کد خبر: 961739
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
باز هم قرار است در پایتخت طرحی بدون زیرساخت‌های آن اجرایی شود و در نتیجه آن هزینه‌های کم‌کاری و بی‌توجهی مدیریت شهری را شهروندان بپردازند. معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران از اجرای کامل پارک حاشیه‌ای هوشمند تا سه سال دیگر در پایتخت خبر داد. پیش نیاز این طرح وجود زیر‌ساخت‌ها و افزایش پارکینگ‌ها طبقاتی و مکانیزه و ارائه بسته‌های تشویقی برای احداث فضا‌های پارک است. مدیریت شهری تاکنون نتوانسته فضا‌های پارک حاشیه‌ای موردنیاز خودرو‌ها را فراهم کند که این امر منجر به افزایش ترافیک و مصرف سوخت بیشتر برای پیداکردن فضای پارک در معابر شهری شده است. باز هم باید شهروندان کم‌کاری مدیریت شهری را با پرداخت هزینه جبران کنند تا شاید ترافیک پایتخت روان شود!
ابراهیم حامدی
سرویس جامعه جوان آنلاین: در بسیاری از معابر پرتردد و مرکزی شهر صاحبان خودرو‌ها به دلیل نبود فضا‌های پارک، خودرو‌های خود را در حاشیه معابر پارک می‌کنند و همچنین به دلیل نبود فضای پارک در بسیاری از معابر و حتی کوچه‌ها پارک دوبل بسیار مد شده است که دردسر‌های آن هم کم نیست. درگیری، بگو و مگو و افرایش اعصاب‌خردی هم به‌دلیل نبود فضا‌های پارک در گوشه و کنار شهر دیده می‌شود.

مراکز بدون پارکینگ عامل ترافیک
بسیاری از مراکز و مجتمع‌های بزرگ آموزشی، خرید و سایر مراکز خدماتی اعم از دولتی و عمومی و حتی شخصی ساخته شده‌اند، ولی برای مراجعان و حتی کارمندان خود نیز فضای پارک در نظر نگرفته‌اند. نبود فضا‌های پارک سبب شده تا رانندگان برای پیداکردن جای پارک در خیابان‌ها دور دور کنند که این امر خود عاملی برای افزایش ترافیک و مصرف سوخت بالا تبدیل شده که مقصر همه این‌ها شهرداری است.
اخیراً معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر از آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در تهران داده است. براساس این طرح، حاشیه خیابان‌ها علاوه بر خط‌کشی جدید، با تابلو‌های آبی‌رنگی متمایز می‌شوند که نشان می‌دهد، هزینه پارک‌کردن در کنار این خیابان‌ها به شکل هوشمند دریافت می‌شود. بدین ترتیب نه تنها ارتباط مالی مستقیم بین پارکبان با راننده که غیرقانونی است، قطع می‌شود بلکه به تجهیزات هزینه‌ساز و کم‌اثری همچون پارکومتر هم نیاز نخواهد بود.
در طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای، متقاضیان باید برای ثبت‌نام و درج مشخصات خودرو در سامانه «تهران من» اقدام کرده و سپس حساب شهروندی خود را شارژ کنند و پس از آن نیاز به هیچ کار دیگری نیست؛ چراکه اطلاعات مدت پارک خودرو و هزینه آن توسط خودرو‌های مجهز به دوربین که در طول روز معابر را کنترل می‌کنند، ثبت و محاسبه می‌شود و هزینه آن به‌صورت خودکار از حساب شخص در «تهران من» برداشت خواهد شد.
البته رانندگان خودرو‌هایی که در حاشیه خیابان پارک کرده‌اند، می‌توانند پس از پارک کردن، محل و مدت توقف را در همین سایت روی نقشه اعلام کنند و از تخفیف‌های خوداظهاری بهره‌مند شوند.

۳ سال برای اجرای طرح بدون زیرساخت
حالا معاون شهردار که خرسند از اجرایی‌شدن طرح ترافیک جدید با به حاشیه راندن منتقدان است، پیش‌بینی کرده تا سه سال آینده طرح پارک حاشیه‌ای به صورت کامل در پایتخت اجرایی شود.
پورسیدآقایی گفت: از ابتدای هفته گذشته پارک مکانیزه به صورت پایلوت در منطقه ۲ تهران آغاز شده و این مسئله در جهت ارائه تسهیلات و رفاه حال شهروندان انجام گرفته است. وی در مورد اینکه برخی شهروندان اجرای این طرح را تنها برای درآمدزایی شهرداری می‌دانند، گفت: اصلاً اینچنین نیست و اجرای پارک حاشیه‌ای، ارتباط پارکبان و شهروندان را به صورت کامل قطع می‌کند و همچنین ۳۰ دقیقه اول پارک در معابری که این طرح اجرا می‌شود، به صورت رایگان است و سایر مبالغ دریافتی در ساعات بیشتر براساس مصوبه قانونی که در شورای شهر تصویب شده، انجام می‌گیرد.
گفته‌های یک طرفه معاون شهردار در حالی اعلام شده است که هنوز هیچ زیرساختی برای تأمین فضای پارک در مراکز پرتردد در نظر گرفته نشده است. دراین طرح هزینه پارک حاشیه‌ای طبق مصوبه شورای شهر تهران برای ساعت اول پارک در محدوده طرح ترافیک ۷۰۰تومان و خارج از محدوده طرح ۵۰۰ تومان است. برای پارک بیش از یک ساعت نیز هزینه‌ها به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

اجبار به جای اختیار
به هر رو گام برداشتن به سوی پارک حاشیه‌ای هوشمند در حالی مطلوب است که رانندگان با بودن فضا‌های پارک، حق انتخاب داشته باشند نه اینکه صاحبان خودرو‌ها به عناوین مختلف عوارض‌های گوناگون بپردازند و از زیرساخت‌ها هم خبر نداشته باشند. گران‌شدن فضا‌های پارک نیز به نوعی سوق‌دادن اجباری رانندگان به‌سوی تصمیمات سلیقه‌ای است که چاره‌ای برای شهروندان جز انتخاب یک گزینه تحمیلی و پولی نمی‌گذارد.
بی‌توجهی به ساخت پارکینگ و تأمین آن در دوره حاضر معضل بزرگی است که معاون ترافیک به آن اشاره‌ای نکرده است. این مسئول شهرداری تقریباً هیچ‌گاه با خواسته شهروندان همراهی نکرده است و همواره رأی خود را برتر و کارشناسی برمی‌شمارد.
به هر حال هر روز بر تعداد خودرو‌های میلیونی تهران افزوده می‌شود، ولی فضای پارک به اندازه کافی وجود ندارد. نباید فراموش کنیم با این سیاست‌های سلیقه‌ای و ناکارآمد پایتخت در آینده نزدیک به بزرگ‌ترین پارکینگ خودرو تبدیل خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار