کد خبر: 970706
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
در گفت‌وگوی «جوان» با خواننده قطعه «ریحانه» مطرح شد
موسیقی پاپ سال‌هاست از دست گروهی خاص خارج شده و از عشق‌های خیابانی و موضوعات کم‌مایه فرهنگی به مسائل مهم‌تری رسیده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:  از جمله مواردی که موسیقی پاپ در حال پا گذاشتن به حیطه آن است، موضوع سبک زندگی ایرانی- اسلامی است. انتشار قطعه «ریحانه» با صدای حسین حقیقی از جمله تازه‌ترین تولیدات در این حوزه است. حسین حقیقی خواننده جوان کشورمان در گفتگو با «جوان» به موضوع موسیقی پاپ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی پرداخته است.

قطعه ریحانه برخلاف جریان غالب موسیقی پاپ فارسی، به دنبال ارائه تصویری از رابطه یک پدر و دختر است که در آن رویکرد خانواده و مذهب نیز دیده می‌شود، چطور به فکر تولید این قطعه افتادید؟
از مدت‌ها پیش به فکر تولید قطعه‌ای برای روز دختر بودم و دغدغه آن در ذهنم بود. موضوع را با دوستان مرکز «مأوا» مطرح کردم و قطعه ریحانه با کمک آن‌ها تولید و منتشر شد.

ریحانه از جمله القاب حضرت فاطمه زهرا (س) است، انتخاب این نام برای قطعه «ریحانه» اشاره به موضوع یا شخص خاصی دارد؟
ریحانه هم از القاب حضرت صدیقه طاهره (س) است و هم در احادیث متعددی از جمله حدیث معروفی از حضرت رسول (ص) استفاده شده که از دختر‌ها با عنوان «ریحانه» به معنای نازک‌تر از برگ گل یاد کرده‌اند که نشانه‌ای از لطافت دختران است، البته خداوند دو سال پیش دختری به من عطا کرد که نام او را «ریحانه» گذاشتیم. من در موسیقی پاپ به دنبال سبک زندگی ایرانی- اسلامی هستم و در قطعه ریحانه نیز انگیزه‌ام ارائه تصویری از رابطه دختر و پدر در تراز انقلاب اسلامی است.

چقدر می‌شود در موسیقی به موضوع سبک زندگی ایرانی- اسلامی نزدیک شد؟
من در موسیقی پاپ آنچه اعتقاد دارم را می‌خوانم و فکر می‌کنم پرداختن به سبک زندگی ایرانی- اسلامی و عاشقانه‌هایی از جنس عشق زن و شوهر، پدر به دختر یا عشق فرزندان به پدر و مادر، عشق به امام حسین (ع) و امید به آینده از جمله مواردی است که پرداختن به آن‌ها به طور قطع با استقبال روبه‌رو خواهد شد.

فضای موسیقی پاپ چندان با چنین حال و هوایی آشنایی ندارد، فکر می‌کنید چنین گفتمان و علاقه‌ای در محافل موسیقی شکل بگیرد؟
چندان اهمیتی ندارد که در محافل موسیقی چنین گفتمانی شکل بگیرد، اما قطعاً شکل‌گیری آن در جامعه اهمیت دارد و به نظرم این اتفاق رخ خواهد داد و فراگیر خواهد شد. مهم این است که بتوانیم قطعات تولیدشده در سبک زندگی ایرانی- اسلامی را در قالب کنسرت ارائه دهیم.

یعنی زمانی می‌رسد که موسیقی‌ای که از سبک زندگی اسلامی می‌گوید جریان‌ساز شود؟
ان‌شاءالله این اتفاق در موسیقی رخ خواهد داد. نمی‌خواهم بگویم وضعیت فعلی موسیقی پاپ اسفبار است ولی خیلی از افراد سبک زندگی‌شان را در موسیقی پاپ نمی‌بینند برای همین آن را دنبال نمی‌کنند.

می‌شود از طریق موسیقی پاپ، سبک زندگی اسلامی را در جامعه ترویج داد؟!
من سبک زندگی خودم را می‌خوانم. لزوماً نمی‌گویم سبک زندگی «من» الگو است ولی نگاه کنید ما بچه‌مسلمان‌ها و شیعه‌ها نقاط مشترک زیادی در زندگی داریم. حرف زدن درباره همین شباهت‌ها در موسیقی می‌تواند طرفداران زیادی داشته باشد. من در قطعاتی مثل «دورت بگردم»، «خلوت خوب» و «تماشایی» که پیش‌تر منتشر شده بود نیز به این نکات توجه داشتم و بازخورد‌های خوبی دریافت کردم.

چطور می‌شود از موسیقی پاپ برای پرداختن به زندگی مؤمنانه استفاده کرد در حالی که هنوز هم بسیاری از افراد معتقدند موسیقی و به خصوص پاپ، پدیده‌ای غربی بوده و سازگار کردن آن با فرهنگ اسلامی کار دشواری است؟!
حضرت آقا در سخنانی که فکر می‌کنم در سال ۷۷ فرمودند اشاره داشتند که «موسیقی را نجات دهید» این سخن یعنی موسیقی کارایی دارد، اما از چیزی که هست باید رها شود، زیرا کارکرد موسیقی پاپ امروز با آنچه در پیش از انقلاب وجود داشت متفاوت است. تقریباً همه ما از صبح تا شب با موسیقی پاپ سر و کار داریم. از برنامه‌های رادیو و تلویزیون گرفته تا فضای مجازی و می‌شود الگوی مناسبی از آن را ارائه داد.

چه بازتاب‌هایی از قطعاتی که تا امروز منتشر کرده‌اید، دریافت کرده‌اید؟
بازتاب‌های خیلی خوبی گرفته‌ام. این نوع موسیقی از آن دست آثار دختر- پسری نیست. خیلی دوست دارم موسیقی من را زوج‌های جوان و خانواده‌ها بشنوند و دنبال کنند. خیلی‌ها به من گفته‌اند که «ریحانه» را در خانه با فرزند دخترشان گوش می‌کنند. خیلی دوست دارم موسیقی‌ای را که ساخته می‌شود، زوج‌های جوان که تازه زندگی مشترکشان را آغاز کرده‌اند گوش کنند نه رابطه‌هایی که در خیابان‌ها شکل می‌گیرد.

فضای موسیقی پاپ هنوز در دست ترانه‌هایی است که از عشق‌ها و خیانت‌های خیابانی می‌گویند، فکر می‌کنید سبک زندگی مؤمنانه در موسیقی می‌تواند این ترانه‌ها را کنار بزند؟
در ترانه «خلوت خوب» که با ترانه حامد عسگری خواندم بیتی دارد که می‌گوید: «تو این دنیا که گاهی تلخ و دلگیره/ خوشی اینکه با هم بد نبودیم/ می‌دونیم این همه شیرین نمی‌شد/ اگه ماه عسل مشهد نبودیم» این ترانه مشخص است برای زوج‌های جوان و مذهبی است که زندگی‌شان را در مشهد و کنار حرم امام رضا (ع) آغاز کرده‌اند. قطعاً این قطعه برای دوست دختر، دوست پسر‌ها نیست و اگر در لیست آهنگ‌هایشان به این قطعه برسند ممکن است دوجور برخورد کنند یا آن را کنار بگذارند یا اگر کار به لحاظ هنری با کیفیت باشد با آن ارتباط برقرار کنند و اثر هم بگیرند.

برای آینده کاری در دست تولید دارید؟
الان مشغول کار روی قطعه‌ای هستم که حال و هوای اربعین را دارد. شاعر آن قاسم صرافان است. در این قطعه نیز نگاه من به خانواده در راهپیمایی اربعین است که به تأسی از قیام خانوادگی امام حسین (ع) شکل گرفته است. امیدوارم با عنایت خود حضرت برای اربعین آماده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار