپئو از او خواسته‌اند اسناد مربوط به اوکراین را تحویل دهد. در بیانیه مشترک این سه کمیته آمده است که آن‌ها در حال تحقیقات درباره این موضوع هستند که ترامپ «با تحت فشار قرار دادن اوکراین برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ امریکا و ممانعت از ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین جهت مقابله با روسیه» تا چه اندازه امنیت ملی روسیه را به خطر انداخته است.

همچنین نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا در گفتگو با شبکه خبری «ام. اس. ان. بی. سی»، ضمن اینکه «ویلیام بار» دادستان کل امریکا را به همکاری با کاخ‌سفید برای سرپوش گذاشتن بر تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی متهم کرد، گفت‌: چاره‌ای جز استیضاح ترامپ وجود ندارد.

«داین فاینستاین» سناتور دموکرات پس از نشستی که پشت در‌های بسته با مدیر موقت اطلاعات ملی و بازرس کل جامعه اطلاعاتی امریکا داشت، خواستار متن «کلمه به کلمه» مکالمه ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین شد. او که یکی از اعضای کمیته اطلاعات سنا است، معتقد است که متنی که به طور رسمی از این مکالمه منتشر شده، ساختگی است.

پیامد‌های این رسوایی به همین حد محدود نمی‌شود و «کرت ولکر» مدیر مؤسسه مک‌کین و نماینده ویژه امریکا در امور اوکراین استعفای خود را اعلام کرد. استعفای وی پس از آن صورت گرفت که گزارش‌هایی درباره همکاری وی با اوکراین و رئیس‌جمهور امریکا در رسوایی اخیر منتشر شده است.

نتایج نظرسنجی جدید «هیل-هریس ایکس» نشان می‌دهد که حمایت از فرایند استیضاح رئیس‌جمهور امریکا، در میان مردم این کشور در مقایسه با سه ماه گذشته، ۱۲ درصد افزایش یافته است. نظرسنجی فوق در بازه زمانی ۲۶ و ۲۷ سپتامبر درست چند روز بعد از آن انجام گرفته است که دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا رسماً استیضاح ترامپ را در خصوص رسیدگی به شکایت یک افشاگر در خصوص مکالمات تلفنی ترامپ با زلنسکی آغاز کردند. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که ۴۷ درصد از پاسخ‌دهندگان از این تصمیم برای استیضاح ترامپ حمایت کردند.

موضوع استیضاح ترامپ پس از افشا شدن تماس تلفنی ۲۵ ژوئیه با زلنسکی جدی شد. رئیس‌جمهور امریکا از وی درخواست کرد احتمال فساد اقتصادی پسر «جو بایدن» یکی از نماینده‌های حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰را که برای یک شرکت انرژی در اوکراین کار می‌کرده است، پیگیری کند. در متن شکایت افشاگر این اطلاعات آمده است که ترامپ در ازای دریافت این اطلاعات علیه رقیب سیاسی خود، وعده افزایش کمک نظامی به اوکراین داده بود.

کاخ سفید در مسیر تکرار واترگیت
با افشای مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین، به نظر می‌رسد سایه واترگیت بر سر ترامپ نیز سنگینی می‌کند. حدود ۳۰۰مقام سابق امریکایی با امضای نامه‌ای از استیضاح رئیس‌جمهور این کشور به دلیل رسوایی اخیر حمایت کرده‌اند. در این نامه آمده است که تلاش ترامپ برای استفاده از زلنسکی در راستای منافع خودش برای تحقیق از بایدن، نگرانی عمده‌ای در زمینه امنیت ملی به شمار می‌رود. روزنامه انگلیسی گاردین روز شنبه به مقایسه «رسوایی واترگیت» در زمان ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق امریکا با رسوایی ترامپ پرداخت و نوشت که برخلاف نیکسون، که رسوایی انتخاباتی داخلی به بار آورد، تخلفات ترامپ به کشور‌های خارجی هم کشیده شده و این بسیار خطرناک‌تر است.

در این گزارش آمده است: «سوءاستفاده نیکسون از قدرت پس از انتخاب مجددش به‌عنوان رئیس‌جمهور امریکا افشا شد. با اینکه او کلاهبرداری خطرناک بود، اما در آن زمان به این نتیجه رسید که بیش از این به دموکراسی امریکایی ضربه نزند. اما سوءاستفاده ترامپ از قدرت سیاسی ۱۴ ماه پیش از انتخابات سال ۲۰۲۰ افشا شد. او اکنون در برهه‌ای قرار دارد که برای پیروزی در انتخابات حاضر است دست به هر کاری بزند.» با این حال ترامپ در این زمینه هم مانند دیگر مسائل گارد گرفت. وی چند ماه پیش گفته بود که اگر دموکرات‌ها برای استیضاح او اقدام کنند، مانند نیکسون از این چالش فرار نخواهد کرد. ترامپ پس از تأکید بر اینکه هیچ کار اشتباهی انجام نداده، اظهار کرد، «تفاوت بزرگ» میان او و نیکسون این است که او در جایگاه ریاست‌جمهوری باقی خواهد ماند. روزنامه عبری‌زبان معاریو موضوع استیضاح ترامپ را از جنبه‌ای دیگر مورد بررسی قرار داد و این اقدام را به منزله پایان معامله قرن دانست و نوشت: «ترامپ بخشی از طرح سیاسی خود را از دست داده است و به همین دلیل مجبور است اعلام طرح معامله قرن را به مرحله دوم ریاست جمهوری موکول کند که آن هم در گرو تأیید او برای مرحله آتی است. با تلاش‌هایی که دموکرات‌ها برای برکناری ترامپ انجام می‌دهند، او پس از سخنرانی مهمش در مجمع عمومی سازمان ملل ضربه بزرگی دریافت کرد، با علم بر اینکه اقداماتی که برای برکناری ترامپ انجام می‌شود روندی طولانی است و کسی نتایج آن را نمی‌داند، اما تلاش‌هایی که دموکرات‌ها در پارلمان انجام می‌دهند حامل خبر‌های بدی نه فقط برای ترامپ که برای امریکا و نیز اسرائیل است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار