کد خبر: 963588
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
معاون وزیر راه و شهرسازی وظیفه دولت را تعادل بخشی به بازار مسکن اعلام کرده و گفته قیمت مسکن باز هم کاهش می‌یابد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مازیار حسینی، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در اکثر کشور‌های دنیا، مسکن کالای مصرفی است، اما در ایران، متاسفانه مسکن کالای سرمایه‌ای به شمار می‌رود و مردم ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در این حوزه بیاورند.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد مسکن نسبت به دیگر بازار‌های موازی که به شدت به اقتصاد ضربه می‌زند و بعضا موجب بیرون رفتن سرمایه از کشور می‌شود، سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در شرایط فعلی کاری منطقی باشد، ادامه داد:‌سرمایه گذاری در بخش مسکن از ریسک کمتری نسبت به بازار‌های موازی سرمایه‌ای برخوردار است. سرمایه گذاری در این بخش باعث می‌شود تا سرمایه از کشور خارج نشود و از این منظر سرمایه گذاری در بخش مسکن به نفع اقتصاد است.

وی با اشاره به این‌که مسکن در ایران از نظام عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند، تصریح کرد: طی چند سال گذشته تولید مسکن در کشور با کاهش مواجه بوده است؛ از یک سو کاهش تولید مسکن و از سوی دیگر عدم همخوانی تولید مسکن با تقاضای واقعی در مناطق مستعد، مشکلاتی را برای مردم و کشور ایجاد کرد. از سوی دیگر آمار‌ها حاکی از آن است که عمده معاملات انجام شده در ۴۷۰ محله تهران در ۵۰ محله و در متراژ‌هایی به مساحت ۴۰ تا ۸۰ مترمربع بوده است. در حالیکه عمده پروانه‌های صادره برای متراژ بالای ۱۲۰ مترمربع صادر شده است.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه با اعلام این‌که تقاضای مسکن برای واحد‌های ۷۵ تا ۸۰ مترمربعی است، اظهار کرد: وظیفه دولت این است که بازار را رصد کند و بر مبنای طرح جامع شهر‌ها و جمعیت‌پذیری که برای شهر‌ها در نظر گرفته می‌شود سعی کند که عرضه و تقاضا و جهت‌گیری‌ها را تعیین کند.

به گفته حسینی، مسکن جزو کالا‌هایی است که بیش از ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری آن را بخش خصوصی انجام می‌دهد. بر این اساس نیز عملا طرح‌هایی که در دستور کار قرار داده شده، طرح‌های محرکی هستند و اصل کار را بخش خصوصی انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سمت و سو و سیاستگذاری برعهده دولت و وزارتخانه راه و شهرسازی و ساخت و ساز برعهده بخش خصوصی است باید مشوق‌هایی ایجاد کنیم تا سرمایه گذاران به تولید مسکن برای دهک‌های متوسط و پایین که تقاضای واقعی مسکن در آن دهک هاست، متمایل شوند.

وی با تاکید بر این‌که مسکن نباید گران شود، گفت: قطعا قیمت مسکن پایین می‌آید که این کاهش قیمت مسکن متناسب با سایر پارامتر‌های اقتصادی خواهد بود. تقویت جریان تولید مسکن وظیفه وزارتخانه راه و شهرسازی است که سیاستگذاری‌ها نیز در این مسیر برنامه ریزی شده است. در عین حال، باید تلاش کنیم تا همزمان علاوه بر تقویت سمت عرضه، سمت تقاضا را نیز تقویت کرده و سمت عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کنیم. در این راستا، کاری که در دست انجام است، تیدبل وام ساخت به وام فروش اقساطی تبدیل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که زمین و مجوز ابزار دولت برای رونق تولید مسکن است، اظهار کرد: بحث زمین و مجوز‌ها ابزاری در دست دولت است که از آن‌ها بهره لازم را می‌برد. مجوز‌ها در شهر‌ها برعهده شهرداری هاست، اما در بسیاری از شهر‌ها جدید خود وزارت راه و شهرسازی صاحب اختیار است و از تمامی ابزار‌ها در چند ماه گذشته که تغییراتی در وزارتخانه رخ داد، بهره لازم گرفته شد.

حسینی ادامه داد: با تغییرات گسترده در وزارتخانه راه و شهرسازی، سیاست‌های انقباضی به سیاست‌های انبساطی تغییر جهت داد، تلاش کردیم تا این سیاست‌ها را دنبال کنیم که نتایج آن کاملا مشخص است. در چند ماه گذشته حدود ۱۱۲ هزار مسکن مهر تکمیل و به مردم تحویل شده است. برخی از مالکان بودند که دفترچه قسط داشتند و قسط پرداخت می‌کردند، اما واحد‌های مسکونی خود را تحویل نگرفته بودند که دراین مورد در بسیاری از موارد واحد‌ها را تکمیل کرده و تحویل متقاضیان شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در طرح اقدام ملی که احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهری برنامه ریزی شده تاکنون ساخت ۵۷ هزار واحد آغاز شده و در آینده نزدیک ساخت هزار واحد مسکونی دیگر آغاز می‌شود.
منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
0
حرف مفت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار