کد خبر: 969728
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
بازار مسکن در سه ماهه اول تابستان دارای تب و تاب قیمتی بسیار زیادی بود، اما با آغاز اجرای طرح ملی مسکن قیمت‌ها در برخی از مناطق تا مرز ارزان شدن پیش رفت. اما آیا این روند نزولی ادامه خواهد داشت و مسکن در زمستان ۹۸ ارزان می‌شود؟
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: امسال بازار مسکن در مقایسه با سال‌های گذشته از تب و تاب بیشتری برخوردار بود؛ به طوری که بسیاری از متقاضیان که امسال قصد داشتند از طریق تسهیلات سرپناهی برای خود خریداری کنند هم زمان با گران شدن صد درصدی قیمت مسکن از خرید منصرف شدند.

بسیاری از گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان معاملات مسکن در ۶ ماهه ابتدایی سال بیش از ۷۵ درصد کاهش داشته این در حالی است که ما شاهد افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت‌ها از اسفند سال گذشته هستیم.

بسیاری از خریداران مسکن در این بازار معتقدند اگر ما سال گذشته می‌توانستیم یک واحد کوچک ۵۰ متری خریداری کنیم، اما امسال با این افزایش قیمت‌ها حتی قادر به اجاره یک واحد ۵۰ متری هم نیستیم.

بسیاری از مستأجران هم امسال با دیدن قیمت‌های نجومی در این بازار به سمت حاشیه شهر‌ها مهاجرت کردند به طوری که آمار‌ها نشان می‌دهد امسال وضعیت بازار اجاره در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار پررونق‌تر بوده و قیمت‌های بازار اجاره در این مناطق شاهد رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی به دلیل افزایش متقاضی بوده است.

بسیاری از خریداران مسکن در این بازار همواره اعلام می‌کنند که قیمت‌ها در تابستان امسال به شکل چشمگیری رشد داشت به طوری که اگر در سال گذشته میانگین یک متر مربع واحد مسکونی در منطقه مرکز تهران متری ۶ میلیون تومان بود، اما هم‌اکنون این منطقه قیمت‌هایش به ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان افزایش یافته و همین موضوع باعث شده که ما دست از خرید برداریم و به سمت اجاره نشینی برویم.

بر اساس این گزارش بازار مسکن در تابستان امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار داغ‌تر بود، به طوری که در ابتدای سال قیمت‌ها به صورت روزانه افزایش می‌یافت و همین موضوع باعث ورود بسیاری از دلالان و سوداگران به بازار مسکن شد، در همین رابطه یکی از مشاوران املاک در منطقه جنوب تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: قیمت‌ها در بازار مسکن پس از اتمام ماه رمضان به صورت روزانه و حتی ساعتی تغییر می‌کرد و همین موضوع باعث نگرانی بسیاری از خریداران مسکن شده بود.

او با بیان اینکه بسیاری از خریداران با شنیدن قیمت‌ها به مناطق پایین‌تر و یا حاشیه تهران مهاجرت کرده‌اند، گفت: متأسفانه گران شدن قیمت مسکن باعث راکد شدن بازار ما شده، اما هم‌اکنون به دلیل کاهش نرخ ارز و به ثبات رسیدن آن و همچنین شنیدن اخبار امیدوارکننده از بازار مسکن قیمت‌ها کمی رنگ آرامش و ثبات به خود دیده است.

همچنین یکی دیگر از مشاوران املاک درباره بازار اجاره در سه ماهه تابستان امسال هم گفت: متأسفانه بازار اجاره تابع بازار خرید و فروش مسکن است و به دلیل آنکه امسال قیمت‌های خرید و فروش رشد ۱۱۰ درصدی داشته قیمت‌های اجاره هم به بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد رسید.

او با بیان اینکه هم‌اکنون بیشترین تقاضا‌ها برای واحد‌های کوچک متراژ ۵۰ تا ۶۰ متری است، گفت: به دلیل آنکه بازار واحد‌های مسکونی کوچک متراژ داغ است بسیاری از سازندگان و فروشندگان طمع خود را بیشتر کرده و همین موضوع باعث گران‌تر شدن این واحد‌ها در مقایسه با واحد‌های بزرگ متراژ شده است.

این مشاور املاک اظهار کرد: به دلیل کاهش تقاضای بازار مسکن واحد‌های بزرگ متراژ قیمت‌های این واحد‌ها کاهش ۵ تا ۱۵ میلیون تومانی داشته و به نظر می‌رسد که بازار خانه‌های میلیاردی در تهران بسیار راکد شده است.

بر اساس این گزارش یک اشتباه محاسباتی در زمان رونق ساخت و ساز بازار آپارتمان‌های بزرگ متراژ، لوکس و نیمه لوکس را دچار رکود کرد به طوری که حجم سنگین سرمایه‌گذاری بر این نوع واحد‌ها که بین سال‌های ۸۸ تا ۹۱ صورت گرفته به کسادی ۵ ساله بازار فروش واحد‌های لوکس بین سال‌های ۹۲ تا ۹۷ منجر شد با این حال این نوع واحد‌ها از رونق نصف و نیمه واحد‌های میان متراژ و ارزان قیمت در سال گذشته بی‌نصیب بودند به طوری که واحد‌های کمتر از ۱.۲ میلیارد تومان سهم ۶۵ درصدی از معاملات مسکن شهر تهران در ماه گذشته را داشتند.

همچنین در ماه گذشته بیشترین قرارداد‌های خرید و فروش در واحد‌های ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان منعقد شد که سهم ۱۵ درصد از معاملات را به خود اختصاص دادند، همچنین رتبه دوم خرید و فروش را آپارتمان‌های ۴۵۰ تا ۶۵۰ میلیون تومانی با ۱۲.۳ درصد را کسب کردند.

بر اساس این گزارش همچنین در تابستان امسال اجرای طرح ملی تولید مسکن که توسط رئیس جمهور در تهران کلنگ‌زنی شد و همچنین صحبت کوبنده وزیر راه وشهرسازی مبنی بر اینکه متقاضیان خرید فعلا دست نگه دارند باعث کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت مسکن در یک ماه گذشته شد، به طوری که آمار‌ها از سوی اتحادیه املاک استان تهران نشان داد که در مناطق ۲۲ گانه تهران شاهد کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت مسکن به ویژه در بخش خرید و فروش بودیم.

بر اساس این گزارش در سه ماهه تابستان امسال این بازار فراز و نشیب بسیار زیادی داشت به طوری که در ماه‌های ابتدایی این فصل قیمت‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافت، اما بعد از تبلیغات گسترده دولت در حوزه مسکن و همچنین اعلام دست نگه داشتن متقاضیان برای خرید و فروش از سوی وزارت راه وشهرسازی باعث به آرامش رسیدن این بازار شد.

دست‌های ضد انقلاب در بازار مسکن قیمت‌ها را افزایش داده بود

در همین رابطه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه از خرداد ماه حجم رشد قیمتی مسکن متوقف شده و در برخی از مناطق هم شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم، گفت: متأسفانه در بازه‌ای از زمان سوداگران و دلالان وارد بازار مسکن شده و قیمت‌ها را افزایش می‌دادند و به طور قطع در این رابطه حضور ضد انقلاب‌ها هم بی‌تاثیر نبوده است.

او افزود: بسیاری از این افراد با حضور در شبکه‌های خارجی و مانور دادن بر روی افزایش قیمت مسکن باعث بهم ریختگی بازار مسکن شده بودند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این افراد قصد داشتند با گران جلوه دادن بازار مسکن مردم را تحریک کنند، اما ما سعی کرده‌ایم با رونق تولید مسکن و همچنین کوتاه کردن دست دلالان و سوداگران آرامش را به این بازار برگردانیم.

اسلامی تاکید کرد: مهم‌ترین هدف ما برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و عرضه مسکن است که با افتتاح طرح ملی اقدام مسکن با حضور رئیس جمهور در شهر‌های جدید و تهران بتوانیم این بازار را به رونق برسانیم.

او بیان کرد: سعی داریم بسیاری از متقاضیانی که در اندیشه خرید مسکن هستند از طریق ثبت‌نام در طرح ملی مسکن بتوانند به آرزوی خانه‌دار شدن خود برسند.

کاهش ۷۴ درصدی معاملات مسکن در چند ماه گذشته

همچنین ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران در در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در سه ماهه تابستان شاهد کاهش معاملات مسکن تا مرز ۷۴ درصد بوده‌ایم، گفت: به دلیل آنکه قیمت مسکن از سال گذشته رشد ۱۱۰ درصدی داشته است، اما هم زمان با کاهش معاملات مسکن قیمت‌ها هم در این بازار به مرز ثبات و کاهشی رسیده است.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران درباره علت کاهش معاملات مسکن، گفت: قیمت مسکن به صورت غیر متعارف افزایش یافت و همین موضوع باعث کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم شد و به گونه‌ای که مردم نتوانستند متناسب با این رشد قیمتی قدرت خرید خود را افزایش دهند.

او افزود: با اعلام وزیر راه و شهرسازی مبنی بر نخریدن مسکن از سوی مردم تعداد معاملات مسکن کاهش یافت و متقاضیانی که قصد خرید مسکن را داشتند با این صحبت‌ها دست از خرید برداشتند.

رهبر تصریح کرد: تولید برنامه‌های جدید مسکن از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی و اطلاع‌رسانی گسترده آن‌ها باعث شد که دلالان و سوداگران به مرور از این بازار خارج شوند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران درباره بازار اجاره مسکن در سه ماهه تابستان هم گفت: زمانی که رکود در معاملات مسکن وجود داشته باشد، بازار اجاره خود به خود تقویت می‌شود و همین موضوع باعث شد که بسیاری از خریداران مسکن به سمت بازار اجاره هدایت شوند.

او با بیان اینکه تولید مسکن استیجاری و ملکی باعث می‌شود که نیاز جامعه مستأجران را برطرف شود، گفت: زمانی که با کمبود عرضه تولید مسکن روبه رو شویم خود به خود بازار اجاره تقویت می‌شود به همین دلیل آمار‌ها در تابستان نشان داد که قیمت‌ها در طول این مدت نسبت به سال‌های گذشته روند جهشی و رو به رشدی داشته است.

رهبر با بیان اینکه در نیمه دوم سال بازار اجاره نسبت به نیمه اول سال کم رونق‌تر خواهد بود، گفت: در یک ماه گذشته هم زمان با نزدیک شدن به فصل مدارس میزان جابه‌جایی‌ها بسیار افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث رشد اجاره‌بها می‌شود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران توضیح داد: نمی‌توانیم اعلام کنیم که در نیمه دوم سال قیمت‌های مسکن کاهش می‌یابد، اما به نظر می‌رسد که فشردگی تقاضا در چند ماه گذشته باعث افزایش ریسک قیمتی در بازار مسکن می‌شود بنابراین باید خریداران مسکن در این بازار با اختیار و برنامه‌ریزی بهتری وارد شود.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن در واحد‌های کوچک متراژ

حسام عقبایی نائب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تابستان امسال شاهد رکود تورمی عمیق و سنگینی در بازار مسکن بودیم گفت: در سه دهه اخیر بازار مسکن چنین رکود تورمی عمیقی را تجربه نکرده بود به طوری که قیمت مسکن از مرز صددرصدی عبور و تا ۱۲۰ درصد رسید.

وی با بیان اینکه رکود در این بازار به مرز ۸۰ درصدی رسیده بود گفت: میزان معاملات در ۶ ماه ابتدایی سال به کاهش ۷۸ درصدی رسید.

عقبایی با بیان اینکه معاملات مسکن به دلیل افزایش نامتعارف قیمت‌ها کاهش یافته بود گفت: از تیر ماه به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری، کاهش تقاضای بازار مصرفی و کاهش قدرت خرید مردم قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفت گفت: آمار‌ها نشان داد که میزان سرمایه‌گذاری در این بازار بسیار کاهش یافت و از سوی دیگر هم زمان با کاهش قیمت سکه و ارز در این بازار قیمت‌ها در بخش مسکن هم روند نزولی گرفت.

نائب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران تصریح کرد: کاهش معاملات مسکن در این زمینه باعث شد که قیمت‌ها در واحد‌های بزرگ متراژ و همچنین کوچک متراژ زیر ۱۵۰ متر تا مرز ۳۰ درصدی کاهش یابد.

وی اظهار کرد: در بخش اجاره هم به دلیل نگرانی مستأجران این بازار زودتر از موعد مقرر معاملاتش آغاز شد به طوری که بسیاری از متقاضیان این بازار ۲ تا ۳ ماه زودتر به دنبال واحد مسکونی مورد نظر خود بودند.

عقبایی اظهار کرد: بازار اجاره هم در این ایام شاهد افزایش قیمت بوده البته در برخی از ایام میزان رشد قیمت اجاره در مقایسه با سایر ماه‌ها کمتر بوده است.

نائب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران گفت: پیش بینی می‌شود در نیمه دوم سال بازار مسکن روند نزولی به خود بگیرد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این بازار در نیمه دوم سال وارد رکود عمیق‌تری شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار