کد خبر: 970722
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
دکتر سید رضا میرطاهر
دونالد ترامپ از زمانی که روی کار آمده، همواره با مخالفت‌های جدی مواجه بوده و تاکنون چند بار مسئله استیضاح وی مطرح شده، اما راه به جایی نبرده است. تا قبل از این مسئله نقش روسیه در انتخاب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا مطرح بود که البته پس از انتشار گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت‌های احتمالی روسیه در کارزار انتخابات، این مسئله تا حدی فروکش کرد. البته برخی دیگر از مخالفان نیز مسئله بی‌کفایتی ترامپ و مسائل مختلف مرتبط با فساد اخلاقی، مالی وی را به عنوان دلیل استیضاح مطرح می‌کردند.

اکنون مسئله تماس تلفنی ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به منظور کسب اطلاع از فعالیت‌های هری بایدن پسر جو بایدن نامزد مطرح دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا و سوء استفاده از آن در کارزار ریاست جمهوری به منظور حمله تبلیغاتی به بایدن باعث شده رئیس مجلس نمایندگان امریکا روند رسمی استیضاح ترامپ را کلید بزند. روزنامه وال استریت ژورنال و سایر رسانه‌های خبری امریکا نوشته‌اند ترامپ بار‌ها از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته است درباره اتهاماتی که علیه بایدن و پسرش وجود دارد، تحقیق کند. بایدن زمانی که معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده بوده است، تهدید به قطع کمک‌های امریکا به اوکراین کرده است، مگر آنکه مقام‌های کی‌یف تحقیقات قضایی درباره یک شرکت گازی را که پسر بایدن در هیئت مدیره آن عضویت دارد، لغو کنند. اکنون ترامپ در صدد است از این مسئله به عنوان دستاویزی برای حمله تبلیغاتی به بایدن و در واقع رسوا کردن وی بهره‌برداری کند.

با توجه به تازگی این مسئله و نیز وجود شواهد غیر قابل انکار در این باره به ویژه مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین در ۲۵ ژوئیه، این بار برخلاف موارد قبلی، ترامپ قادر به انکار کل ماجرا نبوده و به همین دلیل مسئله استیضاح وی بسیار جدی است.

بدین ترتیب شاید بتوان گفت ترامپ در آخرین سال ریاست جمهوری خود با سخت‌ترین شرایط از ابتدای تصدی خود مواجه شده و چشم‌انداز مبهمی فراروی آینده سیاسی وی وجود دارد. یکی از دلایل این امر این است که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا تاکنون از آغاز روند استیضاح ترامپ طفره می‌رفت و به‌رغم خواسته‌ها و تقاضا‌های مکرر شماری از نمایندگان دموکرات توجهی به این مسئله نمی‌کرد، اما اکنون وی خود پیشقدم شده و اعلام کرده که به شش کمیته مجلس نمایندگان دستور داده تحقیقات لازم را درباره تخلف احتمالی رئیس‌جمهور امریکا انجام دهند. پلوسی پس از برگزاری نشستی پشت در‌های بسته با نمایندگان دموکرات، رسماً تحقیقات درباره استیضاح ترامپ را اعلام کرد. وی تأکید کرد: اقدامات ترامپ به امنیت ملی لطمه وارد کرده و قانون اساسی ایالات متحده را نقض کرده است. رئیس‌جمهور باید پاسخگو باشد. هیچ کسی فراتر از قانون نیست. پلوسی افزود: اقدامات ترامپ نشانگر یک واقعیت درباره رفتار خائنانه وی است، خیانت به امنیت ملی و خیانت به روند انتخابات ما. بدین ترتیب اعضای مجلس نمایندگان امریکا در نظر دارند تحقیقات رسمی برای استیضاح ترامپ را به علت درخواست کمک از رئیس‌جمهور اوکراین برای لکه‌دار کردن شهرت جو بایدن، رقیب وی از حزب دموکرات، آغاز کنند. بیش از ۱۵۰ نماینده دموکرات از اقدام پلوسی برای اعلام روند استیضاح ترامپ حمایت کرده‌اند. این اقدام دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا می‌تواند یک تقابل بزرگ درکنگره و همچنین در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ را ایجاد کند.

مسئله دیگری که به افزایش احتمال استیضاح ترامپ قوت بخشیده، درخواست برخی جمهوریخواهان در این زمینه است. «جو والش» و «بیل ولد» دو نامزد از سه نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا روز سه شنبه در یک مناظره از تلاش برای استیضاح ترامپ حمایت کردند. «ولد» فرماندار سابق ماساچوست می‌گوید این اقدام رئیس‌جمهور ترکیبی از خیانت، رشوه و جرائم و خلافکاری‌های بزرگ دیگر است. والش، عضو سابق کنگره از ایالت ایلینویز نیز گفت: دونالد ترامپ نالایق است. رئیس‌جمهور امریکا باید خیلی زود استیضاح شود.

البته رئیس‌جمهور امریکا به آغاز روند استیضاحش از سوی مجلس نمایندگان واکنش نشان داد. ترامپ روز سه شنبه ضمن محکوم کردن تصمیم نانسی پلوسی برای آغاز رسمی تحقیقات مربوط به استیضاح وی، مدعی شد که این اقدام از نظر سیاسی برای وی مثبت خواهد بود. ترامپ در توئیتر تحقیقات برای استیضاحش را یک بگیر و ببند احمقانه خواند. وی اظهارات رقبایش را رد کرده و آن‌ها را «جوک» و «مایه خنده» توصیف کرده است. ترامپ این سؤال را مطرح کرده است که پلوسی چطور توانسته است روند استیضاح وی را پیش ببرد، پیش از آنکه رئیس‌جمهور امریکا اقدام به انتشار نسخه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی‌اش با رئیس‌جمهور اوکراین کند. وی افزود: به هر حال او هرگز متن گفت‌وگوی تلفنی ما را ندیده است. این یک گفت‌وگوی عالی بود. به‌رغم ادعای ترامپ به نظر می‌رسد وی این بار نیز در اقدامی که می‌توان آن را فرار به جلو نامید، موضعی طلبکارانه اتخاذ کرده و مدعی شده که مذاکرات تلفنی وی با رئیس‌جمهور اوکراین گفت‌وگویی به قول خود وی عالی بوده است. با این حال ترامپ همواره عادت به گزافه‌گویی و مهم جلوه دادن اقدامات و سخنان خود دارد. اساساً نانسی پلوسی پس از ده‌ها سال فعالیت در عرصه سیاست داخلی امریکا بدون در نظر گرفتن همه جوانب، استیضاح ترامپ را کلید نمی‌زد. به احتمال زیاد وی با آگاهی از مفاد مکالمات ترامپ با زلنسکی، اکنون موقعیت را برای آغاز روند رسمی استیضاح ترامپ مناسب دیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار